13

2.1K 92 1
                                    

Majlis pernikahan di antara Hazeem Saqeef dan Munisa Layana di adakan di kediaman keluarga Munisa Layana.

Dengan hanya sekali lafaz, Munisa Layana telah menjadi isteri yang sah kepada Hazeem Saqeef.

Hazeem Saqeef sedari tadi memerhati Munisa Layana yang anggun dengan pakaian nikahnya yang putih dipadankan dengan tudung shawl matte silk satin yang sepadan.

"Uish, asyik benar memerhati. Kot ya pun Jimmy, tunggu lah malam nanti. " usik Firdaus, sepupu Hazeem Saqeef.

Hazeem Saqeef berdecit, "Apalah abang Daus ni, Jim tak fikir pun pasal tu semua tau! " kepalanya digelengkan, tidak terlintas di fikirannya membuat perkara tersebut.

"Eleh, ya ke? Sabar Jim.. All the best ya. " usik Firdaus lagi membuatkan wajah Hazeem Saqeef memerah, malu diusik.

"Abang Daus ni! Jim tengok Yana sebab Jim rasa tak percaya yang kita kahwin." ujar Hazeem Saqeef, satu senyuman terbit di bibirnya apabila melihat Munisa Layana melayan telatah nendanya.

"Kenapa pulak tak percaya Jim?" soal Firdaus, dengan nada hairan.
"Dulu kan kita jiran, Jim suka dia sejak first time tengok. Ever since then, Jim doa yang dia adalah jodoh Jim dan kita akan kahwin. Bertahun-tahun saya tak pernah putus berdoa, saya berharap kami akan berjumpa, kahwin sampai sekarang. Tak sangka, Allah perkenankan doa Jim. Syukur sangat yang doa Jim ni dimakbulkan." Hazeem Saqeef tersenyum tipis.

"So, wife Jim ni lah penyebab Jim tak pernah bercinta? Sampai mak Lang fikir Jim suka kaum sejenis? " Firdaus tergelak sakan apabila teringat Mak Lang dengan suara halilintar nya yang memarahi Hazeem Saqeef dan dirinya yang tidak berkahwin walaupun lanjut usia.

"Yup. She's the one, the only one." Hazeem Saqeef mengenyitkan matanya ke arah Firdaus lalu berjalan ke arah Munisa Layana.

"Hi." ujarnya perlahan mengejutkan Munisa Layana.
"Ee, terkejut saya." Munisa Layana menarik lembut hidung mancung Hazeem Saqeef membuatkan Hazeem Saqeef tertawa.

"Kena 'hi' pun boleh terkejut eh? Dari tadi saya tengok awak sibuk layan orang, awak ni dah makan ke belum? " soal Hazeem Saqeef membantu Munisa Layana membawa pinggan berisi pencuci mulut. Mereka berjalan beriringan ke arah meja nenek Hazeem Saqeef.

"Belum lagi. Encik Suami saya ni dah makan ke belum?" soal Munisa Layana kembali, lalu duduk di sebelah Nenda.

"La, kenapa awak belum makan? Saya pun belum, tapi awak ni.. Nanti gastric ke apa. Saya ambilkan makanan nak? " terpancar kerisauan pada wajah Hazeem Saqeef apabila Munisa Layana berkata dia belum makan. Entah mengapa reaksi Hazeem Saqeef itu membuatkan Munisa Layana tersentuh.

"Saya tak ada gastric ke apa. Um, nanti kita makan sama sama ya? Awak janganlah risau sangat." Munisa Layana memegang lembut tangan Hazeem Saqeef lalu digenggamnya. Genggamannya di balas. "Saya takut awak jatuh sakit. Okay, nanti kita makan."

"Jimmy... Manja betul dengan Ana ya? " Nenda tersenyum, dia dapat melihat kebahagiaan pada wajah cucunya itu. Dia juga menyukai Munisa Layana, sesuai dengan Hazeem Saqeef.

"Ala Nenda, Jimmy baru nak try bermanja ni." Hazeem Saqeef tersengeh. Pandai juga neneknya itu menyakat.

"Eh, kamu berdua pergilah makan. Nanti masuk angin perut. Pergi cepat." tegur Nenda yang sedari mendengar perbualan kedua mempelai itu.

Munisa Layana dan Hazeem Saqeef berjalan menuju ke arah meja buffet berpegangan tangan. Jauh di sudut hati Munisa Layana, dia rasa selamat dan tenang di samping Hazeem Saqeef. Terasa dilindungi dan disayangi.

"Qeef. Eh, Jimmy boy-" panggil Munisa Layana manja, tersenyum dirinya apabila Hazeem Saqeef menjengilkan mata. "Awak jangan panggil saya Jimmy eh. Awak extra special, stick with Qeef je." kini, giliran Hazeem Saqeef pula mencuit hidung mancung Munisa Layana.

"Tapi cute apa kalau saya panggil awak Jimmy boy. Tak nak eh?" soal Munisa Layana membuatkan Hazeem Saqeef tertawa kecil. "Nope. Saya macho dan handsome, lebih sesuai dengan nama Qeef." ujar Hazeem Saqeef membuatkan Munisa Layana tergelak. "Ya Allah - perasannya! Um, awak nak makan apa je? " soal Munisa Layana. Semua lauk menyelerakan namun dia hanya teringin makan buah-buahan dan pencuci mulut.

"Nasi briyani ni. Complete set briyani. What about you, wife? " Hazeem Saqeef memandang wajah wanita itu dengan penuh kasih.

"Desserts!" katanya lalu mengambil buah buahan serta beberapa jenis pencuci mulut.

Mereka berdua duduk di meja bersama nenda, dan makan bersama sama sambil nenda menceritakan pengalamannya berkahwin dan memberi tips perkahwinan untuk Hazeem Saqeef dan Munisa Layana.

"Munisa Layana." panggil Hazeem Saqeef perlahan. Satu senyuman dihadiahkan oleh sang isteri. "Ya, Hazeem Saqeef? "

"Let's fall in love with each other til the end of time." kata Hazeem Saqeef perlahan. Munisa Layana tersenyum dan memberikan anggukan sebagai jawapan.

Aku Pilih KamuWhere stories live. Discover now