sambungan...
Malam itu....
Hiks... hiks... eh, bunyi apa pulak tu.. dalam wad yang ditempatkan oleh dayana.. terlihat seseorang sedang menangis dan menahan sendu di tepi katil dayana.. dayana yang terjaga dari lena membuka matanya perlahan – lahan tatkala melihat ada susuk tubuh seseorang disampingnya.
Tersenyum dayana dibuatnya melihat siapa yang berada dengannya sekarang ini..' sekali lagi dia menemani aku di sini' hatinya berkata sayu.
Tangan dayana bergerak perlahan mengusap rambut si dia yang menemani.. lantas di dia menggangkat kepala. "Abang bangun kan sayang ke??" Tanya dia. Gelenggan yang diterima. "Aku nak bangun.." pinta dayana.
Nazrul membantu dayana untuk duduk dari pembaringan. 'sentuhan dia sangat lembut.. kau tak perlu baik dengan kau.. tak perlu kesiankan aku.'
"Kenapa tak bagitau abang.. sampai hati Yana tak bagitau abangkan.. tak sayang abang ke?" serak suara Nazrul bertanyakan hal itu. "boleh kita cakap macam biasa.. I mean just AKU-KAU." Dalam terpaksa Nazrul mengangguk.
Ye la, selama ni dayana tak pernah cakap lembut dengan dia.. kasar sangat.. tapi, entah kenapa malam ni dia rasa tak kasar langsung, lembut sangat.
"Hmm.. cakap la apa kau nak cakap tapi, jangan paksa diri.." senyuman diberi seperti biasa.. 'senyuman yang sentiasa menemani aku.. samapai saat ini.'hati dayan berkat kata.. tangan Nazrul dicapai dan dicium buat kali pertamanya.. Nazrul tergamam dengan perlakuan Dayana.
"Hey, aku nak minta maaf sebab buat kau sakit hati sepanjang kau kenal aku.... buat kau terganggu dengan aku stiap hari, tapi, aku sedar.. lepas dapat result PT3 time tu.. aku perlua ambil peluang untuk terima tawaran dari MRSM.. dan dari situ aku mula tinggalkan kau.." kata Dayana.. walau pun mula tersekat sekat.. dia nak teruskan jugak apa yang dia nak cakap."Shu..shut.. kau tengah sakitkan.. tolong jangan paksa diri.. aku tak suka latengok kau ni.. kenapa kau nak berkorban untuk aku?? Aku tak faham.. kau tak pernah nak terang kat aku.. sampai perkara serius cam ni punkau still rahsiakan dari aku..?" balas Nazrul.. dia dah lama nak Tanya.. tapi, Dayana selalu elak dari dekat dengan dia.
"please dengar dulu apa aku nak cakap.. tapi, persoalan kau tu.. aku tak boleh nak jawab sekarang.. satu saat nanti kau akan dapat jawapan kau tu sendiri.. tak perlu minta kat aku pun.. Now, please listen what that I want to talk to you. First, lepas aku pindah aku ingatkan boleh lupakan kau bila aku jumpa ramai lagi orang yang macam kau.. handsome.. comel.. watak yang selamba.. perangai tah pape yang sudi layan perangai aku ni.. entah kenapa.. Allah still ingatkan aku pasal kau.. lagi2 bila aku bawak gambar kau kat sana.. semua ingat kau BFaku.. tapi, aku nafikan.. aku cakap kau Cuma adik aku yang aku tak boleh hilangkan dari ingatan. Sampailah ku sedar yang hati aku masih kosong.. sapa je yang berani nak tackle aku bila tahu perangai kau yang sebenarnya.. semua kat MRSM hormat aku macam aku kat skolah lama.... Aku daa je kena kenen dengan orang lain.. tapi, hati kau stil cakap tak de sapa yang boleh ganti tempat kau.. hhaaaa... uhuk..uhuk2..." Dayana terbatuk seketika..
"Dah... aku tak nak kau cakap lagi.. diam.. je.. aku nak teman kau sampai kau pergi.."pinta Nazrul.. dayana cuba untuk senyum walaupun kini bibirnya pucat lesi.. "erm, Nazrul.. can I hug you.. untuk kali terakhir..." kata dayana perlahan namun cukup didengari oleh Nazrul.. dengan itu Nazrul naik ke atas katil dayana dan memeluk isterinya itu a.k.a senior yang paling di hormat dan sayang. Sempat dia curi ambil gambar dia dan yana yang sedang berpeluk itu..
Tiba – tiba dirasakan badan dayana menjadi ringan.. "Yana... yana... jangan buat aku takut yana.. " pipi dayana di tampar perlahan.. nafas dayana kini tak ketara... turun naik dadanya.. "aku ...sa...sayang.... kau... jaga husna baik baik..." pesan dayana yang kini tinggal nafasnya yang terakhir.." aku syang kau Yana.. dah.. ikut aku mengucap.." kalimah Allah itu dibisik di telinga dayana.. dan dia ikut dengan nafas yang terakhir..
Usai sahaja mengucap dua kali masyahadah.. Dayana pergi tinggalkan semua orang yang dia sayang.. selama lamanya.. hanya kenangan sahaja yang tinggal untuk mereka semua.. Dengan perlahan Nazrul kucup dahi dayana dan meletaknya perlahan lahan keatas katil tanpa ingin menyakiti jasad yang tinggal dalam dakapannya..
END FLASHBACK...
@@@@
Memang kalau ditakdirkan.. Firza tak boleh nak teima hakikat yang dayana dah tak ada.. Nazrul lagi la.. kerja yang dayana suruh sudah dilakukan oleh Firza saat selepas seminggu dayan dikebumikan.. keluarga dayana agak marah sebab tak bagi tahu yang dia ada penyakit tu sampai la.. dia pergi.. tapi, nak buat macam mana dia sendiri yang nak macam tu.. katanya tak nak buat orang sekeliling dia risau..
Air mata yang diseka makin lebat turun.. krek....
Pintu bilik dibuka pelahan dan ditutup oleh Khai.. "sayang.. kenapa nangis lagi.. tak baik la.. kesian yana kalau Za sedih macam ni.. biar la dia pergi dengan tenang.."Nasihat Khai amat berguna.. mau dia tak terkejut bila diberi tahu tentang kematian Yana.. tapi, ni ketentuan Allah.. sapa sahaja yang mempu menghalang..Bahu Firza digosok perlahan.. Firza berpaling dan memeluk Khai... ya.. dia prlukan kekuatan.. dan terima kasih pada Allah sebab beri aku Abang Khai yang tak pernah jauh dari aku.. dan ada dengan aku untuk syare masaalah aku.. lepas ni.. hanya Khai yang menemaninya.. betul kata Dayana.. aku tak perlu risau bila dia dah tak ada.. sebab dia ada Khai untuk sentiasa bersama dengan dia..
wait for the last part...
YOU ARE READING
MR. MATURED AKU (Complete)
Teen FictionPertemuan yang tidak disengajakan menyebabkan hadirnya sebuah perasaan yang tidak diundang kini hadir menyelubungi diri yang kian terluka atas kepergian seorang yang amat disayanginya.. "Hai Firza, awal datang harini.." teguran demi teguran buat Fi...