BAB 3

3.6K 98 0
                                    

Sudah seminggu Khairul berulang alik dari rumah keluarganya ke padang latihan. Padanya, biar la dia menghabiskan sisa-sisa kecewa di samping orang yang dia sayang. Kecewa sebenarnya apabila terpaksa melepaskan cinta yang sudah lama tersulam kepada kawan baik sendiri. Kebodohan diri sendiri jugak!

Khairul hanya duduk di luar rumah sambil merenung langit. Bintang-bintang yang bertaburan ditambah angin yang bertiup sepoi-sepoi berjaya menenangkan hati. Lama di duduk di situ sebelum dia terasa bahunya dipegang seseorang. Khairul berpaling.

Senyuman dihadiahkan pada ibunya Puan Linda. Tak perasan pula bila hadirnya wanita itu. "Khai buat apa sorang-sorang kat luar ni?" Puan Linda mengambil duduk di sebelah Khairul. Dia menyandarkan badan di kerusi batu yang dia duduk.

Lama soalannya dibiarkan sepi tanpa jawapan. Dia pusing melihat wajah Khairul. Masih tiada riak sambil mata masih setia merenung langit yang ditaburi bintang. Puan Linda tersenyum. Dapat dia rasakan perasaan Khairul. Dia tahu, anak tunggalnya itu pasti sedih dan kecewa. Lagipun, sudah lama dia berkawan dengan Aisyah. Dia pun sudah kenal Aisyah. Sudah selalu juga Aisyah dibawa datang ke sini. Tapi, tak pula dia sangka pengakhiran cinta anaknya jadi begini.

Kalau diikutkan silap, memang Khairul yang salah. Dia yang sanggup melepaskan Aisyah. Dah macam-macam Aisyah merayu. Tapi, tetap juga Khairul berkeras. Sekarang, diri sendiri juga yang merana. Itulah perangai Khairul Azlan.

"Khai? Khai... Khai" Tamparan hinggap di paha Khairul. Beradoi lelaki itu. Barulah tersedar dari lamunan. Entah apalah yang dia fikir?

"Ibu... bila datang?" Khairul mengalihkan pandangan. Senyuman sumbing sedaya upaya diukir. Kepala yang tidak gatal digaru perlahan. Dia tahu, pasti Puan Linda sudah nampak dia mengelamun tadi.

Puan Linda menggeleng. "Dah lama ibu kat sini. Khai kenapa ni? Masih teringatkan Aisyah?" Lembut suara ibu bertanya.

Khairul membiarkan soalan itu tanpa jawapan buat kali kedua. Tapi, kali ini dia buat-buat sibuk. Telefon bimbit yang berada di dalam poket seluar dibawa keluar. Jari sudah pantas bermain-main di atas skrin. Puan Linda disebelah juga diabaikan.

Puan Linda menggeleng. Siapa tak kenal anak sendiri? Kalau dah macam tu gayanya, mesti dia nak mengelat. Keluhan dilepskan. Dia sudah naik marah. Telefon yang ada pada tangan Khairul direntap dengan kasar sehingga telefon bimbit itu bertukar tangan.

"Ibu...apa ni?" Khairul tarik muka. Dia tahu, memang dah tak boleh lepas dah. Kalau dah ibunya marah begitu, mesti dia kena jawab jujur.

"Please Khai... jawab soalan ibu." Puan Linda meninggikan sedikit suara. Dia lihat wajah Khairul bertukar sugul.

Khairul mengeluh. Memang betul la. "Ok ibu. Khai jawab..." Mata dialih ke arah jalan depan rumah. Tak sanggup nak tatap muka puan Linda takut kalau air mata jatuh. Kang tak pasal-pasal-pulak malu sendiri.

"Mana boleh lupa orang yang kita cinta ibu? Bertahun-tahun couple ibu. Sakit bila lepaskan dia kat orang lain." Jawapan jujur ikhlas dari hati Khairul. Sudah lega sedikit. Nak sangat tanya kan? Ambik!

Puan Linda diam. Sunyi. Tiada suara kecuali bunyi cengkerik. Puan Linda menggosok perlahan belakang Khairul sekadar memberi kekuatan. Dia faham perasaan lelaki itu saat ini.

"Ibu?" Khairul berpaling mengadap wajah ibunya. Sayu pandangan itu. "Ye sayang." Puan Linda mengusap kepala Khairul. Manja betul dua beranak itu.

"Kalau ditakdirkan, Aisyah jadi menantu ibu satu hari nanti, ibu restu tak?" Puan Linda jadi sebak. Dia sedih tengok anaknya begitu. Hati ibu mana tidak sedih. Dah macam orang gila tengok anak sendiri macam tu.

Puan Linda akhirnya mengangguk. "Ibu restu Khai. Tapi, Khai tolong ye. Lupakan Aisyah. Dia dah sah jadi hak orang. Nah. Ibu nak masuk dah. Khai pun masuk ye. Dah lewat ni." Telefon bimbit dihulurkan pada Khairul. Puan Linda bangun dari duduk. Dia berjalan laju. Air mata sudah jatuh. Tak sanggup tengok Khairul dalam keadaan begitu.

Takdir Aisyah (Complete)Where stories live. Discover now