Cinta. Apa tu cinta? I mean, true love. Who believe in that? Aku mengaku, aku pernah bercinta berkali2. Tak boleh nak deny yg aku ni ada lah juga rupa. Nak kata cantik sangat tu, tak jugak. Tapi bolehla. Kalau tak boleh takkanlah lelaki berderet nak kat aku kan? Ok chill
Anniversary. Bagi aku anniversary ni tak patut wujud unless kau dah kahwin. Bagi aku tak kira bertahun lama mana pun kau bercinta, benda tu tak patut celebrate pun. Bagi aku, semua tu tak melambangkan cinta unless kau dah kahwin. Kecamlah aku banyak mana pun tapi nak buat cam mana? Aku punya prinsip memang macam tu. Kalau kau betul cintakan seseorang, kau takkan biarkan dia tunggu bertahun lama untuk dilamar. Like for what? Tunggu kau kaya dulu, poket dah tebal, perempuan keliling pinggang, baru kau nak ajak kahwin? Atau lebih tepat sekali, ajak break? Sebab kau dah kaya boleh dapat macam2, mestilah kau nak semua benda perfect kan? Sampai kau tak boleh terima kekurangan gf kau yang sedia ada ni, yang setia menunggu kau bertahun lama but ended up kena sampah macam tu je? Im not saying that men are trash but what I'm trying to say is that people could change very fast the moment when they feel like they're on top of something or someone. Yet, they are trash.
Back to anniversary. Aku paling benci kalau bf2 aku ajak celebrate. Diorang tahu aku benci tapi diorang still buat. Kononnya, bukti cinta.
"Happy 4th anniversary bie! Cepat siap I ada surprise untuk you♥"
Mesej yang aku dapat dari lelaki yg paling lama aku bertahan, 5 tahun. Razif Iman. 2009-2013.
Aku suka dia pun sebab dia suka aku. Aku baik hati. Aku tak suka friendzonekan orang. Haha.
Guess siapa yang minta break dulu? Aku. Have to admit yang dia memang good looking, kaya, baik hati, hormat orang tua.. All that you think of a dream guy, Razif Iman has it all.
Aku ok je dengan dia. Aku appreciate segala benda yang dia dah buat dekat aku. Cuma apa yang aku tak suka, I mean tak tahan adalah rasa macam budak-budak. Dia treat aku so much like a queen and I just hate it. I mean I'm a moodless person and a bit rough especially to guys. So, aku malu.
But.. This story isn't either about me or razif iman.Or both. This is about another guy. A man, that.. Herm..How do I say? Aku mungkin benci akan semua jenis anniversary sebelum kahwin ni tapi its totally different with this guy.. Yes totally. A guy that changed my life.
15.09.2007
Tarikh tu. Bulan tu. Aku akan ingat dan kenang sampai bila2. Aku takkan boleh lupa sampailah akhir nafas aku even aku nak melupakannya pun. Tarikh tu, di mana aku first bertemu dengan dia.
Yaakub."Apa ni? Keputusan teruk lagi? Awak belajar apa ni, Najiha? Awak tak ada usaha ke nak naikkan markah awak?"
Cikgu paling annoying pada aku ketika abad tu, Cikgu Midah. Habis satu kelas dia nak kasi dengar, kalau boleh sampai kelas hujung. Dia keep malukan aku macam aku ni takde maruah. Ok memang betul apa dia cakap tu tapi tak payah kot sampai nak terjerit2 macam ayam berkokok hanya sebab aku seorang je yang result paling teruk dalam kelas tu. Aku boleh ubah. Takkanlah tak boleh. Aku still form 4 kan time tu. Chill lah.
"Maaf cikgu Midah. Saya akan try lagi"
Kata aku faking."Itulah dia. Dengan slang cina dia, saya akan try lagi try lagi try lagi. Entah sampai bilalah agaknya dia punya try tu. Sampai dah nak jawab spm agaknya."
Satu kelas gelak. Aku tak tahu apa yang lawak. Maybe cara lenggok bicara cik Midah kot. Oh ya aku panggil dia cik midah sebab kena dengan perwatakan dia yang suka membebel tu.
Aku atlet 4x100. Aku tak banyak hadir kelas sebab asyik wakil sekolah je. Time kena bebelan cik midah tulah masa aku baru dapat tawaran pemilihan peringkat negeri Johor. Sebab tu aku muka steam je bila dia bebel sebab aku lebih excited dengan tawaran tu. That was my passion. I rather lose education than my passion. That's how big my love is for sport.
Aku duduk je kat kelas, dengar bebelan cik midah pasal logaritma dia tu sambil menahan mata dari tidur. Masa sikit2 mata nak tutup, tup tup satu gumpalan kertas kecil hinggap ke kepala aku. Aku ikutkan hati nak aje baling meja tu kat kepala si pembaling tu tapi rupanya itu Anip, my knight in shining armour during that time. Dia pun dapat tawaran wakil negeri macam aku juga. Kita orang pun kenal dari latihan sama2.
Aku pandang dia. Dia duduk tak jauh dari aku, belah kiri. Aku pandang dia. Aku angkat kening, "nak apa?" sambil buat muka marah. Siapa je tak marah, kacau orang nak terlelap.
Anip gelak. Dia buat isyarat "Jom makan sama-sama lepas ni". Aku angguk je. Aku malas nak layan dia. Balik2 benda sama cakap masa dalam kelas. Dah memang setiap kali rehat makan dengan dia kan. Nak expect apa lagi? Aduh jantan..
Loceng berbunyi. Kelas math dah tamat. Aku orang pertama yang keluar dulu. Aku sempat cakap terima kasih kat cik midah tapi tak pandang pun muka dia. Anip kejar dari belakang. Keluar je kelas, Anip tegur, "Gilaaaa ah you ni. Tadi cik midah tu geleng je kepala dia masa you cakap thanks tadi kat dia."
Aku tersengih. "Dia bengang tu" jawab aku ringkas.Anip, aku dengan 2 orang geng anip ke kantin. Lepas beli makanan, duduk kat tempat biasa. Aku tunggu tiga lagi girls aku turun. Ida, Yun dan Zara. Diaorang dari kelas seni. Aku seorang je dalam kalangan kami girls yang terpaksa ambil chemist. Bukan sebab aku paling bijak, aku cuma lebih bijak.
Anip tak habis2 nak belai2 sideburn aku. Aku rimas. Aku banyak kali tepis tangan dia tapi dia buat lagi. Dia fikir sweet lah. Orang semua dok mengumpat je. Tapi tu aku tak kisah sangat. Mulut orang kan. Masa menunggu tu aku ada perasan seorang mat ni. Dia asyik duk usha aku je dari jauh. Aku tahu sebab dah banyak kali dah dia usha aku. Cuma aku je buat tak layan.
Sebenarnya budak ni satu kelas chemist dengan aku and aku partner meja dia sebab cikgu Tan lah punya pasal. Mentang2 aku paling lembab dalam kelas tu, dia pairkan aku dengan budak nerd which is budak si stalker aku tu lah. Dia tak pernah introduce nama dia kat aku. So, aku taknak lagi bagitau nama dia apa even aku tau nama dia. Aku ni kan jarang ada kat kelas sebabkan latihan and so on. So, setiap kali experiment kat lab aku akan tanya dia macam2 tapi dia jawab macam acuh tak acuh je. I mean, jawab.. Tapi tak pandang muka aku. Alim boy perhaps. Sekali sekala aku ada ambil kesempatan juga dekat dia. Kalau ada homework or report kena siapkan kan, aku selalu mintak tolong dia buatkan. Aku tau benda tu salah and sometimes rasa bersalah tapi aku takde pilihan. Dahla dalam kelas chemist tu aku tak kenal siapa2 sangat. Dia jelah harapan aku. Dah dia pun okay je macam tak menyirap pun, aku on jelah. Kesian dia. Tapi aku selalu belanja dia ais krim setiap kali aku minta tolong dia. Even dia menolak, aku akan paksa juga. Kami tak banyak berbual pun. I mean, aku. Dia berbual pun tak. Aku je yang banyak tanya. Macam tak suka aku je.
Hari tu, dia usha aku lama sangat sambil macam menghafal something. Apalah yang dia fikir. Aku biar jelah.
Habis rehat, macam biasa aku lepak dengan girls aku. Anip aku suruh dia cover aku pergi naik kelas dulu. Cakaplah period pain ke kan. Sedap2 kitorang bergosip2 dekat depan tandas, tiba2 si mat tadi datang kat kitaorang and tegur aku.
YOU ARE READING
15 September
RomanceAnniversary. Bagi aku anniversary ni tak patut wujud. Semua tu tak melambangkan cinta unless kau dah kahwin. Kalau kau betul cintakan seseorang, kau takkan biarkan dia tunggu bertahun lama untuk dilamar. Like for what? Tunggu kau kaya dulu, poket da...