bab 16

697 27 0
                                    

Di luar kawasan persekolahan... Kai:haa...alicia...ade ape ko suruh aq jumpa ko ni....aq terpaksa tipu ali sbb nak jumpa ko ni tau....
Alicia:maaf kai..aq sebenarnye tak nak ali nampak kite jumpa...nanti dia pikir bukan bukan pulak...btw aq nak tanya banyak benda dengan ko...selagi aq tak tanya selagi tu jugak hati aq tak tenang...
Kai:ko nak tanya sesuatu je...aq ingat ko nak pindah mana mana la tadi...
Alicia:kenapa ko fikir macam tu...
Kai:iye la..ko kata ade hal penting and kena bincang cepat cepat sampai habis waktu sekolah pun ko tak boleh nak tunggu...
Alicia:aq mintak maaf kai...aq dah cakap tadi kan...aq tak nak ali nampak kite jumpa...aq tak sangka ko boleh pikir sampai tahap tu...
Kai:hmm...
Alicia:kai...aq nak tanya ni...betul ke ali ade perempuan lain..
Kai:ehh...kenapa ko cakap macam tu...ko tau tak lepas dia hantar ko balik rumah hari tu...pada hari yang sama jugak dia demam panas lepas sampai je kat rumah...iye la...kan time dia hantar ko tu hujan...payung dia pulak hilang....dia terpaksa redah hujan sebab takut bapak dia marah sebab balik lambat lagi lagi bile hari hujan...
Alicia:seriuslah...ko jangan tipu aq...
Kai:betul la...buat ape aq nk tipu ko....time dia demam hari tu....di tak habis habis cari ko...tapi ko diam je...lenyap tiba tiba..time dia perlukan ko...ko macam tak kisah pasal dia...ko nak tau lagi tak..masa dia demam pakcik dia yang jaga dia...pakcik dia tidur kat bawah ..ali kat bilik dia kat atas...dia nak turun...tiba tiba dia terjatuh...luka bahagian kepala dia tau...nasib baik la sikit je....and nasib baik la iman ade ...iman yang kejut kan pakcik ali and jaga ali time dia demam..
Alicia:macam mana iman boleh ade kat rumah ali....aq bukan lenyap ....tapi aq terpaksa ikut papa aq ...seminggu lebih aq tak pengang fon sebab...serius weii aq tak sangka benda benda macam ni boleh berlaku...
Alicia menitis kan air matanya setelah mendengar cerita dari pada kai...tiba tiba alicia teringat akan kembali suara perempuan di dalam fon tempoh hari yang lalu...
Kai:pasal ape alicia ade kat rumah ali aq tak tau la...
Alicia:weii...sape perempuan yang pengang fon ali and jawab call aq...mesti iman kan....sbb tadi ko kata iman ade kat rumah ali...mesti iman yang jawabkan...
Kai:hmm...ali pun cakap benda yang same dengan aku..tapi seriuslah iman yang jawab...secara lojik la kan...iman tu rapat dengab ko...tak kan dia nak tikam belakang kot...btw ape iman cakap kat ko masa dalam fon call hari tu....
Alicia:dia cakap ali save no aq stupid girl tak silap aq...mula je saat tu...aq dah tekad tak nak jawab call ali lagi...tapi kemudian ali call...aq jawab buat kali yang terakhir...aq lepaskan geram aq lepas tu aq off sampai sekarang....aq tak tau pulak waktu dia call aq dia sedang tak sihat...
Kai:ouh...haa alicia...ali ade cakap lagi yang waktu ko keluar ke tandas dengan iman then waktu balik tandas ko muke masam je...kenapa ehh...ali pun tertanya tanya...
Alicia:ouhh pasal tu...sebenarnye...iman cakap kat aq...yang dia akan dapatkan ali walau apa cara sekali pun...dia mengaku dengan aq yang dia betul betul cintakan ali...aq diam je tak bersuara sebab aq tau ali tak kan tinggalkan aq...
Kai:hmm...alicia...aq harap ko bersabar....selama ko tak de seminggu ni....aq suruh ali cuba rapatkan diri dengan iman...aq sendiri tak tau kenapa aq cakap macam tu pada dia...sedangkan hati aq tak rela ....dan sekarang...mereka benar benar sudah rapat...
Alicia:kai....ape ko buat ni...aq sayangkan ali...ko suka kan iman...kenapa ko cakap benda benda macam tu...
Kai:aq tak tau...sudah la alicia...dah begitu lama kita berbincang pasal ni...aq harap kita tiada ape ape rahsia lagi lepas ni....aq gerak dulu...jangan bagi tau ali tentang pertemuan kita ...assalammualaikum...
Kai terus bereda ...dia tidak mahu panjangkan cerita tentang kesilapanya itu...dia sedar dengan kelakuannye...tapi kalau ade jodoh dia bersama dengan iman...insyallah suatu hari nanti iman akan tetap kepada aq kan...
Alicia hanya sedikit sedih dan kekok tentang situasi ini...dia sudah bertekad untuk melakukannya...
Keesokkan harinya...

Kasih AliWhere stories live. Discover now