8:30 p.m
" Kenapa tengok jam je tu ? Cuti Reeq tinggal berapa hari lagi ? " Soal Pn Farha .
" Ha tak de pape saje tengok macam dah lama pulak jam ni . Hari ? 2 minggu lagi la bu . Kenapa ? Ibu ni macam tak suka je Reeq ada kat rumah ." Jawab Reeq sambil menyuap pasta ke dalam mulut .
" Ada ke takde ke sama je . Reeq bukan duduk rumah pon . Lepas dinner ni pon Reeq nak keluar kan . Haihhh . " Keluhan dilepaskan .
Pn Farha meletakkan sudu dan garfu di pinggannya.
" Reeq . Ibu nak Reeq kahwin . " Pinta Pn Farha .
" What !! " Reeq berdiri lalu menghentakkan kedua belah tapak tangannya di meja .
" No ibu ! No ! I'm only 19 ! Please don't be a selfish person ibu ! Reeq banyak lagi kene buat ! Reeq..... "Tidak sempat Faiqal menyambung ayatnya Pn Farha terus berdiri .
" Buat apa ? Enjoy ? Tak habis habis nak enjoy enjoy enjoy ! Cuba dengar cakap ibu kali ni je . Susah sangat ke ?!! " Marah Pn Farha .
Banyak mata mata yang memandang mereka pelik .
" Reeq kat Reeq tanak so Reeq tanak ! Reeq pergi dulu . " Faiqal meninggalkan ibunya keseorangan di restoran itu .
" I will make sure Reeq akan kahwin dengan pilihan ibu ." Pn Farha mengambil handbag nya dan berlalu pergi .
• • •
" No mama ! I'm nineteen years old and u want me to getting married with someone who i don't like and i don't know !! Mama tak de bincang satu apa pon dengan Tyla lepastu mama accepted the propose ?!?" Marah Amanda .
"Please listen to me Tyla . I accepted the propose because it is good for you and your future husband. " Jawab Pn Natrah dengan bersungguh .
" Future husband ? Ma ! Ya Allah . But why me ?!? Sorry I'm not ready for it . Tak kesah la bagi kebaikan ke tak ke . I don't want. Muktamad . " Jawab Amanda .
" Please sayang . Mama dah setuju dah . Tyla kena tolong dia . Tolong dia berubah and i'm sure you'll be happy with him later . " Pn Natrah masih memujuk sambil memegang bahu Amanda dengan kedua tapak tangannya .
" What berubah ? Ma ingat Tyla ni baik sangat ke nak berubah kan orang . Kalau Tyla kahwin how about my study ? Takkan Tyla nak tinggalkan macam tu je . Semata mata untuk kahwin ." Amanda masih menidakkan kemahuan Pn Natrah .
" Study Tyla semua okay . Takkan terganggu walau sikit . Mama tahu Tyla boleh ubah dia . Please Tyla . I'm begging to you . Boleh kan sayang pertimbangkan semua ni ." Pn Natrah memujuknya dengan sepenuh hati .
Amanda berdiri di hadapan Pn Natrah .
" But i don't know him ma !! How can Tyla boleh hidup dengan dia lepas kahwin nanti ?" Jawab Tyla .
" You know him . Tyla kenal dia sangat sangat . Okay sayang . Mama nak yang terbaik untuk Tyla . Mama harap sangat Tyla terima . " Pn Natrah memegang tangan anaknya dengan penuh kasih sayang .
" I don't know him !! What ever la . Tyla dah ngantuk . Malas la nak fikir . " Jawab Amanda mahu tak mahu .
" No ! Sayang kena fikirkan jugak okay . Mama mohon . " Jawab Pn Natrah .
" Haa ye la ye la nanti Tyla bagitahu la kat mama kalau ada apa apa keputusan . Dah la Tyla nak masuk bilik dulu . Nak tidur ." Jawab Tyla malas .
" That's my daughter. Thank you sayang . Goodnight . "
KAMU SEDANG MEMBACA
Cinta PER ? KE ? TER ?
Romance" Oh ni ke yang rapat dengan lecturer tu apa orang kata bercinta ? Bercinta dengan isteri orang ? " - Hareeq Faiqal " Apa masalah awak ni ? Kalau nak rapat dengan lecturer pergi la belajar betul-betul ha lagi satu siapa isteri orang ? Saya ? Saya k...