BAB 6.2-SALAH TANDAS

474 58 11
                                    

SAFIYAH Zulaikha memasuki kelas lalu mengambil tempat duduknya.

"Hei, Sofea! Mana... boyfriend kau tu? Selalunya kau orang selalu berdua-duaan," kata Puteri Mira mencekak pinggang, berdiri di sebelah Safiyah Zulaikha.

"Boyfriend aku? Siapa?" Safiyah Zulaikha mengangkat keningnya.

"Faiz kau punya tulah! Dari jauh, kita orang perhati kau orang. Bukan main romantik lagi kau orang ya!" kata Aminah Maimunah, sinis.

Safiyah Zulaikha tertawa kecil. "Untuk makluman kau orang, dia dah ada girlfriend. Aku pun dah boyfriend. So, kita orang ni anggap kawan je."

"Dia ada girlfriend?" kata Farisya Hamidah mengerutkan dahinya.

Mereka bertiga saling memandang, terus ketawa lalu memandang Safiyah Zulaikha semula.

"Sejak bila dia ada girlfriend pula ni? Setahu aku, dia mana ada girlfriend!" kata Aminah Maimunah dengan tawanya.

"Habis tu, siapa masak nasi goreng untuk dia?" Safiyah Zulaikha menunjukkan bekas makanan milik Faiz Azzudin.

Tiga perempuan itu ketawa lagi, lebih kuat. Safiyah Zulaikha menjadi bingung.

"Untuk makluman, cik Sofea, Faiz tu hidup seorang saja. Dia buat sendiri semua ni. Tak ada dia harapkan orang lain untuk masak," kata Puteri Mira, tertawa nakal.

"Kalau dia keluar rumah pun, beli maggi je," kata Farisya Hamidah lalu ketawa.

"So, back to my question, mana Faiz sekarang ni?" tanya Puteri Mira, kembali dingin.

"Oh, dia... pergi tandas kejap! Tengok muka dia, macam dia nak cirit," jelas Safiyah Zulaikha.

Tandas? Cirit? Desis hati Farisya Hamidah, hairan.

Trio perempuan itu memusingkan badan mereka lalu berbisik.

"Woi, kau bagi racun tu dekat siapa?" kata Aminah Maimunah menjeling tajam ke muka Farisya Hamidah.

"Apasal si Faiz pula yang terkena?" kata Puteri Mira, hairan.

"Ish, manalah aku tau! Mungkin Faiz perasan kot dalam air tu ada racun. Tapi, tak apa! Tandas laki dekat blok A tu aku dah kunci. Mesti dia terpaksa masuk tandas perempuan yang berpuaka tu," jelas Farisya Hamidah lalu menjadi teruja.

"Kau ni memang bijaklah!" puji Aminah Mainunah tersenyum lebar.

Pandangan dialihkan ke muka Safiyah Zulaikha semula. Puteri Mira berdehem, menarik pandangan pelajar baharu itu.

"Kenapa tak ikut dia sekali? Tak teman dia ke?" kata Puteri Mira bersahaja.

"Uishh! Gila ke apa nak ikut dia masuk tandas!?" kata Safiyah Zulaikha bermasam muka.

"Cikgu dah datang!" ujar seorang pelajar muncul di muka pintu.

Semua orang terus bergegas kembali ke tempat duduk masing-masing. Cikgu Rohaini melangkah masuk ke kelas.

"Bangun!" arah Ghazali Mustaffar yang berkaca mata.

"Selamat pagi, cikgu!"

"Selamat pagi! Duduk!" ucap Cikgu Rohaini, mesra.

Semua pelajar melabuhkan punggung masing-masing. Cikgu Rohaini melihat anak muridnya di depannya lalu terlihat tempat duduk Faiz Azzudin kosong.

"Sofea, Faiz mana?" soal Cikgu Rohaini, hairan.

"Hah?! Oh, dia pergi tandas! Katanya, cirit," jelas Safiyah Zulaikha, jujur.

"Mencirit ke merokok tu!?" kata Ahmad Hamidi yang duduk di belakang kelas lalu tertawa.

Sekelompok pelajar lelaki yang duduk di belakang bersama Ahmad Hamidi itu turut ketawa. Tiga perempuan tadi itu pun turut ketawa. Safiyah Zulaikha menoleh ke belakang, melihat pelajar di belakang ketawa.

Apa yang lawak sangat ni? Desis hati Safiyah Zulaikha, hairan.

"Diam!" arah Cikgu Rohaini, tegas.

Satu kelas menjadi diam serta-merta. Safiyah Zulaikha kembali mamandang hadapan.

⭐⭐⭐

MANGKUK dipam. Faiz Azzudin memakai seluarnya. Darah dari kubikel sebelah masih ada lagi. Selak pintu kubikel dibuka. Faiz Azzudin melihat susuk tubuh lelaki berdiri di depannya dengan renungan tajam terhadapnya. Gunting digenggam lelaki itu. Lelaki itu menghampiri Faiz Azzudin perlahan-lahan dengan wajah mengerikan. Uniform sekolah yang dipakainya, basah lencun dengan darah. Mata kanan terjuntai keluar. Mulutnya berbau busuk tahap bangkai. Faiz Azzudin menutup hidungnya, mengelak menghidu bau busuk itu. Nak termuntah pun ada.

Lelaki psiko tadi menyerang Faiz Azzudin dengan guntingnya. Faiz Azzudin mengelak tikaman itu lantas menyumbatkan kepala lelaki itu ke lubang jamban. Mangkuk tandas dipam. Air jamban itu memenuhi mangkuk itu, menenggelamkan kepala lelaki itu. Lelaki itu menjadi lemas.

"KYAAAAAA!!!" jerit seseorang.

Faiz Azzudin sekilas memandang punca suara itu, melihat dua pelajar perempuan tingkatan 4 memasuki tandas. Dia hampir terlupa, dia sekarang berada di dalam tandas perempuan!

"Tunggu! Aku boleh jelaskan!" ujar Faiz Azzudin cuba menenangkan keadaan.

Faiz Azzudin menoleh muka ke kubikel yang baru dia masuk tadi. Dia melihat lelaki tadi sudah tiada! Lantai yang berdarah tadi, sudah tiada lagi! Faiz Azzudin menjadi buntu.

"PENCABUL!!!" tempik salah seorang gadis itu.

"LAKI MIANG!!!" jerit kawannya itu.

Keadaan menjadi huru-hara di dalam tandas perempuan itu. Faiz Azzudin melangkah keluar dari tandas itu lantas melarikan diri.

"Kau tunggulah! Aku dapat kau, siap kau!" tempik gadis tadi, gagal mengejar Faiz Azzudin.

#vote

Penulis MalamWhere stories live. Discover now