"Saya nak keluar sekejap tau." Ujar Tok Harun kepada isterinya.
"Nak ke mana?" Soal Mariam.
"Nak ke kebun." Balas Tok Harun.
"Yalah. Hati-hati." Ujar Mariam.
Tok Harun hanya menganggukkan kepalanya. Dia mencapai parang yang berada di dapur lalu mula melangkah ke kebunnya. Sebenarnya,dia tidak ke kebun tetapi dia menuju ke sesuatu tempat. Dia hanya menipu isterinya supaya isterinya tidak menyoal macam-macam.
Setelah dua jam mengharungi perjalanan,Tok Harun sampai ke destinasi yang di tuju. Tok Harun segera mengetuk pintu rumah itu.
Pintu rumah terbuka dari dalam. Kelihatan 'seseorang' menjengahkan kepalanya di sebalik muka pintu.
"Tok rupanya. Marilah masuk." Ujar 'identiti' itu.
Sebelum Tok Harun masuk,dia memandang sekeliling. Takut-takut ada orang cuba mengekori jejaknya sampai sini. Apabila dia merasa keadaan selamat,dia dengan segera memasuki ke dalam rumah usang itu dan terus mengunci pintu.
"Ada 'makanan' ke?" Soal Tok Harun.
"Eh,mestilah ada. Saya dapat malam tadi." Jawab 'identiti' itu.
"Bagus,bagus." Balas Tok Harun sambil bertepuk tangan.
"Tapi,tok tak dengar lagi kampung tok tu riuh-rendah?" Soal 'identiti' itu.
"Tak lagi. Mungkin sekejap lagi ada lah tu. Alah perkara biasa kan. Kejadian yang sebelum-sebelum ni pun diaorang masih cerita lagi. Sampai sekarang cerita tu tak henti-henti lagi." Jawab Tok Harun.
"Tapi,tok dah tulis surat amaran dekat pihak polis tu. Kalau dia berani siasat,siaplah diaorang nanti." Sambung Tok Harun sambil tersenyum sinis.
"Tok tulis apa?" Soal 'identiti' itu dengan rasa ingin tahu meluap-luap.
"Tok tulis,kalau kau siasat lagi keluarga korang akan jadi mangsa." Balas Tok Harun dengan nada sinis.
"Wah! Bagus tok,bagus." Ujar 'identiti' itu dengan bangga sekali.
"Kalau dia berani siasat lagi,keluarga diaorang boleh jadi 'makanan' kita." Sambung 'identiti' itu lagi dengan nada gembira.
"Betul tu. Tak payah lah susah-susah kita pergi keluar malam cari makanan lain. Boleh buat stok." Ujar Tok Harun.Mereka berdua ketawa mengekek-ngekek tanda kegembiraan. Tiba-tiba mereka seperti di tangkap seseorang dari arah belakang.
YOU ARE READING
MALAM
Mystery / ThrillerSINOPSIS: Setiap kali 'MALAM' menjelang,pasti akan terjadi sesuatu perkara yang mengerikan.Sehingga tiada seorang pun yang berani keluar pada waktu malam.'Identiti' tersebut bijak melakukan perbuatannya sehingga tiada kesan atau jejak yang ditingg...