BAB 11

651 9 0
                                    

"Yana, kau dah prepare baju nak pakai majlis Husna & Nazrul?" tanya Firza yang baru datang ke pangkin rumahnya dengan membawa air. "Erm, dah ada pun.. ikut tema kata Husna sebab dia kata kita ni org yg spesial.. warna ungu kan..?" balas Dayana cuba untuk ceriakan diri. dia rasa tak patut dia datang majlis tu tapi, dah Nazrul nak sangat dia datang siap cakap klau tak datang dia pulak nak datang ambil kat rumah.

"So, kau jadi Photogrpher ke?" tanya Firza lagi. "Mungkin la.... jadi Photographer tak bertauliah boleh la.." balas Dayana. malas memanjangkan cerita.. 'Yana, aku tahu kau berat nak pergi majlis tu.. kau tak boleh tipu aku...'hati Firza berkata sendiri.

******

"Nazrul... ku dah nak kahwni dah.. aku je yang belum lagi.. tapi, aku akan datang juga ke majlis kau untuk kau happy.. entah kenapa hati aku tak sedap je .. macam ada something gona to be happen"kata Dayana sendiri di biliknya.. gambar yang di pegang di simpan kembali ke dalam sebuah kotak yang di khaskn untuk menyimpan segala rahsia dia.

 sepucuk surat yang sudah ditulis dimasukkan ke dalam handbagnya yang sudah tersedia untuk dibawa ke majlis satu2nya adik kesayangan yang sentiasa berada dalam ingatan.....

******

"Akak..!!!!" agak menjerit juga Husna apabila ternampak Firza dan rakan2nya datang. "Amboi... happynya dia.. selamat pengantin baru.."kata Firza sesudah Husna menyalam dia dan rakan2nya.

"Kak Yana datang juga.. lama juga kita org tunggu.." celah Nazrul.. "Aik, tak pernah kau panggil aku akak ni.. by the way asal tunggu akak nih?"Dayana yang agak terkejut mendengar kata2 Nazrul itu rasa macam nak pensan pula... yela, tak pernah2 Nazrul panggil dia kakak.. selalunya Aku-Kau je..

"Ni ha... Nazrul tak sabar nak get picture ngan akak la.. dah pakai baju warna sama katanya.. bukan selalu.."balas Husna sentiasa dengan senyuman yang tak lekang dari bibir.. Dayana pandang Nazrul... tak percaya.. Nazrul sengih mengada..

"Dah cepat tangkap gambonye.. org nak makan pulak lepas nih.."kata Syara yang dari tadi hanya jadi pemerhati. "ok, jom Yana.."ajak Nazrul semangat.. 'hai adik oi, entah bila aku boleh lepaskan kau.. kau baik sangat dengan aku..macam mana aku tak sayang kau..'gumam Dayana sendiri.

******

Sesudah semua bergambar... baru Firza habis makan.. sesuatu yang tak pernah di sangka terjadi..

.........

"Nazrul..!!!!" jerit seseorang dari arah pintu dewan. semua tetamu yang datang memandang.. "gerangan yang memanggil nama Nazrul berlari meluru ke arah Nazrul dengan membawa sebilah pisau..

Dayana yang nampak tentang adanya pisau itu juga meluru dari sudut tepi Nazrul dan.....

"Aku....aku... tak bunuh ... di.. dia..."kata wanita yang sudah melepaskan pisau setelah dia menikam org yang harus dibunuh dengan gagapnya kerana takut .. dia dah tertikam org lain..

"Apa masalah kau... kau nak pa lagi dari kau.. kau gila..!!!"jerit Nazrul agak marah.. Dayana yang terbaring lesu yang sedang memegang perutnya yang telah ditikam wanita tadi hanya mampu tersenyum..."Dayana..!"jerit Firza.. "Yana..."Nazrul mendapatkan Dayana.. Dayana hanya senyum memangdang Nazrul yang memanagku kepalanya.. 'Mungkin ini sebab mengapa dia rasa ada sesuatu yang bakal terjadi..

"Naz.... Nazrul.. maafkan aku.. aku..."Dayana mahu juga bercakap. pedih yang dirasakan diperutnya semakin mencucuk... darah yang keluar mengalir dibiarkan sahaja.. "Apa Yana..akak, jangan tinggal aku.. weh.."Nazrul mula sebak.. hari yang diharapkan bahagia menjadi duka...

"Thankz jadi spirit aku selama ni.. mungkin lepas ni aku dah tak boleh jumpa kau lagi.." kata Dayana.. matanya tetap cuba dibuka untuk kali terakhirnya dia dapat melihat Nazrul lagi..

"Its ok, kau kakak yang paling aku sayang... ssebab kau mesti ada dengan aku walau apa pun keadaan yang aku alami.."balas Nazrul.. "adik...jaga Husna.. akak harap kamu sentiasa ingat akak sampai bila2.... sebab akak sayang kamu dari dulu lagi...." dan...

mata Dayana terpejam rapat.. dia mungkin tak dapat ada di sisi Nazrul lagi.. "Yana....!!!!" semua yang ada disitu menitiskan air mata.. apalagi Nazrul, the only one sister who he had.. now is gone..

'Yana, kau akan jadi my only sister for me... forever..'hati nazrul tak dapat terima semua yang berlaku... Dayana sudah di bawa ke hospital untuk menjalani rawatan.. namun, dia di sah kan koma kerana banyak kehilangan darah...

******

Dear Violet,

Yana, kau memang seorang kawan dan kakak yang hebat... dah banyak kau buat pengorbanan temasuk kau selamatkan Nazrul dari kena tikam dnegan minah mana entah.. tak terbalas rasanya jasa kau untuk Nazrul and aku sekali pun.. hope kau cepat sedar dan sembuh... my dearly friend..

Diari ditutup dan Firza mula masuk tidur.. esok turn dia jaga Dayan pula.. malam ni.. Husna &Nazrul nak jaga Dayana... diorang rasa tehutang budi dan nyawa dengan Dayana sebab dah rescue Nazrul..hanya Allah sahaja yang tahu setiap apa yang berlaku..

*Asyik pasal Firza je.. saya nak selitkan watak DAYANA & NAZRUL KEJAP YE..

MR. MATURED AKU (Complete)Where stories live. Discover now