"Hello asalamualaikum, Firza dah siap ke belum? abg dah on the way nak sampai rumah Za ni.." kata Khai yang sedang menelefon Firza. "Za dah siap nih, ada je tunggu kat luar rumah.." balas Firza bersahaja setelah menjawab salam Khai tadi.
" oh, ok.. tunggu abg ek.. bye.." talian diamatikan. 'Just wait my dear friends, i will come..' gumam Firza perlahan dan melihat barangan yang berada di tangan nya ..semuanya milik Dayana..
*******
"Oit, buat apa tu?" tegur satu suara.. "Eh, kau...." terbantut kata2 Nazrul apabila melihat org yg menegurnya tadi.. "Yes, this is me .. so, how re you..?"tanya di lagi.. Mazrul tarik si 'dia' ke dalam pelukan.. "Aku, rindu sangat kat kau.. aku sayang kau.. jangan tinggalkan aku lagi.."pinta Nazrul.. "aku sayang kau juga.. tapi, aku tak boleh janji untuk tak tinggalkan kau..."
tiba2, dia merasakan figura yang berada di dipannya hilang.. "Yana, jangan tinggalkan aku..!!" kata Nazzrul resah...
*******
"jangan tinggalkan aku...!!" jerit Nazrul.. "Weh, kau ok tak ni.. asal jerit pulak..?"tegur Firza yang baru sahaja masuk ke dalam wad yang menempatkan Dayana.. "Yana , dah sedar ke belum?"itu yang di tanya Nazrul dahulu.. dia masih mamai lgi setelah bangun dari tidur..
"Hmm.. kau mimpi pasal Dayana lagi ye.. dia masih belum sedar.. dia tak akan tinggalkan kamu.. tu, kan ada je kak Yana kamu tu kat depan kamu.. dia tak kemana pun.."balas Khai menjawap oersoalan Nazrul tadi.. "Nzrul, Husna man?"tanya Firza. "Ouh, dia kat rumah.. lagipun esok dia kerja.. aku cuti lagi.." balas Nazrul dan masih memandang Dayana yang terbaring kaku..
"eh, kau cuti kahwin kan.. dah seminggu kau jaga Yana ni..tak pergi honeymoon ke?" tanya Firza lagi.. sian pula dia kat husna .. tak terlayan disebabkan Dayana.. tapi, dayana yang ptut dikesiankan lebih.. dia perlukan Nazrul sekarang.. ibuabah Dayana masih belum balik dari menunaikan Hjia di mekah..
"Oh, ye, sebelum aku terlupa nah.. barang Yana.. dia suuh kau bagi kat kau....wop... why? sebab dia dah chat aku before majlis kau haritu.. aku yang tak perasan.. sorry.." bag bertukar tangan.."Apa benda nih?" tanya Nazrul blik.. "Kotak,buku lukisan and diari yana.,dia suruh bagi f something happen kat dia.." jelas Firza..
"Hmm.. ok.."laju tanagn Nazrul membuka bag tersebut dan mengambil buku lukisan dahulu.. dia membukanya... "oh, my.."kata Firza yang melihat lukisan itu sekali.
terdapat figura dua manusia yang tersenyum.. berdiri berdua kelihatan gembira..banyak juga figura lelaki yang dalam berbagai karakter, namun berwajah yang sama...
Kotak pula di buka.. "Nazrul, abg rasa yana dah lama suka dekat kamu, tengok dari keadaan kotak yg agak pudar warnanya ni.. dah berapa tahun agaknya.." terang Khai.. Nazrul mengambil gambar dirinya yang berada didalam kotak itu.. 'kenapa tak pernah beritahu aku yana..'kata hati Nazrul... banyak juga gambar dia..dalm 4 ke 5 keping juga.. dan..
"weh, ni gambar time sekolah dulukan.. 'kata firza menunjukkan gambar itu ke pada Nazrul.. gamabar Nazrul dan Dayana.. "aku tak tahu la nak cakap macam mana.. aku just anggap dayana tu senior aku yg macam pelik la.. tu yang aku selalu je layan kerenah dia kat sekolah dulu.. rupanya.." ayat Nazrul tergantung bergitu sahaja..
Dayana dipandang sekilas.. jam smartwacth yg berada didalam kotak itu turut dibuka.. ya, sekali lagi.. gambar dia dan dayana yang menjadi wallpapernya.."Nazrul... kau patut beruntung.. sebb yana setia kat kau selama ni.. 14 tahun Nazrul.. bukan senang nak menyukai seseorang itu selama tu..."kata Khai yang yelah memahami semunya.. kenapa dayana sanggup korbankan nyawanya sendiri untuk Nazrul..
"Hmm... aku patut sedar benda ni dari awal.."sebuah keluhan sesalan di lepaskan.. berat rasanya..
*****
1 tahun berlalu....
tangan yg kian lama tak bergerak kini mula menunjukkan pergerakan.. " Doktor....!"
...
setelah di cek semuanya.. Alhamdulillah.. akhirnya segala penantian dah berakhir..setelah doktor keluar.. laju Nazrul meluru ke arah Dayana dan terus di peluk erat.."eh, asal ni.. peluk org pulak.." pelukan lagi dieratkan.." Aku bersyukur sangat.. till now you still a live..aku rindu sangat nak dengar suara kau.." kata Nazrul gembira.. "Erk... kita bukan muhrim kan..."kata Dayana pelik.. berani betul dia peluk aku.. "who say.. now you are mine.. "bisik Nazrul di tepi telinga dayana...
"Dayana.. !!! ya allah.. kau dah sedar..!!" teriak Firza dan syara. "tepi la nazrul, bagi kita org pulak nak peluk dayana.. asyik kau je.." arah Firza gembira.. "Eh, wait a minute.. apa mak sud kau Nazrul peluk aku sebelum ni..? Firza, aku perlukan penjelas.."taghan Dayana.. "Nanti la aku jelaskan. its was along... story.. nw we want to hug you.." laju je Firza dan Syara peluk dayana yangmasih dalam kekeliruan..
********
Dear Violet,
Alhamdullilah, dayana dah sedar.. kuasa Allah tu memang besar.. bukan senang org yg koma selama setahun dapat bangun dengan keadaan yang sihat walafiat.. lagi pun aku dah bertunang.. sebab dayana, kini aku dah bertunagn dengan abg Khai.. syukur tak terhingga.. lagi pun lepas ni tak payah aku risau pasal yana lagi.. dah ada org jaga dia.. Nazrul dah kahwin dengan dayana 2 bulan lepas.. macam mana boleh kahwin sedangkan dayana still koma.. itu tak menjadi batasan.. dan tak melanggar syarak.. but, aku kesian kat Husna.. dia kena buat pengorbanan walaupun tak mampu nak lawan pengorbanan Dayana buat Nazrul..
Firza kini mampu menarik nafas lega.. dayana dah sedar dan ada org boleh jaga dia.. dia pula dah bertunag.. tak menjadi kerisauan mak yg dok bising bila akunak kahwin.. firza masuk tidur setelah melakukan solat hajat atas segala yang telah berlaku..
Allah ltu maha adil dan sering memberi peluang kebahagian kepada setiap umatnya..
YOU ARE READING
MR. MATURED AKU (Complete)
Teen FictionPertemuan yang tidak disengajakan menyebabkan hadirnya sebuah perasaan yang tidak diundang kini hadir menyelubungi diri yang kian terluka atas kepergian seorang yang amat disayanginya.. "Hai Firza, awal datang harini.." teguran demi teguran buat Fi...