BAB 6

1K 11 0
                                    

           "Wei.. kau nak bawak aku pergi mana ni?? " kata Firza agak marah. Mana dia tak marah kalau mata dah kena tutup bila baru sampai kat taman rekreasi di Ipoh. Ada sebuah rancangan telah Dayana, Syara & Khai rancang.. Diaorang pergi ke Ipoh pun dengan menaiki kereta yang dibawa oleh Ibu Dayana dan meninggalkan mereka di taman itu.

"Kejap la.. dah nak sampai nih.."tiada balasan dari Firza apabila Syara berkata .. "Ok.. kau boleh buka mata sekarang.. " Sesudah mendapat arahan dari Dayana, Firza terus membuka ikatan di matanya. bila dia memerhati kesekeliling kwasan didapati tiada sesiapa di situ.."Yana... Syara... korang berdua ada kat mana? weh, jangan tinggal aku sengsorang kat sini. takut la.." kata Firza agak ketakutan.. mana tidaknya sudah dia tinggal disitu seorang diri hanya ada beberapa batang pokok sahaja yang menemani. "happy birhday to you...happy bithday to you.. happy birthday to Firza... Happy birthday to you..." bila dengar sahaja suara yang seperti dikenali, Firza terus memandang ke belakang.. 

Kelihatan abg Khai yang boleh dikatakan segak ketika itu apabila berdiri sambil memandang kearah Firza dengan membawah sebijik kek kerahnya.. Firza yang tak tahu atau boleh dikira agak terkejut dengan kehadiran Khai ketika itu hanya mampu berdiri tanpa memberi respon..

 " Ala.. kenapa Firza tak ucap terima kasih kat abg pon.. terkejut sangat ke dengan kehadiran abg kat sini? ke tak suka nampak abg.. hmm.. tak apa la.. kalau cam tu abg balik dulu.."huhuhu.. kemain lagi ayat Khai.. Firza yang blur tadi terus membeeri respon..

" Eh, abg.. jap.. jangan la pergi.. saya memang terkejut sangat nih.. mana abg tau hari ni birthday saya? rasanya saya tak ada bagi tau abg pon.." Khai yang kononnya berlakon ingin pergi terus berpatah balik.. dia hanya tersenyum kearah dayana & syara yang berada di belakang Firza ketika itu.

 'Kita orang la yang bagi tau.. lagi pon aku nagan syra yang rancang nak buat birthday kau kat sini.. alang2 boleh ajak abg Khai sekali.. so, Happy birthday yang ke-16 Firza.."kata2 dari Dayana itu membuatkan Firza berpaling ke belakag..dan terus memeluk rakan2nya yang begitu baik baginya. '

"Za.. abg tak nak peluk ke?" suara itu menyentakkan Firza dan terus tercari2 suara yang amat dirindui..Air mata Firza tumpah lagi.. "Eh.. adik kenapa ni? ok tak.. kenapa nangis?" cuak pulak Khai apabila Firza meandangnya dan terus menangis.. "Abg.... abg Aus.."balas Firza dalam sendu.

 " Ya, Allah.. Firza.. dah la tu.. jangna nangis.. kau rindu abg Aus ek.. shuuu... dah tak mau nangis.."Syara berkata dan membawa Firza ke sebuah bangku yang berdekatan untuk menenangkan Firza.

"Siapa abg Aus?" actually... Khai blur dengan keadaan. " Firdaus.. sebenarnya Firza ada seorang abg .. tapi, abg dia dah meningga 2 tahun yang lepas..Arwah abg Aus dulu kemalangan.. betul2 depan mata Firza.. dan dia merupakan satu2 nya abg kesayangan Firza. Saya rasa dia terdengar suara abg Aus la tu.. bila dia tengok abg, dia rasa macam dia dah jumpa abg dia.. Buka Firza tak boleh trima kenyataan yang abg dia dah tak ada cuma, dia dah selalu ada dengan dia.. saya pon tak tahu kenapa sejak akhir2 ni.. dia asyik teringatkan abg dia tu." terang Dayana panjang lebar apabila bercerita berkaitan Abg Aus. 

"Ouh, kesian Firza, mesti dia sayang sangat dengan abg dia tu.patut la dia pandang abg terus nangis.. terkejut abg bila dia jadi macam tu.. ingatkan abg ada buat salah tadi.. risau jugak, ye a sampai nangis.." Balasan dari Khai yang sebenarnya agak lega + simpati dengan apa yang menimpa Firza...

*****

Dear Violet,

Entah kenapa apa yang patut aku rasa hari ini sepatutnya amat menggembirakan aku tetapi.. Ulang tahun ku bagai sepi kembali.. Abg.. kenapa Za rindu sangat kat abg... tapi, abg Khai merupakan orang yang berjaya membuat aku tersenyum kembali..abg Aus, abg Khai baik sangat dengan Za.. dia sama macam abg.. kadang2 rindu Za terhadap abg terubat apabila bertemu dia..

Entah untuk kali ke berapa hari ini sahaja air matanya tumpah setelah menutup diarinya.. ingatannya kembali ketika dia bersama dengan rakan2nya tadi dan abg Khai bersama kakanya .. Kak Kirana.

*********

"assalamualaiku Firza.. happy birthday.. nama akak Kirana Sofia. kakak kepada Khai. salam perkenalan.." kata Kirana yang berada di sebeah Firza ketika itu.. Dayana & Syara hanya tersenyum memandang Kirana.. " Waalaikumsalam.. ouh.. salam perkenalan.." balas Firza yang baru ok dari tangisan...

 "Tak mahu lah menagis bila time birthday kita... ok.. jom, akak bawa Firza dengan Kekawan pergi makan.. jom.." ajak Kirana mesra.. dia sebenarnya baru keluar dari kereta sebab boring dok sengsorsng kat dalam kereta tu.. Khai pulak pergi sambut birthday dengan junior dia... semua cerita pasal junior Khai dia tahu sebab Khai ada bercerita dengan dia.. teringin nak jumpa dengan mereka apatah lagi Firza yang memang banyak Khai cerita pasal dia.

"Along... apa ni.. sebok la.. orang suruh tunggu je dalam kereta tadi.. " marah Khai.. yang bunyi macam manja je... Firza tergelak.. semua di situ terus melihat Firza. " Tak de apa2 pon.. lawak je bila tengok abg Khai yang matured ni macam manja je dengan kan Kirana.. heheh.. sorry"kata Firza apabila dia tiba2 gelak.. " Ouh.. kalau Firza nak tahu.. Khai ni memang manja dengan akak pun.. " kata Kirana selamba.. dan....

Muka Khai merah sebab malu... dah la di seorang je lelaki kat situ. tak sempat nak nyorok dah.. 'eh, comelnya Mr. Matured aku ni..' gumam Firza dan terus senyum. lupa dah dengan kisah sedih dia tadi..satu hari tu dia seronok bila berjumpa dengan Kirana. spent time betul..

*********

"Kak Za.. ce tolong ajarkan subjek ni.. susah la.."teguran dari Firash mengembalikan Firza dari lamunan.... "Ha... Ok.." hanya itu yang di balas Firza lantas mengajarkan subjek yang ditanya oleh adiknya.. yang berada di darjah 6.

Kadang2 bila kita teringatkan seseorang tak salah kan.....

MR. MATURED AKU (Complete)Where stories live. Discover now