Másnap reggel amikor megébredtek valami borzasztó fejfájásuk és gyomorfájásuk volt. Laci alig tudott ágyából kimászni. Amikor kiderült hogy március 15.-e van. Kiakadt. 10 órakor lett volna az ünnepi megnyitó, ahol már 1922 óta mint a Kultúregylet delegáltja résztvett. Idén mint a Kutyfalvai Kormányzóság kormányzója. Idén vasárnapra esett 15.-e, így az ünnepnyitó - az évektől eltérően - a nagypiactéri Szász ágostai evangélikus székesegyházban volt. Melyhez ökumenikus istentisztelet is tartozott. Mit az Északi Református Egyházkerület püspöke (és Laci másodfokú unokatestvér, 48 éves, püspök 1925 óta) Dr. Nagyházy Mihály Ágoston celebrálta. Utána 13-tól előadása lett volna a Nagypiactéri Gimnáziumba, az első erdélyi miniszterelnökről és a honvédség újraszervezéséről. Hát egyelőre még csak negyed 9 volt. Kállasnik kávéját itta, Lina hálóingbe leült melléje és nyitott szemmekkel tovább aludtak. Tulajdonképpen azt sem tudták melyik világon vannak. Behozták nekik a reggelit, de alig tudtak enni abból a mennyei tojásrántottából.
Lina megszólalt:
- Laci. Tényleg ma március 15.-e van?
- Esküszöm hogy az van.
- Akkor szólok hogy készítsék elő az ünneplő ruhákat.
- Szólj nekik hogy kérek egy meleg fürdőt.
- Kint hány fok van Laci?
- 11°C.
- Az nem olyan hideg.
- Bizony. Ne legyen vastag a ruha.
- Rendben. Tegnap mi volt?, kérdezte ásítva Lina.
- Este?
- Igen. Mi volt?
- Aszed hogy én már tudom. Túl sok volt az alkohol.
- Igen. Te jó ég!, Lina ránézett az órára,- Kilenc óra!
- Na hát akkor én megyek is drágám öltözni és rohanok. Majd ott találkozunk., ezzel Laci kirohant a szobából.
Gyalog ment át a székesegyházba. Fél tíz múlt kettő egész perce. A Néptánccsoport már gyakorolta táncát. A Kőszínház színészcsoportja Jókai Mór: Kőszívű ember fiai regényének színdarabizált művét gyakorolták. A főrendező Ede volt. Ez a névsor volt a plakáton:
Ma 16 órától bemutatja a kutyfalvai Kőszínház társulata a
Kőszívű ember fiai színdarabizált művét, mely készült Gaál Ede nyomán.
Rendezte: Gaál Ede
Főszereplők:
Marie: Irzsai Emma
Richárd: Gmandl Lajos
Jenő: Kiss Iván
Ödön: Haschalid Mór
Antoniette kisasszony: Nagy Szilvi Alma
Rideghváry: Gaál Mátyás
Laci szembetalálkozott unokatestvérével a püspökkel, ki gyakorolta ünnepi beszédét. Ekkor megérkezett a főorvos is. Átnyújtotta neki azt amit el kellett mondjon. Dr. Emmerich is borzasztóan fáradt volt. Három csésze kávét ivott, még oriásikat ásitozott. Beérkezett Majláth, ki majdnem összesett a templombejáratnál. Mellette volt Laci testvére Eszter is. Steinitz mintha félholt lett volna.
- Pont most kellett jöjjön ez a szerencsétlenség, pont ma amikor van nemzetünk, szabadságunk legnagyobb ünnepe?, tette fel kérdően és mérges hangon. Erre beérkezett a Kancellária vezetője Jákai Tibi, ki két lépés után félrelépett és kitörte jobb lábát. A polgármesternek hasa fájt és mintha bal bokája meg is lett volna dagadva.
Majláth megszólalt:
- Az egész társaság tiszta handikapat.
- Igazad van., fűzte hozzá Laci.
Elkezdtek a harangok kongani. Tíz óra volt, a templomban már legalább 1000-en jelen voltak.
Nemsokára a püspök úr, a szász evangélikus püspökkel és az unitárius püspökkel bevonult a templomba. Ott volt még a főrabbi, az ortodox, görög katolikus, római katolikus és baptista lelkész. Illetve az orosz ortodox pópa is csatlakozott pár perc mulva.
Miután a püspök elmondta nyitóbeszédét, Laci felment a szószékre és nekifogott elmondani a beszédét:
- Kedves Hölgyeim és Uraim, tisztelt egybegyültek. Köszöntelek benneteket az 1931-es március 15.-ei ünnepségen. Egybegyültük ismét hogy megünnepeljük legnagyobb szabadságharcunk, 1848 emlékét. Népünk egyik, de talán legfontosabb napja ez, mikor őseink feltörtek az elnyomó abszolutisták ellen. Ezt kell nézzük ma is, nem hagyhatjuk, hogy mások, elnyomó, diktatórikus rendszere előtt fejet hajtunk. Isten áldd meg a magyart!, erre oriási ujjongás vette kezdetét. Mindenki kiabálta "Éljen a kormányzó! Éljen a haza!". Majd utána istentisztelet vette kezdetét majd kora délutántol este 8-ig különféle programok voltak. Ebbe tartozott az esti színelőadás, mely alatt folyt a pletyka. A legnagyobb hír Ica néni volt, meg hozzá csatlakozott a főügyés titkos "kalandozásai".
Így járt le ez a hosszú nap is.
.......
YOU ARE READING
Éljen a pletyka, egy titkos világ rejtélyei [Befejezett]
Teen FictionVicces a story,így kell elképzelni a '30-as évek világát egy 21. Századbeli nyelvezettel szinesítve. Ahol minden a pénz,pletyka és a szerelemről szól,a mai világ is erről szól,csak másképpen.