BAB 2

1.8K 19 0
                                    

Hari ini, dengan semangat wajanya, Firza pergi bertugas dipintu pagar sekolahnya... Bila dah sampai..
"La... tak datang lagi ke?" monolog Firza sendiri.. tetapi, dia masih menunngu.. Actually, dia la org first dalam kumpulan yang dah datang bertugas, sedangkan kekawan lain pon dia tinggalkan.

5 minit kemudian...

"Oit, awalnya kau datang.. tak tunggu aku pon.."rungut Dayana.. rungutan dayana tidak dilayan.. Apatah lagi bila ketika itu abg Khai baru datang memasuki pagar sekolah.. "Amboi.. awalnya dah bertugas.. ha.. cam ni bagus adik2 abg.. on time dah ada kat sini.."teguran dan sapaan Khai, membuatkan Firza terus tersenyum.. "Ala.. Firza ni memang bersemangat je.. lagi2 bila abg dah sampai.."kata Syara.. Khai tetap senyum dan terus pergi ke kelasnya untuk meletakkan bag..
"Amboi2.. lebar senyum kak..."kata Dayana.. " biarlah.. Mr.Matured aku tu.. handsome kan.."balas Firza senang.. bukan selalu pon dia nak senyum macam tu.. selalunya masam je.. buat muka seriusnya lagi.. sampai bebudak yang datang lambat pon sekarang dah mula datang awal... Kalau difikirkan.. sesiapa pon kat sekolah tu takut nak tegur Firza.. dia jarang nak senyum.. sampailah...
"Adik.. adik.. Firza.." khai panggil Firza sebenarnya.. sempat pulak di memngelamun... "Hah??" Firza masih blur.. "Adik.. dah sampai mana ni? abg panggil adik dari tadi tak nyahut pun.."balas Khai tersenyum melihat gelagat Firza.. Dayana dan Syara dah tergelak time ni.. "eh.. abg Khai.. sorry.. fikirkan something tadi.."balas Firza malu.. 'padan muka kau.. mengelamun tak tentu pasal.. kan dah kena tegur ngan abg Khai...'hati Firza memarahi dirinya sendiri..

"Tak pe lah.. tindakan tanpa sedar.. Kan bagus kalau adik fikir pasal abg.."gurauan Khai tiadak disangka oleh Firza.. Riak muka Firza yang terkejut tu membuatkan Khai tergelak.. "Abg gurau je la adik.."sambung Khai lagi..

 "Hish.. apa la abg nih.. tak pe.. lain kali saya fikir pasal abg ye.." kata Firza melayan.. tipu la kalau kata tak nak layan.. Mr.Mtured kesayangan la katakan...

selepas itu, mereka semua beredar ke kelas masing2 untuk menyambung pelajaran.. Dalam perjalanan menuju ke kelas..

"Seronoknya dia.. dapat sembang ngan Mr.matured..." kata Dayana. "Entah.. kemain kau kan.. Kita org pon kau dah tak pandang.. sebuk benor nak nyembang.. dengan abg Khai.."tambah Syara.. "Seronok giler... peramah gak dia kan.."kata-kata Firza menyampahkan lagi Dayana dan Syara.. laju je Dayana buat..

 "Hello.."seperti bercakap di telefon dah lagaknaya.. mereka bertiga ketawa serentak.. kemudian masuk ke kelas..

*****
Dear Violet,
Aku sendiri tak tahu kenapa.. kehadiran Mr, matured tu dah bagi aku hidup semula lepas kematian abg Aus.. Seola-olah dia bagaikan pengganti Abg Aus.. tapi, aku seronok sgt tadi... Mr. Matured aku.. kau sentiasa dihati...

Sesudah menutup diari yg menyimpan seribu rahsia.. Firza pergi mengambil wuduk dan membuat solat hajat.. solat hajat dah menjadi rutin Firza sebagai seorang pelajar dari dia tinggkat satu lagi.. kemudian dia tidur dengan hati yg tenang selepas membaca sedikit doa yg telah menjadi amalannya sejak dulu lagi.....

*ha.. macam mana yang next ni.. ada apa2 tambahan or nak komen pape.. saya sudi membacanya

MR. MATURED AKU (Complete)Where stories live. Discover now