17

924 33 2
                                    

Aku terjaga dari tidur lalu mencapai phone nak tengok dah pukul berapa. Eh Maia tak tutup video call dari semalam? Kelihatan dia tidur nyenyak. Phone pun betul2 terletak depan muka dia jadi aku boleh nampak muka dia yang nyenyak tidur.

Aku screenshot video call tu. Comel. Lama juga aku tenung Maia yang sedang tidur nyenyak. Walaupun hanya video call tapi berkat line laju ni video nampak clear huuu. Aku menilik setiap inci mukanya. Dari dahi, kening, mata, hidung dan terus ke mulut.

Tok tok tok!!!

"Bangun makan!" aku terkejut dengar kak yus ketuk pintu macam nak bagi pintu tu roboh.

"Ye!" Aku mutekan video call taknak bagi dia terjaga dari tidur. Tapi dah terjaga pun masa kak yus ketuk pintu tadi hahaha.

Maia tersenyum ke arahku dengan mata yang sedikit terbuka.

"Good morning" terdengar suaranya yang serak2 baru bangun tidur.

"Morning" aku memberikan senyuman terlebih gula. Eh

"Kamu udah lama bangun?"

"Lama la juga. Pukul 9:30 tadi"

"Kenapa gak kejutkan? Lama juga kamu tunggu aku bangun"

"Taknak la ganggu awak. Semalam kan tidur lewat. Lagipun tak lama sangat lah. Dapat tengok muke bae rasa kejap je 😚"

Maia ketawa.

"Duuuh gemes yah kamu"

"Gemes?"

"Maksudnya cute. Comel"

"Oooooh"

Maia hanya tersenyum. Lama Kami berdiam sambil tatap wajah masing-masing.

Setelah lama berdiam Maia mencium kamera phonenya. Konon dia kiss aku la hahaha.

"Busuk"

"Masih ada orang sayang"

"Yeke. Sape?"

"Eh gak tau lah. Siapa ya?"

Kami berdua hanya ketawa.

"Aku mimpi kamu malam tadi"

"Mimpi apa?"

"Mimpi kita ketemu. Aku lagi di airport nungguin kamu soalnya kamu ke sini. Jadi aku mau surprise sama kamu, aku bawain teddy bear sebesar ini"

Maia menunjukkan teddy bear dia yang saiznya lebih kurang dengan saiz dia.

"Besarnya" aku ketawa

"Aku beli yang saiznya gini supaya nanti bila kamu mau pulang ke Malaysia, kamu bisa peluk teddy bear ni. Imaginekan aku hehe"

"Wuuu so sweet. Lepastu mimpi awak tu saye sempat turun flight tak?" Aku ketawa dengan soalan aku sendiri. Macam budak-budak.

"Kamu gak sempat sampai. Karena mimpi itu jadi kabur terus gelap"

"Kenapa macam tu?"

"Gak tau deh. Terus aku terbangun. Ada pula wajah bae depan muka"

Aku hanya tersenyum.

"Nanti bila tiba waktu yang cocok, kita ketemu ya.."

"Iye. I miss you so much"

"I miss you too. Kita bangun yuk. Kamu belum breakfast lagi kan?"

"Belum. Jom lah bangun. Nanti kalau free kita video call lah lagi"

"Iya. I love you.. bye bye"

"I love you too.. bye bye"

Aku terus bangun dan terus ke bawah untuk breakfast. Kak his takde kat meja makan. Aku terjenguk-jenguk untuk mencari kak yus. Mana kak yus ni, dah makan ke belum.

"Baru nak turun. Orang dah habis makan dah pun. Siap mandi lagi ni" kak yus muncul tiba-tiba.

"Video call dengan Maia tadi" aku duduk di meja makan lalu mengangkat tudung saji. Wow.. mee goreng udang. Tanpa buang masa aku menyedok mee goreng ke dalam pinggan. Perut dah tak sabar untuk diisi.

"Oooo patut la" kak yus join duduk depan aku. Aku buat taktau sambil menikmati mee goreng the best in the world. Kak yus memandang aku lama sambil menongkat dagu.

"Ape" tak selesa bila tengah makan ade orang pandang lama-lama.

"Macam mane rasa bila bercinta dengan perempuan?"

Aku tersedak mendengar soalan kak yus. Masa aku bagitau aku suke perempuan dulu dia tak tanye-tanye pun soalan-soalan macam ni.

"Eii budak ni.. orang tanye elok-elok ni"

"Sejak bila nak tau ni" aku mengangkat kening sebelah.

"Saje je nak tau macam mana rasa dia"

Aku berdiam lama. Something fishy here.

"Kalau nak tau rasa macam mane try la hahahahaha" kak yus mencubit pipi aku. Pedih.

"Aduuuh betul lah. Hanah nak cakap pun taktau rasa macam mane. Better you feel it yourself. How you treated​, how you will be loved. Tapi kalau dengan perempuan macam kita ni dia lembut hahaha" terangku.

"Lembut lah sangat hahahahahah" kami berdua ketawa.

"Kenapa tiba-tiba tanye ni?" aku memandang kak yus.

"Kan dah cakap saje je"

"Okay okay" aku menyerah lalu bangun meletakkan pinggan ke dalam singki.

"Harini nak buat apa?" kak yus mula bersuara. Memandangkan harini hari sabtu, kitorang cuti.

"Jom pergi Carefore lah beli barang dapur. Beras pun dah nak habis. Sayur-sayur pun"

"Okay beres"

• • • • •

Aku menolak troli yang penuh dengan barang-barang dapur. Aku hanya memandang kak yus memilih barang. Kerja aku tolak troli je hahaha bertuahnye.

"Hanah pergi pilih tomato jap" kata kak yus sambil memilih buah lemon.

Aku terus mengambil plastik. Sedang aku pilih tomato, ada tangan ingin mengambil tomato yang sama dengan tomato yang aku nak ambik. Kami berdua tersentak lalu aku mengangkat muka.

"Sorry" hanya itu perkataan yang keluar dari mulut sorang mamat ni yang tinggi dia kira-kira 170 cm.

"It's okay" aku sambung pilih tomato. Aku perasan mamat tu usyar aku lama tapi aku teruskan pilih tomato tu cepat-cepat. Rimas.

Masa aku nak pergi dari situ mamat tu bersuara lagi.

"Awak nama apa?"

"Hanah" aku jawab sepatah.

"Tinggal mane?" mamat ni banyak tanye pulak. Plastik kosong tak isi pun tomato.

"Taman perumahan depan ni je"

"Ooo ya? Saye pun tinggal kat taman tu jugak"

"Ooo.. haa takpe lah saye dah lambat ni" aku terus bergegas pergi dari situ. Bukan apa, bau rokok kat mamat tu. Aku tak selesa.

Setelah selesai membayar semua pekakas dapur, kami bertolak pulang.






Long time no see.. 💖



Perfect (Slow Update)Where stories live. Discover now