P.O.V Firza back
Aku menatap penampilan aku dalam cermin. Apasal rasa berdebar ni? Kenapa aku rasa macam ada something yang tak kena. Dah macam orang nak pergi dinner aje pakai baju kembang cam ni.Malunya nak keluar kalau macam ni. Tak keterlaluan ke pakaian aku?
"Hai, assalamualaikum.. Firza.. abang masuk ye.."ujar Khai yang sedia di luar pintu bilik mereka. Sejak kawen ni.. dah semestinya aku pindah ke rumah Abang Khai.. eh, silap.. Abang sayang... hahha. "wop, ni nak kemana pulak pakai lawa2 ni..?" tergamam pilak Khai bila tengok isteri dia ni
"hehehehe.. saja, nak pergi jumpa boyfriend Za la.. cantikkan.. tu yang abang stop tengok Za.. btol tak?"balas Firza.. dalam hati tu.. 'ala tak kemana pun, ke hati awak jugak.. ' sejak dah kahwin ni.. perangai Firza half berubah la.. makin berani nak kacau Khai..
"oooo.. dating ke.. sorry la kacau.. tapi sekali Za keluar bilik ni.. nampaknya ada yang bermadu macam Yana nanti.."ok, balasan dari Khai buat Firza yang nak melangkah keluar stop terus. "hahhhaha... apa la bang ni, Za gurau je la.. ni ha nak pergi jumpa KDA la.."gelak yang di tahan terhambur jugak.
"ceh, -_- saja nak kenakan abang kan.. meh sini dia..."Khai meluru kearah Firza lalu di geleteknya sampai Firza peluk Khai kejap dan kuat.. sebab geli sangat.. Firza ni bukan boleh kena sikit dengan Khai.. cepat je kalahnya.
"dah... ahbis tudung Za.. abang ni agak2 la nak geli orang pon.. dah kena betul balik.. ish, erm bang..'seelpas siap kemaskan dirinya kembali, Firza hulur tangan pada Khai meminta izin. Salam yang dihulur di sambut mesra oleh Khai..
"alo2 sayang abang ni.. sokey, dah karang lambat pulak.. Aus abang jaga la harini.. lagi pun abang cuti." Firza angguk je, dia masih malu dengan Khai walaupun dorang dah kawen 2 bulan.
'apa la yang nak Dayana buat nih.. suruh pakai lawo2 bagai..apa la dia ni.' Kepala digeleng mengenangkan sikap pelik Dayan semenjak dua ni.. macam2 yang dia buat. Kali ni apa pulak la.. ' kereta terus dipandu menuju ke tempat yang dulunya menjadi sejarah perkenalan mereka bertiga.
@@@@
"Ni, aku nak bagi korang sorang satu "kata Dayana menghulurkan sebuah album gambar.. dan sehelai tudung di dalam sebuah bag kertas. "loh, buat apa kau bagi ni.. dah tu datang lepak pakai baju lelawo camni nak buat apa?? " tanay Syara bingung. Mana taknya, sorang pakai dress, gaun dan Dayana pakai macam baju pengantin.. what???
"alah.. weh, jom.. pergi satu tempat.. kau nak bawak korang jumpa someone.. special.." tangan Firza dan Syaar ditarik hingga ke sebuah tempat dimana Fakrul, abang Thaqif, Husna dan.. abang Daniel. Berada di tempat berkenaan.. Saat ini kaki mereka berdua mengeras macam batu..
"lah.. kenapa berhenti puak ni.. jom. Lama dah dorang tunggu.. " sesampai je dorang bertiga, datang pula 2 orang wanita yang Firza dan Syara tak kenal. "Hai Firza, kenalkan bakal tunga Fakrul dan Isteri abang Daniel." Tunjuk Dayana kepada kedua wanita yang baru sahaja sampai. Firza hanya angguk dan bersalam dengan mereka..
"Ok. Semua dah ada.. so, boleh kita mula..?" anggukan diterima dari semua yang hadir. Firza dan Syara masih keliru dengan apa yang jadi.. tapi, sebenarnya bukn mereka sahaj.. yang lain pon sama.. tak tahu agenda yang ingin dilakukan oleh Dayana ketika itu, hanya Husna sorang je tahu..
"First, of all saya Dayana ingin memohon ampun dari hujung rambut hingga hujung kaki, tujuan saya mengajak korang semua hari ini untuk tunjukkan sesuatu yang istimewa.. dan apa isaha hidup kita sepanjang perkenalan kita disekolah menegah dulu.. kira macam renion la.. Dan, tujuan saya bawa senior kita a.k.a crush kita dulu... hehehe sorry korang aku pecah tembelang.." kaat Dayana dan melihat KDA dia yang sedang kebingguggan dengan apa yang berlaku.
"Jap, apa alternative kau buat semua ni.. jap, suami kau mana asal dia tak join sekali.. kau kaat untuk jumpa crush lama.. suami kau bukan crush kau ke dulu..?" Tanya Firza tak puas hati.. 'malu weh, jumpa abang Thaqif.. lagi2 lepas kawen ni..'gumam Firza sendiri. "Eh, sabar la.. mula2 kita enjoy dulu.. selfie and karouke.. jom. Sebenarnya dorang ada dekat dewan sekolah mereka sendiri.. tapi, harini cutiso,aktivti sekolah pun tak ada.. Dayana dah minta kebenaran untuk guna dewan sekolah mereka atas satu tujuan.
@@@@@
Selepas 2 jam bergelak ketawa sesame mereka membuka cerita lama dan macam mana KDA ni boleh sangkut dengan crush masing2. Dayana terbatuk agak lama, dia mengambil tisu kotak dan menahan mulut mulutnya gar tak pecahkakn tembelang sebenar dia mengadaka renion tu...
"Husna teman akak gi tandas jap..." Dayana tarik tangan Husna.. husna yang faham terus ikut Dayana pergi ke tandas.. tapi, tak sempat sampai ke tandas.. baru separuh jalan.
Husna muncul balik di dewan dengan muka pucat dan termengah mengah.. "Akak... huh.. akak Za.. tolong akak Yana.. dia pensan.."sejurus husna habis berkata Firza tersentak, Syara pula nganga terngadah.. "tolong.. kak bawak akak Yana pergi hospital.." pinta dan rayu husna.. mereka semua berlari kea rah yang Husna tunjukkan..
Husna yang baru ambil handfon nya membatalkan niat mahu call Nazrul.. dia teringat pesan Dayana....."Apa2 jadi, jangan bagi tau Nazrul.. janji dengan akak.. tapi, kalau dah kritikal bagi fon akak kat dia.. tu kalau dia Tanya husna kenapa tak bagitau dia dari awal.."
Mereke bergegas ke hospital setelah membawa Dayana ke dalam kereta.
@@@@
Dear Violet,
semuanya berlaku dengan pantas.. aku tak sangka akan jadi sampai macam nih.. dia tinggalkan kau dengan seribu satu kenanggan yang aku tak jangka... Namun aku sedar yang tuhan lagi sayangkan dia.. sampai hati kau tinggalkan aku.. kau dah janji nak teman aku mana je aku pergi.. tapi kau tipu..
"Mama.... Mama.. nak papa.. papa mana..?" Aus kecik ni la yang selalu teman aku sekarang.. "Tak pe Aus.. mama ada.. teman mama ye sayang..."pipi Aus dicium dan dia peluk tanpa sedar ada mata yang memerhati di situ juga mempunyai rasa yang sama.
Bersambung....
YOU ARE READING
MR. MATURED AKU (Complete)
Teen FictionPertemuan yang tidak disengajakan menyebabkan hadirnya sebuah perasaan yang tidak diundang kini hadir menyelubungi diri yang kian terluka atas kepergian seorang yang amat disayanginya.. "Hai Firza, awal datang harini.." teguran demi teguran buat Fi...