Bab 15

76.4K 3.4K 138
                                    

versi baru

belum edit

HABIS saja kelas, Hani bergegas pulang. Katanya ada hal kecemasan. Tak sempat Rhea nak bertanya lanjut, Hani sudah menghilang dari pandangan. Nafas panjang terlepas keluar dari ulas bibir Rhea. Nampaknya dia makan sorang-soranglah kat kafeteria hari ini. Muaz pula kebelakangan ini sibuk betul dengan tugasan assignment berkumpulannya.

Kaki diheret ke arah kafeteria. Memandangkan sudah memasuki tengahari, meja-meja di kafeteria juga mulai penuh. Lekas-lekas Rhea mengambil meja yang masih kosong. Dia duduk seketika melepas lelah. Ah... leceh betul kena pergi order makan dan minum sendiri. Kalau dia bangun, tak mustahil mejanya dirembat pelajar lain. Nak tinggalkan begnya di sini tak berani pula.

"Hello, there!" tersentak Rhea bila tiba-tiba saja ada satu sosok manusia menegurnya. Rhea pandang kiri, kanan, depan dan belakang sebelum matanya kembali menjamah seraut wajah itu. Handsome betul!

"Saya tegur awaklah," Hazryl ketawa lucu melihat Rhea yang dah terpusing merata. Tak dipelawa, Hazryl menarik kerusi di sebelah Rhea yang terpinga-pinga.

"Hai, nama saya Hazryl. Cucu jiran sebelah rumah awak," Hazryl terus saja memperkenalkan dirinya. Mulut Rhea terbuka sedikit. Pelipisnya bergaris.

"Hah?"

"Sepupu kesayangan lecturer awak,"

Mata Rhea terpejam celik. Cucu jiran sebelah rumah? Sepupu kesayangan lecturer dia? Kejap... otak Rhea sedang memproses ayat-ayat yang baru saja keluar dari bibir nipis itu.

"Sepupu Mikael?" Rhea tanya. Hazryl mengangguk laju.

"Exactly. Awak Rhea, kan? Anak Cik Nani?" giliran Hazryl pula menyoal. Tak teragak-agak kepala Rhea mengangguk.

"Dah besar. Makin cantik," pujian Hazryl berjaya merubah rona di wajah Rhea.

"Taklah, biasa aje." Rhea tersipu malu.

"Saya baru aje sampai kampung semalam. Ada ternampak awak tengah sidai baju. Tapi tak tegurlah pula," beritahu Hazryl. Rhea terdiam dulu. Oh... patutlah. Dia ada perasan sebuah kereta mewah yang terpakir depan rumah Nek Mah. Tapi, tak pula dia bertanya kepada Opah ataupun Mikael. Lagipun, hari ini Hani yang datang menjemputnya di rumah untuk ke kolej. Jadi, dia tak ke kolej bersama Mikael seperti selalu.

"Ryl? Kau buat apa datang sini?" berkerut muka Mikael bila nampak Hazryl di kafeteria kolejnya. Anehnya, macam mana Hazryl boleh lepas masuk ke sini? Mesti si Hazryl ni kelentong pak guard.

"Hello, my cousin!" menyeringai Hazryl bila Mikael tiba-tiba muncul menegurnya. Tak sempat dia nak berbual panjang dengan Rhea.

"What are you doing here, Hazryl Iskandar?" sebelah tangan Mikael naik mencekak pinggang. Mata sesekali menjeling ke arah Rhea. Pelik bila Hazryl tiba-tiba ada kat sini satu hal. Ditambah lagi bila melihat Hazryl dan Rhea duduk semeja. Macam dah kenal rapat aje.

"Nak ajak cousin aku lunch sekali. Jomlah," Hazryl menolak kerusi ke belakang lalu bangkit dari duduk.

"Aku sibuk, Ryl. Ada miting ni," Mikael menjeling jam yang membelit di pergelangan tangannya.

"Alah, pukul berapa miting kau habis?"

"Not sure. Kau pergilah lunch dulu. Lain kali kasi la tau awal-awal nak datang!"

"Tak kan aku nak lunch sorang kut? Tak best la!" gerutu Hazryl. Namun beberapa detik kemudian, dia pandang Rhea sebelum bibirnya membentuk satu senyuman tipis. Terkebil-kebil Rhea bila Hazryl memandangnya begitu.

Lecturer Sebelah Rumah | TerbitWhere stories live. Discover now