BAB 21

339 16 0
                                    

#MARRIAGE
BAB 21

SYAMEL POV

    Pintu pagar terus di buka sebaik saja saya membunyikan hon. Saya terus keluar dari kereta dan memberi isyarat agar guard mengalih kereta ke garaj.
  Saya terus masuk ke dalam rumah dan menuju ke ruang utama, kebetulan mummy dan daddy ada di situ.
  Mummy terus membuang muka sejurus melihat kehadiran saya. Saya tau mummy marahkan sebab saya ingkar kata-katanya, saya tetap memilih untuk kembali ke rumah saya dan ernie.

“pulang dah? Kenapa begaduh lagi dengan betina tu?”mummy sinis.
“mummy... betina tu ada nama, nama dia ernie dan betina yang mummy cakap tu isteri saya”tegas saya.
“amboii! Dah mengaku isteri pula sekarang nie! Kamu pun dah termakan nasi kangkang betina tu jugakah?!”mummy
“kamu nie.... boleh tak jaga sikit mulut tu! Ishh! Tak ubah-ubah perangai tu!”tegur daddy geram. Saya hanya mengeluh perlahan.
“abang! Boleh tak sekali nie jangan bela beti.....”
“mummy stop! Saya taknak dengar lagi mummy gelar ernie macam tu, tak kisahlah dengan gelaran apapun saya taknak dengar melainkan gelaran sebagai menantu mummy”cantas saya tegas, membela maruah ernie.
“kamu nie dah kenapa syamel? Balik-balik ja terus jadi biadap macam nie! Kau sedar tak kau bercakap dengan siapa sekarang?!”mummy
“saya tau, tapi saya tak suka mummy panggil dia macam tu. Dia pun ada maruah”
“maruah kamu cakap? Kalau dia tu ada maruah dia tak perangkap kamu sampai kamu kahwin dengan dia! Kalau dia tu ada maruah dia tak terhegeh-hegeh dengan harta kamu!”mummy
“sebab tu saya datang sini, saya nak jelaskan tentang hal tu”
“kamu nak jelaskan apa lagi? Semua dah jelas syamel! Dia tu memang perempuan murahan!”
“mummy! Dengar dulu apa yang syamel nak beritahu, jangan main sembur ja. Boleh tak?!”daddy memarahi mummy. Daddy menoleh memandang saya.
“apa dia syamel? Beritahulah, jangan pedulikan mummy kamu nie”daddy.
“sebenarnya ernie sakit...”
“haa! Baguslah kenapa dia tak mampus ja! Ikut sekali dengan anak dia yang dah mati tu...”
“MUMMY!!!”tengking daddy. Perkataan mummy sengaja di tekan agar mummy diam.
“ernie meroyan. Doktor kata itu adalah penyakit yang sering menimpa seorang wanita yang baru habis bersalin. Penyebab dia jadi macam tu adalah kesan-kesan negatif dari orang-orang sekelilingnya termasuklah dari syamel juga”
“kenapa sampai macam tu sekali? Habis tu ernie macam mana?”daddy
“baru dua hari lepas ernie dan hannah keluar hospital, dia kelar tanganya sendiri. Hannah pula nyaris lemas dalam bath tub, nasib baiklah saya sempat selamatkan hannah. Kalau tak saya tak taulah apa yang akan jadi”
“diorang ok kan? Habis tu buat apa kamu cerita dekat sini?”mummy
“sebab saya nak mummy dan daddy, especially mummy. Untuk terima ernie sebagai menantu, saya tak nak lagi ada aura-aura negatif lagi antara mummy dan ernie. Saya taknak keadaan ernie bertambah teruk”
“kalau itu yang kamu harapkan dari mummy, jangan mimpi mummy mahu tunaikan! Mummy takkan terima perempuan macam dia jadi menantu mummy!”mummy
“please mummy, janganlah macam nie”
“apa yang tak kena dengan kamu nie syamel?! Kamu lupakah apa yang dia buat pada kamu dulu!”mummy
“mummy, daddy. Sebenarnya.... apa yang ernie buat pada saya dulu tu takdapun, ernie tak perangkap saya. Saya sengaja reka-reka cerita semata-mata mahu lepaskan diri dari kesalahan. Sebenarnya apa yang ernie beritahu pada mummy dan daddy tulah yang betul. Memang saya rogol dia malam tu sebab saya sangka dia curang. Tapi saya silap, dia tak pernah curang”balas saya menjelaskan perkara sebenar.
“apa kamu merepek nie?! Kamu sanggup salahkan diri kamu sendiri semata-mata sebab perempuan tu...”
“ernie mummy, ernie!”cantas saya.
“daddy tau, daddy sudah lama agak perkara nie dan sangkaan daddy takda yang salahpun”daddy
“mummy tak percaya, mummy tak percaya kamu buat macam tu!”mummy
“mummy Saya tak tipupun kali nie, apa yang saya beritahu tu adalah perkara sebenar. Saya taknak mummy bencikan ernie lagi, ernie tu sayangkan mummy”
“mummy takkan terima dia!”mummy
“sayang....”daddy
“apa?! Saya takkan terima dia jadi menantu saya, saya tau syamel tipu! Dia sengaja reka-reka cerita supaya saya terima ernie! Ini mesti ernie yang suruh syamel cakap macam nie!”mummy
“dahlah, mummy nak percaya atau tidak terpulang pada mummy. Saya dah jelaskan perkara sebenar ja pun saya dah rasa lega. Satu ja saya nak mummy tau. Saya sayangkan ernie, saya perlukan dia dalam hidup saya. Kalau mummy tak boleh terima dia, saya minta jauhkan diri dari ernie dan saya minta maaf kalau saya pun akan jauhkan diri dari mummy”
“sanggup kamu buat mummy macam tu syamel!”
“saya sanggup kalau itu jalan yang terbaik. Saya taknak terjadi apa-apa pada ernie, kalau dengan cara jauhi mummy dapat protect ernie, saya akan buat”balas saya dan terus berdiri.
“saya sayangkan mummy tapi saya juga sayangkan ernie. Saya minta diri dulu”tambah saya dan terus melangkah.
“syamel!! Kamu nak pergi mana?! Duduk sini!”mummy menghalang

MARRIAGEWhere stories live. Discover now