*Disarankan pasang lagu 'Asal Kau Bahagia'untuk part sedih & 'I cinta Jer.- Wani' part akhir.
Flashback 5 bulan lalu..
Doktor keluar dengan rasa yang suram. "Macam mana dengan kawan saya doctor?"Tanya Firza cermat.. dia tak mahu bersikap luar kawalan, "Ye, doctor macam mana dengan kakak saya..?"Tanya Husna pula.
Yang lain sedang menunggu di luar hospital kerana Dayana di masukkan ke wad ICU.
"Maaf kakak awak tak dapat diselamatkan.. dia dah sampai ke stage 4.. dia dah tak lama hanya tinggal beberapa hari saja lagi.. mungkin dia boleh pergi lusa, esok.. mahupun harini.. saya minta diri dulu.. oh ye, hanya sorang saja yang dibenarkan masuk ke dalam wad, tolong bergilir ya.." ujar doctor, dan dia pun berlalu.."Husna, I need some explanation. Macam mana boleh sampai kritikal macam mana... Dayana sakit apa?" Firza cuba bersikap professional dengan Husna. Tak nak la marah teruk. Kot dia pon tak tahu.. aku naya anak orang.
"Erm.. sebenarnya kak Yana ada cancer hati. Dah lama senbenarnya.. dari dia masukKM lagi.. tu yang dia boleh koma sampai setahun tu... family dia tau pasa ni.. tapi dia tak nak akak ngan yang lain tahu termasuk abang Nazrul."terang Husna.
"kenapa dia tak nak bagitau akak?" Tanya Firza pula.. muka terkejut dia kawal sebab tak nak buat Husna risau pulak pasal dia, dah lama sebenarnya dia rasa pelik dengan Dayana kenapa selu nka ajak lepak la.. sampai kahwin pon tak nak..
"erm, yang tu Husna tak tahu.. akak kena Tanya dia sendiri.. husna tak tahu yang tu tapi, dia suruh rahsiakan.. dan harini cadang dia nak bagitau kat semua.. tapi, lambat pulak.. then jadi macam ni.."Husna hanya menjawab setiap soalan yang ditanya oleh FIrza dengan hati yang hiba."Dah tu, tak nak bagitau Nazrul?"Firza masih bertanya. "Kak Yana tak bagi.. sebab tak nak susahkan abang Nazrul lagi. Cukup la dia jaga akak time akak koma dulu. Eh, akak kalau nak masuk masuk dulu ye.. husna nak pergi bawah kejap." Kata husna dan terus berlalu.. diFirza kemudian nya masuk kedalam bilik yang menempatkan Dayana dengan tahan nangis, dia kena kuat untuk Dayana.. ye la Dayana yang skit pon mampu nka tahan diri dia untung kebahagiaan orang sekeliling.
Masuk sahaja kedalam wad, Firza tekup mulutnya.. tak mampu nak tengok Dayana yang peuh wayar berselirat di badan. "Kenapa kau tak bagitau aku awal2? Kau suka buat benda yang heart attack orang tau tak.. ni kalau nazrul tau ni mau marah kau.."kata Firza mengahadap dayana.
"aku bukan tak nak bagi tau kau.. tapi keadaan mengahalang aku nak bagi tau.. maaf sebab sembunyikan hal ni.Sekurang kurangnya aku kritikal ...... dah ada orang yang aku boelh harapkan kau untuk jaga.. abang Khai mampu jaga kau.. aku percaya.."kata Dayana perlahan namun pantas ditangkap oleh Firza.. diamengangkap kepala.. "kau dah sedar? Aku panggil doctor jap." Baru je Firza nak bangun, tangannya ditarik oleh dayana..
"tak payah, kau panggil pon buat apa aku tetap kan pergi nanti.. aku nak minta tolong kau tengok orang sekeiling aku elok2 time aku tak ada.... Paling penting pastikan husna bahagia dengan adik aku.. aku tak nak kacau dorang lagi.. cukup setahun aku jadi isteri dia.. puas dah aku tengok dia depan mata aku tiap hari.. cukup aku buat olang lain menderit.. aku tak suka orang susah sebab aku.. aku lebih rela kena cam ni dari kacau rumah tangga orang." Panjang pula dayana berkata kata.
"Weh, jangan la cakap cam tu.. aku tak nak kau sedih.. weh, kau banyak sangat berkoban.." kata2 Firza hanya dibalas dengan gelengan. "Dah sekarang nih aku nak kau ambil semua barang aku kat rumah Nazrul ngan husna.. Cuma tinggalkan kotak yang pernah aku bagi dia dulu.. kotak tu ada bawah katil dalam bilik aku. Ingat pesan aku.. jaga suami kau baik baik.. pastikan dia pon jalankan tanggungjawab dia... jangan lupa bagi tau yang Aus aku pon aunty dia jugak bukan Syara sorang je. Now, kau keluar bagitau yang lain kau OK." Balas dayana panjang.
Firza tak sanggup nak lukakan hati kawan baik dia tu.. lantas mengikut apa sahaja yang dikata oleh dayana.just wait.... to be countinue..
YOU ARE READING
MR. MATURED AKU (Complete)
Teen FictionPertemuan yang tidak disengajakan menyebabkan hadirnya sebuah perasaan yang tidak diundang kini hadir menyelubungi diri yang kian terluka atas kepergian seorang yang amat disayanginya.. "Hai Firza, awal datang harini.." teguran demi teguran buat Fi...