bab 9

925 41 6
                                    

Tiba-tiba garaj di rumah alicia terbuka menandakan bahawa ada kereta ingin masuk....sebaik saja ali melihat garaj terbuka..ali terus meminta izin alicia untuk pulang...
Ali:awak...saya balik rumah dulu ye...papa awak pun dah sampai umah...tpi tu la...kenapa awal sangat papa awak balik...
Hujan yang masih lebat,masih belom reda tapi ali dah minta untuk pulang...
Alicia:awak dah nk balik ke?
Ali:haah...saya balik dulu...assalammualaikum...
Ali terus keluar dari garaj rumah alicia dan terus berlari menuju ke rumahnye...alicia yang lihat tidak mampu untuk berkata apa apa lalu alicia menyambut kepulangan papanya...alicia mengambil alih beg kerja papanya untuk dibawa masuk ke rumah...lalu papa alicia mengajak alicia berbual dahulu di ruang tamu mereka...
Papa alicia:alicia...sini kejap...papa nak cakap sikit...
Alicia tanpa melegahkan masa terus duduk di sofa yang berdekatan dengan sofa papanya..
Alicia:ada apa papa...
Papa alicia:seminggu ni papa kena out station...jadi macam biasa la...kamu kena ikut....
Alicia:hmm...tapi pa...
Papa alicia:tak de tapi tapi...bukan ke sebelum ni kalau papa out station kamu ikut...kenapa tiba tiba macam tak nak ikut pulak kali ni...
Alicia:tak de ape la pa...
Papa alicia:ehh...esok pagi kita bertolak....packing baju kamu ye alicia...
Alicia hanya memberi isyarat bahawa dia paham akan perintah papanya lalu alicia terus masuk ke biliknya...papa alicia yang lihat hanya mampu menggeleng sahaja...ape kena anak aku yang sorang ni...hmm...sabar je la...
Sebaik saja ali tiba di rumahnye dalam keadaan yang basah kuyup...baru dia perasan payung lipatnye tertinggal di rumah alicia...
Ali:aduhh..macam mana ni...hmm..esok je la ambil payung tu...
Ali terus masuk ke rumah dan menuju ke biliknya untuk mandi solat dan sebagainye...tidak lupa pada kucing kesayangan...dia juga perlu makan...setelah siap semua perkara dilakukanya...ali berehat di dalam bilik nye...ali teringat kembali ketika saat alicia menari telinganya untuk membisikkan sesuatu...sakit tapi best...hahaha...lama kelamaan ali terlelap juga....keesokkan harinye...kebiasaannye ali akan bangun sendiri...tetapi kali ini lambat pulak dia bangun...
Ayah ali:ali...ali...bangun...pergi sekolah dah pukul 7 ni...
Tiada sahutan....lalu ayah ali mengetuk pintu bilik ali dan mengulang kata katanya tadi...tetapi tetap juga tiada sahutan...ayah ali hairan...lalu membuat keputusan untuk membuka pintu bilik ali...sebaik sahaja pintu dibuka....

Kasih AliWhere stories live. Discover now