7 tahun kemudian
"Last paper pon macam hampeh . Macam tak belajar jawab tadi ." Merungut Faiqal tentang examnya yang baru tamat sebentar tadi .
"Chill la brad ! Kita dah boleh enjoy dah even cuti sem belum lagi kan dah takde kelas buat apa nak datang ! " Jawab Aqif teman sekuliahnya .
"Betul lah !...... " tidak sempat Faiqal untuk menyambung ayatnya ada seorang perempuan menjerit nama lelaki itu .
"Faiqal ! Sayang ! " Maria menjerit dengan manjanya.
" Bala datang bro bala . Aku blah dulu bye ! " sempat Aqif mengenakannya .
"Sayang how last paper tadi ? Okay tak ? " Maria menggedik sambil meletakkan jari telunjuknya dibahu Faiqal . " How ? Alhamdulillah kerajaan masih nak bentukkan kertas tu saiz A4 tak susah I nak jawab ha bayangkan kalau saiz A3 haa U nak jawab pon susahkan . " Jawab Faiqal sambil lewa .
" Omg u ni Faiqal kelakar la . Mana u belajar ni hehe mesti dari I kan . " Maria gelak sambil memukul Faiqal.
" Apa u ni merepek ha dah la I nak balik dulu k bye ha ketawa la sorang sorang lepastu pukul meja ok . I still ada deria
. " Jawab Faiqal sambil berlalu pergi meninggalkan Maria keseorangan .• • •
" Kau Aqif ! Sampai hati sia tinggalkan aku sorang dengan perempuan gedik tu . Nyawa aku ni macam tinggal hujung hujung je ha ni pon nasib baik tuhan sayang aku lagi . " Membebel Faiqal . " Eh hahaha dia lawa what ? Bukan ke kau suka awek lawa lawa ni ?" Jawab Aqif sambil masuk ke dalam keretanya .
Faiqal turut mengikut Aqif masuk ke dalam kereta . " Bukan aku tak suka tapi rimas la dengan baju potong sana sini . Aku tahu la Malaysia ni panas tapi agak agak la . Haa dah la tak nak aku cakap pasal hal ni dah jom lepak tempat biasa " Faiqal menjawab dengan nada yang menyampah .
" Okay bro ! Let's go ! " Jawab Aqif .
• • •
" Amanda ! " Jeritan temannya itu membuatkan Amanda sedikit terkejut .
" Kau ni Ris jerit jerit , ingat ni rumah ke ? Kau nak apa ni ? " Marah Amanda .
" Takde lah kan baru habis paper jom la minum minum aku berlanja ! Nak minum kat mana ? " Soal Iris ."Aku tahu tempat yang boek ! Jom ! " Jawab Amanda sambil menarik tangan teman rapatnya itu .
• • •
" Haa green tea ice satu dengan apple susu satu . Terima kasih kak " Amanda memesan air kegemarannya itu . " Kau ni tak habis habis green tea , green tea , green tea . Lama lama nanti kau tukar jadi hijau ha baru tahu." Membebel Iris kepada temannya itu .
" Sedar sikit eyh kalau aku tukar hijau kau pon ikut tukar sekali . Cakap orang order air hijau habistu kau ? Warna purple ke applenya ? " Terdiam Iris mendengar Amanda membalasnya ." Ha dah la dah la tanak gaduh . Kalau bahas dengan kau ni sampai esok tak habis. " Merungut Iris .
" Weh ! OMG !!! " Sergah Iris tanpa sebab .
" Apa ! Apa ! Ada apa Iris ? " Amanda terkejut dengan sergahan itu sehinggakan berdiri ." Eh tak tak duduk la hehe aku nak cakap tak sangka baju kita sama hari ni belang belang merah putih hehehe sweetnya " Jawab Iris .
"Aku bagi penampar sekali nak ! " Marah Amanda .Iris & Amanda
Ada mata yang memandang mereka dengan rasa tidak puas hati .
• • •
" Weh Iq kau tak rasa ke sekarang ni kita patutnya dah ada awek ? " Soal Aqif kepada rakan baiknya itu ."Apa soalan bodoh kau ni . Aku petik jari keliling pinggang datang . Bukan kata petik . Tapayah buat apa apa dah datang dah . Kau tu ha sampai bila nak single but available hahahaha " Jawab Faiqal bersama gelak besarnya .
• • •
" Ibuuu ? Ibu ? Ibuuuu ? Manja Faiqal memanggil ibunya .
" Ibu dekat dapur ni Reeq . Meh la sini ibu ada buat pavlova sikit ni ." Pn Farha mengajak anak lelaki sorangnya itu .
" Pavlova ? Srs la ibuu ? Tekejut Faiqal kerana ibunya membuat makanan favourite nya itu." Ye la anak ibu yang sorang ni kan suka makan pavlova so ibu buat la lagi pon Reeq dah habis paper kan haa ni kira sambut la ni ." Jawab Pn Farha dengan nada yang lembut .
"Sebab ni lah Reeq sayang ibu lebih ni !! "
Sambil memeluk erat ibunya itu .• • •
"Reeq nak pergi mana tu ? " Soal Pn Farha .
" Keluar kejap bu jumpa kawan . " Jawab Faiqal ." Keluar ? What time is it Reeq nak keluar ? Dah lewat dah ni . " Soal Pn Farha lagi .
" Alaaa Reeq keluar kejap je okay bu ! Byee bu Assalamualaikum ." Jawabnya." Waalaikumussalam " Sambutnya sambil mengeluh . " Sampai bila lah Reeq nak macam ni hari hari keluar sana sini balik 2 ke 3 pagi . haih ..... ."
Keluhan berat di lepaskan.
• • •
" Reeq balik pukul berapa pagi tadi ? 2 ? 3 ? 4 ? Ke subuh tadi ? " Soal Pn Farha .
" Ala ibu lagipun Reeq kan tengah cuti sem ni so it's time for me to enjoying my life. "
Jawab Faiqal dengan selambanya ." Reeq tak minum kan ? Rokok ? Shisha ? Perempuan ? "Pn Farha bertanya kepada anak lelakinya itu . " Ya Allah ibu takkan la Reeq sampai ke situ , but about girls i'm not sure . Reeq lelaki ibu , lumrah seorang lelaki mencari pasangannya haaaa . " Jawab Faiqal .
" Memang lah lumrah mencari pasangan tapi seorang sahaja Hareeq Faiqal ! Dan tidak bertukar tukar !! " Marah Pn Farha .
" Ok . Eh jap jap ibu lawa lawa ni nak pergi mana ? Tinggal Reeq ke ? " Soal Faiqal sambil menyenduk nasi goreng yang dimasak ibunya untuk sarapan .
" Keluar jumpa kawan . Ingat Reeq sorang je boleh keluar , ibu pon boleh laa dah la makan tu ibu dah masak okay bye . Assalamualaikum." Jawab Pn Farha .
" Waalaikumsalam." Sambut Faiqal.
Pn Farha
• • •
KAMU SEDANG MEMBACA
Cinta PER ? KE ? TER ?
Romansa" Oh ni ke yang rapat dengan lecturer tu apa orang kata bercinta ? Bercinta dengan isteri orang ? " - Hareeq Faiqal " Apa masalah awak ni ? Kalau nak rapat dengan lecturer pergi la belajar betul-betul ha lagi satu siapa isteri orang ? Saya ? Saya k...