Unui om bogat și fiului său le plăcea să colecționeze opere de artă rare. Aveau de toate în colecția lor, în afară de Picasso și Raphael. Adesea se așezau şi îşi admirau minunatele opere de artă.
Când a izbucnit conflictul din Vietnam, fiul a plecat în război. A fost foarte curajos şi a murit în bătălie, în timp ce îl salva pe un alt soldat. Tatăl a primit vestea şi a plâns amar pentru moartea fiului său.
Peste aproximativ o lună, chiar înainte de Crăciun, cineva a bătut la ușa sa. Era un tânăr cu un pachet mare în mână. El a spus:
— Domnule, dumneavoastră nu mă cunoașteți, însă eu sunt soldatul pentru care fiul dumneavoastră şi-a dat viața. El a salvat multe vieți în acea zi. În timp ce mă ducea în brațe către un loc sigur, un glonț l-a lovit în inimă şi a murit pe loc. Vorbea adesea despre dumneavoastră şi despre cât de mult iubiți arta. Tânărul a întins pachetul:
— Ştiu că nu este mare lucru. Nu sunt un artist mare, dar cred că fiului dumneavoastră i-ar fi plăcut să aveți asta.
Tatăl a deschis pachetul. Era un portret al fiului său, pictat de acest tânăr. A privit uimit la felul în care soldatul surprinse în tablou personalitatea fiului. Ochii i s-au umplut de lacrimi. I-a mulțumit tânărului şi s-a oferit să plătească tabloul.
— O, nu, domnule, nu aş putea niciodată sa plătesc ce a făcut fiul dumneavoastră pentru mine. Este un cadou!
Tatăl a agățat portretul deasupra șemineului. De fiecare dată când avea musafiri, înainte de a le arăta vreo operă de artă din colecția lui, le arăta întâi portretul fiului său.
Peste câteva luni el a murit. S-a făcut o mare licitație pentru picturile din colecția sa. S-au adunat mulți oameni cu influență, uimiți să vadă minunatele tablouri şi bucuroși să aibă ocazia de a cumpăra unul pentru colecția lor.
Pe tribună se afla tabloul fiului său. Cel care conducea licitația a lovit cu ciocănelul:
— Vom începe cu acest tablou al fiului său. Cine vrea să liciteze?
S-a făcut liniște. Apoi, o voce din spatele încăperii a strigat:
— Vrem să vedem tablourile celebre. Săriți peste acesta.
Dar cel care conducea licitația a insistat:
— Vrea cineva să liciteze pentru acest tablou? Cine dorește să înceapă? 100 de dolari? 200?
O altă voce a strigat furioasă:
— Nu am venit aici ca să vedem acest tablou. Am venit să vedem picturi de-ale lui Van Gogh, Rembrandt. Să trecem la valorile adevărate!
Dar cel care conducea licitația a continuat:
— Fiul! Fiul! Cine îl va lua pe fiu?
În cele din urmă, s-a auzit o voce din spatele încăperii. Era grădinarul, care lucrase mult timp pentru stăpân şi fiul său.
— Voi da 10 dolari pentru acest tablou.
Fiind sărac, era tot ce-şi putea permite.
— Avem 10 dolari. Cine oferă 20?
— Dați-i-l cu 10 dolari. Să trecem la genii!
— S-au oferit 10 dolari. Nu vrea nimeni să dea 20?
Mulțimea de oameni a devenit tot mai furioasă. Nu voiau tabloul cu fiul. Doreau picturile mai valoroase din colecție. Cel care conducea licitația a lovit cu ciocănelul:
— S-a vândut cu 10 dolari.
O persoană din al doilea rând a strigat:
— Sã mergem mai departe!
Dar cel care conducea licitația şi-a pus jos ciocănelul:
— Îmi pare rău, dar licitația s-a încheiat.
— Cum adică s-a încheiat, domnule, noi am venit aici degeaba? Şi ce facem cu tablourile celelalte?!
— Îmi pare rău! Când am fost chemat să conduc această licitație, mi s-a spus despre o stipulație care există în testament. Nu am avut voie să o destăinui până în momentul de față. Numai tabloul cu fiul este scos la licitație! Cine îl cumpără, va moşteni întreaga avere, inclusiv tablourile. Omul care a luat tabloul cu fiul va primi totul!
*
În urmă cu 2000 de ani, Dumnezeu L-a dat pe Fiul Său pe cruce. Ca și licitatorul, mesajul Său zice:
— Fiul, Fiul, cine vrea sã îl ia pe Fiu?!
Căci, după cum vezi, cine Îl ia pe Fiul, primeşte totul.
Autor: Dr. Staiu
CITEȘTI
Povești cu tâlc
SpiritualAceasta va fi o colecție de povestioare, în principiu din care se vor putea trage anumite învățături. În general, capitolele nu vor fi foarte lungi, dar vor avea un conținut suficient de consistent încât să transmită, sub forma unor pilde, esența me...