Kehilangan Razak mula menjadi hangat di perkatakan oleh penduduk kampung. Kehilangan Razak tidak dapat di kesan. Seolah-olah Razak di culik ataupun melarikan diri.
Zulaikha,isteri Razak tidak dapat menerima kehilangan Razak. Dia hanya mampu menangis dan berdoa kepada Tuhan agar Razak selamat. Dia di tenangkan oleh beberapa orang penduduk wanita di kampung itu.
Tok Harun dan beberapa penduduk kampung yang lain mula berkunjung ke rumah Zulaikha. Zulaikha yang melihat kehadiran Tok Harun bangun,lalu mula menghampiri Tok Harun.
"Tok,mana suami saya? Tok yang ajak dia keluarkan malam tadi. Sekarang mana dia tok? Isteri tok cakap Razak hilang masa dia jalan masuk hutan." Ujar Zulaikha dengan nada geram.
Aish,isteri aku ni pun satu. Dah kenapa bagitahu Zulaikha. Kalau aku tak bagitahu,mesti dia tak soal macam ni. Aku boleh bagitahu sendiri. Monolog hati Tok Harun.
"Mana lah aku tahu. Dah dia sendiri yang hilang. Kau jangan nak salahkan aku pula,salahkan suami kau tu yang tak dengar cakap aku." Balas Tok Harun dengan nada selamba.
Terkejut Zulaikha apabila Tok Harun berkata begitu. Begitu juga dengan yang lain.
"Tok,tolong lah bagitahu dekat saya. Lagipun,tok yang ajak dia pergi mana. Mesti tok tahu kan? Saya tengah risau tahu tak tok." Siti terduduk sambil mengenang nasib Razak.
Tok Harun hanya mengeluh panjang. "Kan aku dah kata,aku tak tahu dia dekat mana. Kau pergi lah cari dia sendiri. Malas aku nak cari." Balas Tok Harun.
Zulaikha berasa geram dengan jawapan Tok Harun. Lalu,dia bangun kembali.
"Tok,jangan main-main boleh tak. Ini kes serius tau. Mana tok bawa dia?" Ujar Zulaikha dengan nada geram.
"Tempat ni hanya tok sorang je tahu dekat mana. Lagipun,sorang penduduk kampung ni pun tak tahu pasal tempat tu. Kau jangan nak tanya macam-macam lagi eh. Kalau kau tanya pun tok takkan jawab." Balas Tok Harun lalu mula beredar dari rumah Zulaikha.
Zulaikha kembali terjatuh apabila Tok Harun berkata sebegitu. Tak dia sangka,sanggup Tok Harun berkata demikian. Tok Harun yang melihat keadaan Zulaikha mula tersenyum sinis.
Sampai bila-bila pun kau takkan jumpa dia. Forever. Monolog Tok Harun.
YOU ARE READING
MALAM
Mystery / ThrillerSINOPSIS: Setiap kali 'MALAM' menjelang,pasti akan terjadi sesuatu perkara yang mengerikan.Sehingga tiada seorang pun yang berani keluar pada waktu malam.'Identiti' tersebut bijak melakukan perbuatannya sehingga tiada kesan atau jejak yang ditingg...