BAB 13

703 12 4
                                    

           "Kau apa khabar sekarang nih??"-Khai.

"Alhamdullillah ok, ni ada apa kau tepon aku nih.. mesti ada hajat besar ni.. klo tak mesti tak de nya kau nak tepon aku.. punya lama hilang.."-Mukhriz kalau dah memebel memang tak tau bila nak hentinya.

"Ya.. kau masih Riz yang yang aku kenal dulu.. ni, jemput datang rumah aku hujung bulan nih.. aku nak kahwin.."-Khai cakap sedatar.

"Hah????? Kau biar betul.. sapa orangnya? dia jamin boleh jaga Aus ke?? Kau serius dah buka pintu hati??"-Mukhriz masih tak percaya akan apa yang dikata oleh Khai..

"Aku rasa kau kenal kot, datang je la nanti.. Ok la.. ku dah lambat nih, nak amik Aus dari umah baby sitter dia. Cau.."-Khai.

Tuttttt!!....

"mangkuk la kau Khai, ngan aku pun nak rahsia bagai.. haih la kawan oi.."bebel Mukhriz sorang diri..

*******

Dingin malam tak melepaskan dari Firza memerhati bulan di luar rumah, sendirian tak berteman hanya kedengaran cengkerik hadir menemani.
Tapi, apabila diingatkan kembali apa yang terjadi dengannya 5 bulan lalu yang berlalu begitu cepat sehingga dia hampir lupa akan apa yang berlaku setelah sedarnya Dayana dari tidur yang LAMA.. Dia dah bertunang dan hujung bulan ini akan bernikah dengan cik abang yang sering menemaninya ketika ketiadan seseorang yang amat diperlukan ketika itu.

Macam mana dia bertunang... haih panjang ceritanya, Cuma bila dipendekkan, atas dasar 'kesian' Khai masuk meminang Firza kerana dia sering bersedih dan mahu dia menjaga Aus untuknya ketika dia tiada.Eh, yeke..... kenapa Khai tu cam kejam je nak buli Firza??

Tak la... cam ni cerita dia.....

Khai bimbang akan keselamatan Firza yang sering ulang alik ke hospital semata mata mahu menjaga Dayana ketika dia koma, Firza juga hampir kena rompak dan hampir diculik oleh sapa tah, namun berjaya diselamatkan oleh Khai yang rasa tak sedap hati je bila Firza nak ke hospital pada hari itu, mujur ada Khai yang selamatkan, Firza terus trauma dengan apa yang jadi, bukan sekali dia pernah jadi sebegitu, namun yang ni masuk kali ke-2.

Yang pertama waktu zaman sekolah dulu, dan Dayana dan Syara yang selamatkan dia.. dan kali ini diselamatkan oleh Mr..Matured dia... lagi la dia terhutang budi, jadi dia nak jaga Aus ketika Khai pergi kerja, dan tak sangka pula Khai terus masuk meminangnya.. Then, dorang BERTUNANG...... yay.. habis....

Hahahaha.. tak la... ada lagi cerita nih.. :p

^^^^^

FLASHBACK 5 BULAN LALU..

Perjalanan ke rumah Nazrul mengambil masa 10 minit itu tidak dirasakan lama kerana dia dah tak sabar ingin bertemu dengan Dayana setelah dibawa pulang Nazrul ke rumahnya. Syara juga tidak ketinggalan bersama dengan nya untuk ke situ.

"Assalamualaikum, Yana... Husna... akak Za datang nih.."laung Firza dari luar rumah.. "Waalaikumsalam, eh, akak.. masuk la.."Husna yang membuka pintu dan terus mempelawa mereka masuk kedalam rumah. Banglo usah cakap la... besar weh, dah la 2 tingkat.

Masuk sahaja mereka berdua kedalam rumah.. "Ok, apa yang jadi nih?" Firza pandang Husna apbil melihat keadaan ruang tamu yang nak kata selerak sangat tak ada, tapi, boleh la...

 "Ok, apa yang jadi nih?" Firza pandang Husna apbil melihat keadaan ruang tamu yang nak kata selerak sangat tak ada, tapi, boleh la

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


"Heh, tu....."Husna sambil garu kepala menunjuk kearah beranda tangga di atas.

"Aku nak kau ceraikan aku la.......!!!! Tak faham lagi ke..?" jerit Dayana dan membaling semua bantal yang ada di bilik Nazrul kearah Nazrul yang cuba nak masuk ke dalam bilik tapi, dihalang oleh barang yang Dayana campak keluar.

"Tak... abang tak akan ceraikan Yana.!"balas Nazrull balik. Masih tak mengalah walaupun dah hampir 2 jam mereka bergaduh.. bukan dua jam.. tapi hari-hari..

Yang dibawah...

"dah berapa lama dorang macam tu??" Tanya Firza pandang Husna, bergitu juga Syara. "Erk, sejak kak Yana balik kesini. Mula2 dia kurung diri.. tak bagi Nazrul masuk bilik kecuali Una.. Tapi, 3 hari lepas Nazrul curi masuk bilik tu, dia tak sempat buat apa pun sekali kena baling bantal dengan kak Yana.. sampai la harini...." Terang Husna panjang.. Firza dan Syara hanya mengganguk.

"Husna ok ke?? Nazrul take care pasal Una tak??" Tanya Syara pula. "Ok, tak kurang pun, Cuma ye la ada la rasa kurang sikit perhatian tu.. tapi, Una tak kesah pon.. Kak Yana banyak minta maaf kat Una, dia tak nak Una sedih sebab dia Nazrul tumpu kat dia.. tu yang sampai sekarang pun taksedar yang akak2 datang tu.."sengih je Husna cerita.

"Tak pe la Una, dorang pon memeng kuat gaduh pun dari dulu, kadang akak rindu juga nak tengok dorang gaduh... lawak.."tergelak juga mereka bertiga.

Yang diatas diteruskan peperangan yang tak tau bila habisnya....

***

"Hai sayang...." Zapp....

Tegak terus bulu roma Firza apabila di tegur bergitu, kejung kakinya nak bergerak ke tempat lain. Dalam keadaan yang boleh dikatakan yang dia sedang siram pokok bunga depan rumah sebenarnya. Ceh, ingatkan kat mana la tadi... -.-

"Eh, sayang..... kenapa diam pulak nih??? Jawab la.. ke awak malu Firza?" sakat Khai.. ketawa kecil kedengaran. "Arm.... Erm... heh, abang Khai nak amik Aus ye. Jap.." laju Firza lari masuk dalam rumah. Khai hanya senyum.

"Pa....pa...pa" bunyi Aus mula menegur papanya, terkekek dia gelak sebab dah nak balik rumah. Bila Khai sua tangan , Aus kembali memeluk leher Firza bagai tak mahu lepas. Eh budak nih banyak songeh pulak. Kejap nk balik, kejap tak nak. "Ai... nampaknya makin cepat la abang kena akad dengan Za ni, Aus dah tak mau dekat Abang lagi." Khai ni, kuat mengusik.. tapi, dia suka usik Firza dengan Aus ni je..

"Aus.. balik ikut papa ye.. esok Aus datang umah ye..."pujuk Firza. Aus bertukar tangan dengan Khai.. yes, tangan mereka hampir tersentuh tiap kali pertukaran untuk dukung Aus. Namun, mesti mereka berhati-hati untuk tidak terkena tangan mereka. "Ta..ta.. ma...ma..."Aus melambai tangan.. amboi mentang dah umur 4 tahun, makin besar dah dia lepas ni kena pergi taska dah. Tak merasa Firza nak jaga dia lagi. Pandai Firza jadi cikgu sementara ye..

"bye bye....."balas Firza balik melambai Aus didukungan abang Khai. "Bye bye mama Za, esok kita jumpa mama lagi ye.."Khai juga ambil kesempatan. Entah kesempatan ke berapa yang dia ambil dekat Aus untuk sentiasa menegur Firza dan mengusiknya. Firza tersenyum... malu sebenarnya, ye la tu tunag dia, jadi abang dia pun pernah, senior lagi.. Mr. Matured aku betul la kau ni Khaizuran Muammar.

^^^^^^^

Dear Violet,

Salam kembali diucapkan kepada semua.. haha semua la sangat.. hari ni Aus datang macam biasa tapi, papa dia tu yang tak biasa walau hari hari dorang datang. Sayang.. tu yang akua rasa bila dorang dekat dengan aku.. tak pernah rasanya aku jadi gembira dengan kehadiran dorang.... Saya tak niat nak amik Khai dari akak tapi, jangan risau saya akan jaga dorang walauu ttak mampu nak gant pengorbanan aka yang korbankan nyawa demi lahirkan Firdaus. Slam sayang dan doa saya untuk akak tak kan saya lupa.. sekian..

Buku nya ditutup dan Firza melangkah ke tempat tidurnya untuk beradu.. eceh.

- so cam ne bab yg nih.. ok tak?? Maaf la klo ada kurg.. skarg dah busy.. study.. lagi pon tiap kali balik umah je bleh bwt, tu pun klo x de byk work.. ni pon sempat nyelit.. By the way.. suppor me ok..😁

MR. MATURED AKU (Complete)Where stories live. Discover now