Bab 18

80K 3.7K 59
                                    

versi baru

belum edit


BIBIR Rhea tercebik-cebik. Apa taknya, cucu jiran sebelah kesayangannya ini sudah mahu pulang ke Kuala Lumpur.

   "Abang duduklah lama lagi kat sini..." Rhea pandang Hazryl yang sedang memasukkan bagasinya ke dalam but belakang kereta. Sekejap aje masa berlalu, dah dua minggu Hazryl pulang menghabiskan cutinya di sini.

   "Sorry, Rhea. Abang janji, bila abang free sikit abang balik sini jumpa Rhea. Atau, Rhea ajaklah Mikael jalan-jalan KL," terjuih bibir Hazryl ke arah Mikael yang sedang menyarung selipar lalu menapak mendapatkan mereka berdua.

   "Ni apahal muka macam tertelan cekodok basi ni?" berkerut Mikael memandang wajah Rhea.

   "Rhea ni la, berat hati nak lepaskan aku balik KL. Dia kata nak kurung aku dalam almari baju dia," Hazryl berseloroh membuatkan muncung Rhea semakin panjang. Rasa ringan saja tangan Rhea mahu melibas tubuh tegap Hazryl itu.

   "Eei, mana ada!" Rhea menjeling. Memanglah dia berat hati nak lepaskan Hazryl balik Kuala Lumpur. Tapi tak adalah sampai nak kurung lelaki itu dalam almari bajunya. Heh.

   "Eleh, mengada." cemuh Mikael. Rhea menjeling tajam.

   "Kau, Mika. Nanti cuti bawalah Rhea jalan-jalan KL. Kesian si cantik ni..." Hazryl sengih. Mikael memeluk tubuh memandang ke arah Rhea. Itulah, dia pun rasa kesian dekat Rhea. Mesti tak pernah jalan-jalan Kuala Lumpur. Panjat bangunan KLCC pun tak pernah rasanya. Maklumlah, membesar dekat luar negara. Balik sini, terus menetap di negeri jelapang padi.

   "Tengoklah nanti macam mana." jawab Mikael tanpa nada.

   "Rhea jaga diri baik-baik tau. Kalau rindu, call aje abang. I'm always for you, baby girl..." Hazryl kenyit mata sekali pakej muncung bibir. Mikael yang melihat dah menggeleng kepala. Hazryl dengan perangai terlebih mesranya dengan kaum hawa memang tak lekang dari dulu lagi. Haih!

   "Hai, tunggu apa lagi? Tak reti-reti nak gerak? Kang tersangkut jammed, mulalah nak bising." tempelak Mikael. Bukannya dia tak tahu perangai sepupu kesayangan dia ni. Jenis suka bawa kereta macam dekat dalam litar lumba. Paling pantang kalau kereta depan bawa slow. Lagi pantang kalau terperangkap dalam kesesakan jalan raya.

   "Kejaplah, aku tunggu nenek. Ha itu nenek!" terus Hazryl menegakkan tubuhnya. Masing-masing menoleh memandang Nek Mah yang sedang menapak menghampiri mereka. Di tangan Nek Mah terdapat plastik yang berisi tupperware.

   "Ni nenek siapkan makanan sikit untuk hang. Kut lapaq dalam kereta nanti, boleh makan. Tak gaduh singgah beli makan kat luaq," ujar Nek Mah sambil menghulur plastik ditangan. Terus Hazryl menyambut dengan sengihan yang tak lekang dari bibirnya.

   "Susah-susah aje nenek siapkan bekal untuk Ryl. Terima kasih, nek!" Hazryl buka pintu lalu diletakkan bekal makanan tersebut di atas kerusi bersebelahan penumpang. Senang nak gapai kalau sangkut dalam jammed nanti.

   "Nenek jaga diri elok-elok tau. Jangan buat kerja berat sangat. Jaga kesihatan nenek, ubat jangan skip makan. Nanti Ryl tak sibuk, Ryl balik jenguk nenek," Hazryl menyalami tangan Nek Mah sebelum kedua-dua pipi wanita itu dikucup. Tubuh Nek Mah dipeluk erat.

   "Nenek tau la. Mika ada boleh tengokkan nenek. Hang tok sah risau," Nek Mah menepuk lembut belakang tubuh cucunya itu. Seketika Hazryl meleraikan pelukannya.

   "Mika, jaga nenek elok-elok." pesan Hazryl.

   "Ya, aku tahulah. Dah tiga tahun aku jaga nenek kat sini kut," terjuih bibir Mikael. Dia bersalaman dengan Hazryl sebelum mereka saling berpelukan. Rhea yang melihat sekadar tersenyum tipis.

Lecturer Sebelah Rumah | TerbitWhere stories live. Discover now