"Sorry, Hari ni,abg datang lambat lagi...."kata Khai setiba di tempat bertugas.. "Its ok.. janji abg datang tugas.."balas Firza.. aku perasan yang dia mesti selalu senyum bila tegok aku.. kenapa ek..
"Adik.. kenapa kalau adik jumpa abg, adik senyum ek?" saja Khai tanya Firza.. muka Firza agak terkejut tapi, dia cuba buat biasa..
"Ala, salah ke..?" Firza mati idea untuk menjawab pertanyaan Khai. "Tak salah pun.. abg suka tengok adik senyum..' balas Khai.. alahai.. kau ni kena senyum la.. comel je aku tengok..Sementara menunggu di tepi pagar, Khai baru nak ikat tie.. dia ada idea nak nyakat Firza ni.. "Adik pandai ikat tie tak..."sekadar pertanyaan..
"Boleh je.. Saya dah belajar ikat tie ni dari darjah 6 lagi.."balas Firza yakin.. wow.. boleh masuk list ni..
"Cuba ikat.. abg nak tengok.." Khai terus menyuakan tienya kepada Firza.. "Erm, abg, sayakan pakai tudung sekolah ni.. besar kot.. susah la nak ikat."kata-kata Firza menyentakkan Khai..
"Erkk.. ye tak ye jugak kan.. Abg lupa la pulak. Sorry ye dik.." Khai garu belakang tengkuk yang tak gatal pun.. "Tak de apa la.." Firza balas pendek.. eh, kenapa dia balas semua soalan aku pendek ek.. dia ada masalah ke apa... selesai bertugas.. mereka semua balik ke kelas...
********
"Khai... Khai...!!" jerit Mukhriz di tepi Khai.. Khai yang terkejut termelatah.."Eh, dik kenapa-kenapa.... Hish.. apa.. kau kalau tak buat aku melatah sehari tak boleh ke?"marah Khai alik.. Haaa... amik kau.. buat aku terkejut je.."Adik?? adik mana pulak ni.. kau bukan tak ada adik ke..?" tak dilayannya marah Khai... "Tak ada pape la... weh, jom pergi keluar jap.."ajak Khai kepada Mukhriz.
. "La... nak buat apa.. kejap lagi rehat kan.."balas Mukhriz malas.. "Jom la weh.."...... "Erm, ye la.. kau ambil kad ek.."kata Mukhriz lalu bangun menuju ke pintu.. Khai pula pergi ambil kad di tepi tingkap..
******
"Hah.. kau nak pergi mana ni..?"tanya Mukhriz pelik dengan kelakuan Khai.. "Jom pergi lalu kelas 3 anggur tu jap.."kata Khai terus berjalan tanpa menunggu jawapan dari Mukhriz.. 'mana dia ek.. dorang tengah rehat ni.. takkan tak keluar kot..' hati Khai tertanya-tanya... itu pun setelah dia lalu di kelas 3 anggur dan tidak kelihatan Firza dimana-mana.. Terasa sesuatu hilang.*****
"Hampa menusuk jiwa... ketiadaanmu.. kosongkan hatiku..."kemain menyanyi pulak Khai sengsorang dalam bilik dia..."Woi..tau la suara macam Khai Bahar.. asal nyanyi sedih..!" jerit along kat luar.. Dia kakak Khai.. Kirana.. peminat Khai bahar walau pun umur dah mencecah 26 tahun..
"Diam la long.. dah nama nyanyi, lagu sedih orang nyanyi pon salah ke..!" balas Khai sama menjerit..
"Dah.. tido.. jangan nak melalak memalam buta ni..!" jerit Kirana dari luar.. "Along pon sama tak payah nak pasang lagu Khai Bahar tu... tak habis2 Bayang2...."balas Khai balik .. geram aku.. amik kau.. laju je Khai tutup lampu bilik dan terus tidur.. dalam hati cuma satu..'Aku nak jumpa Firza gak esok.. tak boleh jadi..'
Lepas baca doa tidur, dia pon lelapkan mata untuk hari mendatang.Bersambung...
*maaf jika TERtypo.. buat dalam keadaan mamai lni..
YOU ARE READING
MR. MATURED AKU (Complete)
Teen FictionPertemuan yang tidak disengajakan menyebabkan hadirnya sebuah perasaan yang tidak diundang kini hadir menyelubungi diri yang kian terluka atas kepergian seorang yang amat disayanginya.. "Hai Firza, awal datang harini.." teguran demi teguran buat Fi...