10

1K 41 0
                                    

Aku menahan degupan jantungku. Malam ni aku nekad untuk bagitau Maia yang aku sukakan dia. Tak kisah lah dia nak kata apa lepas ni asalkan aku dah luah perasaan aku kat dia.

"Kak Surya, Maia kat mane?" aku melihat sekeliling mencari kelibatnya.

"Tadi kakak lihat Maia baru aja keluar sama cowoknya. Cowoknya baru pulang kuliah dari London"

Dunia bagaikan gelap setelah mendengar jawapan daripada kak Surya. Yang aku tau cowok tu lelaki. Tapi takkan dia keluar dengan laki dia. Isteri orang ka Maia ni?

"Maksud akak keluar dengan boyfriend eh? Maia dah balik rumah dia ke kak Surya?" aku gagahkan diriku untuk bertanya lagi.

"Dia pulang sama kita juga besok, sama dengan kayak kamu juga. Cuma harini dia spend time sama boyfriend nya"

Aku mengganguk lalu mengucapkan terima kasih kepada kak Surya sebelum meminta diri.

• • • •

"So how it's going?" kak yus yang baru habis melayan karenah kanak-kanak mangsa banjir kelihatan excited untuk mendengar jawapanku.

"Forget it. Maia takde. Dia spend time dengan boyfriend dia" kataku sambil ikut sama bermain dengan kanak-kanak di situ untuk halang air mata jatuh sebenarnya.

Kak yus lalu mengusap belakangku. Cuba memberi kekuatan. Baru nak pi confess dah broken macam baru break tadi lol.

"Dia macam bagi harapan je kat Hanah?" tanyaku dalam tangis sambil tersenyum. Kecewa.

"Sabar Hanah. Kita taktau hati kecil dia. Sabar ye" kak yus cuba menenangkan aku.

"Kak yus, nanti kalau Maia datang cari Hanah cakap Hanah sibuk ye" aku malas nak jumpe dengan dia lepas ni.

Kak yus hanya mengangguk. Kepala aku dah mula sakit akibat menangis terlalu lama.

"Iye. Hanah tidur lah ye. Esok penat pulak nak balik. Barang-barang Hanah kak yus tolong kemaskan sikit-sikit" ujar kak yus sambil mengusap kepalaku.

Tanpa sedar aku tertidur dalam kesedihan di atas pangkuan kak yus.

Keesokan harinya ~~

Aku lari ke arah kak yus macam orang tengah main sorok-sorok. Masa aku keluar dari surau aku terserempak dengan Maia and dia pun perasan kehadiran aku.

"Yang Hanah lari macam setan ni kenapa?" Kak yus hairan tengok aku tiba-tiba lari ke arahnya.

Aku menyorok di bawah meja yang menyediakan minuman kepada skuad Malaysia. Cuba nak sembunyikan diri daripada Maia.

"Shhh. Kalau Maia cari Hanah cakap Hanah takde" aku separuh bisik takut-takut Maia dah semakin hampir ke arah kami.

Kak yus hairan dan hanya mengangguk lalu meyambung membuat tugasnya.

"Kak yus hanah nya ada gak? Aku tadi ada lihat dia di mushola, tapi kayaknya dia gak lihat aku deh" Maia tiba-tiba datang. Nasib baik aku sempat menyorok.

"Hanah tadi memang dia ke surau pergi solat tapi sampai sekarang dia tak datang-datang. Akak pun taktau lah dia pergi mane. Sorry la eh" kak yus melirik ke arahku di bawah meja tempat aku menyorok.

"Ok lah kalau begitu. Ntar kalau Hanah kesini lagi kak yus kasi tau aku ya. Aku mau ketemu sama dia, tadi malam aku mau ketemu dia, tapi dianya udah tidur" aku hanya mendengar perbualan kak yus dengan Maia.

"Iye nanti kak yus bagitau kat Maia eh" kak yus senyum ke arahnya.

"Okay, terima kasih ya kak. Aku mau packing-packing barang, ntar lagi mau pulang. Mudah-mudahan sebelum pulang aku bisa ketemu sama Hanah"

"Korang mesti akan jumpe lah sebelum balik. Don't worry okay?" kak yus memujuk Maia.

Aku segera keluar dari sarang penyembunyian setelah Maia berlalu pergi meninggalkan kak yus.

"Pergi je lah jumpe dia. Lagipun kita dah nak balik ni kan. Anggap je lah kita nak ucapkan selamat tinggal kat skuad dari Indonesia ni" kak yus memandangku tepat ke arahku.

Aku hanya mengangguk. Biar aku jumpe dia untuk kali terakhir sebagai rakan skuad bantuan banjir.

Hati Hanah broken weyhhh...

Perfect (Slow Update)Where stories live. Discover now