bab 2

1.5K 56 5
                                    

Ali menjalan runtin hariannya seperti biasa selepas pulang dari sekolah.Difikirannya adalah tentang gadis yang sangat diminatinya itu....
Kebiasaanya selepas pulang dari sekolah dia akan memberi makanan kepada comot kucing kesayangannya itu tetapi hari ni comot masih belum kelihatan sebaik dia pulang tadi.Ali hairan.
"Bukan ke pagi tadi comot tak ikut aku gi sekolah....mesti dia ada kat rumah ni....pelik...mana pulak dia menghilang...."
Semetara dia tengan berkhayal ada sesusuk tubuh lalu di belakangnya tanpa menyentuhnya.Ali terus hilang berkhayal apabila merasakan angin laju lalu di belakangnya...
Ali:apa benda tadi tu...comot ke...(lalu ali menjerit memanggil nama comot beberapa kali)
Tiada sahutan.Bulu romanya sudah tegang.Tiba tiba ali merasakan ada sentuhan dia bahunya..apabila ali hendak berpusing menghadap ke arah tubuh itu....
Ayah ali:(mengetuk pintu bilik ali)ali...ali....bangun la...petang petang tak elok tidor nanti malam kamu tak boleh lelap mata pulak...
Ali:(terkejut lalu bagu dari baringannya sambil menggosok matanya yang masih mengantuk)hmm baru je nak masuk part seram tadi....
Ali turun dari katilnya dan mengambil tuala untuk mandi dan solat magrib
Ayah ali:ali...ali turun makan malam...
SEMASA MAKAN
Ayah ali:ali...tahun depan nak masuk tingkatan satu dah...kamu tu berubah la sikit...jangan ashik ashik ayah aje yang kena kemas rumah...cuba la kamu jadi rajin sikit....kat rumah ni bukan ramai sangat pun orang....kamu ayah dengan comot aje....
Ali:ye la....(sambil menyuapkan nasi ke dalam mulutnya)
Ayah ali:hmm...haa tahun depan nak sekolah menengah kat mana?...ayah rasa sekolah menengah yang ada kat belakang masjid tu tak ramai sangat pelajar dia...kamu boleh la selalu singgah ke masjid tu untuk beribadat...tak de la penat sangat nanti bila dekat rumah...kamu rasa macam mana?...
Ali:hmm biar ali tanya viktor dulu....kalau sekolah tak de kawan baik dari sekolah rendah tak best jugak...
Ayah ali:betul jugak...tak pe la kamu fikir elok elok nak sekolah kat mana...nanti ayah daftarkan....ehh ali ...ayah lupa pulak...pak cik kamu kirim salam ...dia mintak maaf sebab tak dapat nak datang rumah teman kamu tadi....katanya ada hal penting...
Ali:ouhh...hmm tak pe la...ali tak kisah pun...
Perbualan mereka terhenti apabila ali ingin masuk ke bilik....memang sudah jadi runting harian dia lepas makan terus masuk bilik.....ayah ali hanya mengelengkan kepalanya apabila melihat perangai anak tunggalnya itu

Kasih AliWhere stories live. Discover now