Kapitel 14

1.7K 66 12
                                    

De vuxna satt och snackade kors och tvärs över hela bordet, vilket fick mitt huvud att dunka av smärta. Fast ibland är det värt det, att höra de man bryr sig om skratta och ha roligt. Det får en att le utan anledning, så som grabben bredvid mig, gör mig galen bara jag känner hans beröring.

''såå gumman, hur mår du?'' Marie, min mormor drog ut stolen vid min vänstra sida och satt sig ner.

''Jag mår bra. Hur mår du själv?'' Frågade jag och vände mig mer åt henne. Ogge satt i någon diskussion med Johannes, min kusin. Han är 97, precis som Ogge. De verkar komma bra överens.

''jadu, det är väl bra, jämfört med hur en gammal tant i min ålder annars brukar må'' skrattade hon och jag små skrattade med.

''Nåja, men det verkar vara en trevlig kille du fått tag på, man ser hur ner kärad han är dig''

''aa, han är verkligen speciell'' sa jag och sneglade bort på Ogge.

''så länge mitt fina barnbarn är lycklig så är jag det med!'' Sa hon, reste sig upp och klappade till mig på axeln, så som hon alltid gör.

Halva kvällen hade redan gått, vissa började så småningom lämna, och kvar satt jag, Ogge, mamma, Johannes och Pernilla.

''Så vad händer nu?'' viskade Ogge tyst i mitt öra. ''Jag ser hur trött du är''

''mhmm...'' muttra jag och lutade mitt huvud mot hans axel, hands arm hamnade bakom mina axlar och han drog mig närmare. Mammas skratt ekade plötligt genom den nästan halv tomma restaurangen.

''Ååh jaaa faktiskt, kommer du ihåg veckan på Hawaii?, what a blast we had'' slurade mamma till Pernilla som halv slurade tillbaka. Halvt berusade båda två.

''Jaha, ska ni sticka hem eller?'' frågade Johannes och skrev något på sin mobil.

''Njea.. tror nästan det.'' Svarade jag med en gäspning. ''Jag somnar snart''

''Jag följer de hem sen, så ni kan sticka'' sa han.

''Verkligen? Tack!'' Sa jag förvånat. Aldrig att jag hade erbjudit mig att ta hand om två vuxna kvinnor som inte ens vet var de har huvudet, fy blä jag har aldrig gillat fulla människor och kommer aldrig att göra.

''aja, tack så mycket för att du kunde slita sig från tv spelet och komma hit'' sa jag och drog in Johannes i en kram.

''Så lite så'' svarade han kort, vi släppte snabbt kramen och min hand letade snabbt upp Ogges och vi började så småningom om dra oss hemåt.

''herregud vilken kväll'' sa jag utmattat när vi kommit innanför dörren.

''mm...tur att vi kan mysa nu istället.''

''Oggeee jag måste duscha...'' Sa jag och låste om oss, sparkade av mig skorna och gick efter Ogge in på mitt rum för att hämta rena kläder.

''Nej det behöver du inte'' med smidiga rörelser fick han tag på min hand och snurrade runt mig innan han mjukt puttade ner mig i sängen.

''mycket bättre, tack'' log han och satt sig över mina ben. ''Det är inte ens lönt att du försöker, du vet att jag alltid vinner'' sa han och gav mig ett välkänt flin.

''Im gonna kick your ass Molander''

''Dagens skämt'' skrattade han.

''Puss på dig med sötnos'' sa jag och gav han en puss på kinden, vid ögonbrynet och precis vid mungipan.

''om du nu ska pussa mig så gör det ordentligt och på rätt ställe'' protesterade han och la armarna i kors. Jag skulle precis dra tag i hans tröjkant och kyssa honom när ytterdörren for upp med en smäll och en massa röster hördes från hallen.

Snabbt och smidigt hoppade Ogge av mig och jag gick först ut till hallen. Va i helvete gör de här. Fan. Fan. Fan.

- Felixs Perspektiv -

Tunna moln klädde den blå himlen, jag rättade till kepsen, knackade en gång på Oscars dörr och gick in. Hela huset var ner släckt och jag började undra om han ens var hemma.

''Eniiiiis'' sa jag högt. Fick inget svar. På köksbordet låg en skrynklig lapp som jag plockade upp.

Tja Felix.

Sandra ringde... Jag var tyvärr tvungen att sticka. Ringer dig sen. Lås gärna dörren efter dig.

Oscar.

Fan Oscar svor jag tyst, knycklade ihop lappen och kastade den på golvet. Ända sedan hon kom in i bilden så har han kommit upp med en massa ursäkter varje gång vi skulle träffats, och jag börjar tröttna på skiten. Broes before hoes, right?

Kiss me  O.MWhere stories live. Discover now