BAB 7

918 12 0
                                    

"Khai teman akak jap... boleh tak?" kata Kirana sahaja.. bukan apa dia nak ajk Khai pergi rumah Firza sebenarnya. sejak Khai temukan dia dengan Firza, dia bagaikan ada seorang adik perempuan.. "Nak kemana malas la.. karang nak pergi pasar.."jawab Khai yang sememangnya sedang malas ketika itu. 

"Malas pulak.. hmm.. tak pe lah along nak pergi rumah Firza ni.. nak ajak dia pergi jejalan.."balas Kirana semula.. Sebaik sahaja dengar nama Firza di sebut laju je badan yang sedang baring bangun. "Ha.. along tau ke rumah Firza kat mana?" tanya Khai inginkan kepastian. 'Biar betul along ni.. dia tahu rumah Firza kat mana? asal la dia tak pernah bagi tahu aku..' gumam khai dalam hati.

 " Tahu la.. kau tu je tak nak amik tahu pasal dia.. dah la bye.. along pergi dulu.."kata Kirana dan pergi ke luar... Kini Khai tinggal sendirian di rumah.. mak dan abah Khai berada di makkah ketika ini.. untuk menunaikan haji...

*****

"Amboi, lawa2 ni.. nak kemana kak Za oi..?" soal Firash. Firza hanya berdua dengan Firash kerana mak & abah mereka balik ke kampong. "Ada la.. nak keluar jap.. dalam kul 6.30 tu.. balik la.."balas Firza yang ketika itu baru sahaja keluar dari biliknya.. "Kak Za, adik nak ikut boleh..?" permintaan dari Firash bagai tidak dilayan oleh Firza..

 "Ke.. akak nak pergi dating nih.." kata Firash menarik perhatian Firza. "Ha'a. memang nak pergi date la ni.. habis tu, nak pergi dengan sapa lagi. cuma kali ni naik kereta la.."balas Firza malas. dia baru keluar rumah terus duduk di pangkin yang bersebelahan dengan pokok rambutan...

"Ouh.. Nak dating dengan abg Fakrul ek... bagi tau mak ngan umi.."... oh, ye Firza dan adik dia memanggil emaknya Fakrul 'umi'.. Jiran belakang rumah mereka. "Haa?!!! Hish, tak de nye dengan si Fakrul tu.. tak ada org lain ke adik oi.."balsa Firza agak menjerit.'Aku..? dengan Fakrul..? memang tak la.. si toyol tu buat aku naik angin lagi ada..' gumam Firza mengenangkan Fakrul. Hmm.. ye la tu, sampai siap terpeluk lagi tu.. apa??" tambah Firash.. saja nak bagi kakaknya marah..

 "Kamu ni tak padan dengan kecik la... karang dok umah umi.. Kak Za nak pergi pasar nih.. nak kirim pape tak?" kata Firza yang dah malas sebenarnya melayan kerenah Firash ni.. makin di layan, makin menjadi..

"Tak nak la.. Farisya tu ada.. malas nak pergi sana.. Kak Za, nak ajak abg Fakrul pergi jejalan boleh.."pinta Firash baik punya suara.. "Hmm, cakap je la kamu dah tak nak tengok si Sya tu.. ye la, dah hari2 jumpa kat sekolah kan... Kamu ni lepas peluang nak belajar dengan dia betul la.. dia kan selalu dapat no.1 dalam kelas kamu, minta la dia ajar kamu mana yang tak faham tu.. Ke, adik takut kena buli dengan Sya... Hmm?" nak sangat Firza jawab kan.. sekali panjang terus.

 "Bukan takut.. dan bukan tak nak minta ajar.. dah dia tu 'kak yong' sekolah.. lagi pun, malu la.."balas Firash yang sudah duduk di sebelah Firza. "Bukan adik yang selalu kena buli ke kat sekolah.. dan yang tolong adik.. siapa lagi kalau bukan Farisya..." belum sempat Firash membalas kata2 Firza.....

Pon.. Pon!!!! Kelihatan kereta Myvi di tepi jalan rumah Firza. "Adik, kak Za pergi dulu.. nak pape or anything call je aka ok.. bye..!kata Firza yang agak berlari ke arah kereta Myvi yang berhenti tadi, lalu terus memboloskan diri.

 "Bertuah punya kakak, better aku pergi rumah umi. alang kepalang abg Fakrul balik ni.. nak pergi jalan la.." kata Firash sendirian lalu pergi menutup pitu rumah dan pergi ke rumah Fakrul...

 Fakrul merupakan orang yang selalu berada di rumah Firza tatkala Firdaus masih ada, memandangkan Firdaus sudah tiada. dia terus masuk ke asrama bagimengelakkan diri dari bertemu dengan Firza . cuma ada kalanya apabila dia pulang ke rumah, pasti dia menjenguk Firza dan Firash untuk bertanya kabar.

*******

Dear, Violet,

diri ini sering teringat kan dia. cuma ada kalanya hati tertanya-tanya adakah dia sudah berpunya di hati. Khaizuran Muammar.. aku senang apabila kakakmu mahu berkawan dengan ku. Love you Mr Matured aku...

Firza membaca kebali isi diari yang ditulis nya dan terus emnconteng perkatan 'love you' tadi.."Uih, gilo ka apa aku ni..?" Firza tepuk kepala sendiri.. "Kak Za, asal tepuk dahi tu..?"soal Firash pelik apabila dia ternampak Firza menepuk dahinya dengan agak kuat. "Erk,... nyamuk la dik.. dah.. pergi tidur.."Firash pun berlalu ke biliknya.. Terus Firza menutup pintu biliknya.. baik aku tidur.. esok dah nak pergi sekolah.."laju tangan Firza menutup suis lampu dan melelapkan mata...

*******

"Hai sayang.. buat apa tuh.?" ucap si dia.. "Nothing, just wait for you.. let's dinner.." balas Firza.. "Ok.. sayang kenal abang tak?" soal dia.. "Lah, abang ni dah kenapa.. mesti la Za kenal.. my husband.. Muhammad Khaizuram Muammar.. " balas Firza senyum.. Khai juga senyum memikat ke arah isteri tercinta... 'Love you Firza Alwani Syakira...'

*******

"What..!!!" Jerit Firza.. "Woi.. dah kenapa dok jerit pepagi buta ni.. bangun la.. dah pukul 6.15 ni.." laung Firash dari luar bilik.. 'entah apa yang dia mimpi tu..' rungut Firash yang agak terkejut sebenarnya apabila Firza tiba2 menjerit..

"Fuhh.. nasib mimpi.. gila la aku nak kahwin umur cenggini.. abg Thaqif nak campak mana.. dia the only one la.. Tapi, kalau jadi kenyataan pun bagus gak..." Pangg..! laju je Firza tampar mukanya.. 'udah2.. mandi lagi bagus.. tak payah nak berangan sangat la..' nasihat Firza kepada diri sendiri. lantas dia pergi keluar untuk ke bilik air dan menyiapkan dirinya untuk ke sekolah...

*****

"Hai, abg Khai.. selamat pagi.." tegus Firza apabila dia bertemu dengan Khai. "Ouh, Hai dik." balas Khai pendek tapi dia sempat kenyit mata kat Firza. jaga hati dot..dot.. la.. Khai terus berlalu. dia pun nak ke bilik guru pada ketika itu.. "Woi Firza.. Kau dah kenapa.." tanya Syara hairan melihat Firza tiba2 berhenti dari terus berjalan menuju kekelas mereka. Actually Firza tergamam + terkejut apabila Khai kenyit mata ke arahnya. terpaku sebentar dengan kehenseman Khai.. walaupun di tepi tangga. 

"Erk.. ha.. tak ada pape lah.." jawab Firza dengan senyuma yang boleh dikatakan sampai ke telinga. 'Eleh, maca, aku tak nampak ang Khai kenyit mata kat dia' tapi, kata2 ituhanya berada di fikirang Dyara. malaas nak cakap. orang tengah Happy, tak kan nak ganggu.. ye dak..

******

"Tadi, kau kenyit mata kat Firza ek.. oh.. suka dia lani.. ok.. faham" kata Mukhriz ketika mereka sudah berada didalam kels. "Ha..? sekali-sekala.. apasalahnya." balas Khai. bukan dia tak tahu yang Firza tiba2 berhenti tadi.. Sa2 la tergamam kan.. "Dekat Haysa tak nak pulak kau senyum or sembang.. aku tengok dia tu macam suka kat kat kau je..' kata Mukhriz balik. 'Tak hingin aku la.. Gedik je aku tengok..' Khai buat muka geli.. tak tau cam ne rupa dia. terus je mereka berdua gelak.....

*HAA.... cam ne bab kalini.. ok tak.. panjangkan.. seperti yang di janjikan..

MR. MATURED AKU (Complete)Where stories live. Discover now