Carmen opende haar ogen. Het was al middag. Ze lag nog steeds in haar bed, wat had het voor zin om eruit te komen? Binnenkort zou ze er toch niet meer zijn.
Er waren mensen die als ze bijna aan hun einde wagen gekomen, nog allemaal dingen wilde doen. Nog allemaal dingen gingen doen. De zogenaamde Bucketlist afwerken. Ze schudde haar hoofd, nee daar had ze geen behoefte aan. Het had toch geen zin.
Carmen ging rechtzitten, haar hoofd bonkte van alle gedachten die als een tornado door haar hoofd werden heen geslingerd.
Ze stond op. Nee ze had geen behoefte om dingen te doen, ze had behoefte om wat tot rust te komen.
Carmen zuchtte en liet zich achterover vallen ik het zachte gras. Eindelijk rust. Nog een keer keek ze naar haar arm. Het stond er zo duidelijk. Er was geen ontkomen aan.
16 september 2024 16.12.38
16 september 2024 11.23.55
16 september 2024 16.14.25De tatoeage brandde in haar ogen. De tatoeage die haar leven bepaalde, de tatoeage waar ze zo bang voor was.
Carmen keek nog eens op haar horloge 16.11.42, nog iets minder dan 6 dagen en dan was het over.
Tijd is een raar begrip. Als je 6 dagen moest uitzitten, duurt het vreselijk lang. Maar als je nog maar 6 dagen zou hebben, dan is het ineens heel weinig.
Tijd is relatief. De ene minuut duurt langer dan de andere. Tijd is onze vriend. Het geeft ons de mogelijkheid dingen te doen. Tijd brengt wijsheid en heelt wonden.
Maar tijd is ook onze grootste vijand. Er is nooit genoeg tijd. Het gevecht tegen tijd is zinloos.
Tijd regeert, dwingt, frustreert en dood. Want uiteindelijk is het de tijd die dood. Tijd dood meer mensen dan alle legers, terroristen, dictatoren en misdadigers van de hele wereld bij elkaar.
Tijd is een massamoordenaar. Onze grootste vijand. Het enige begrip in de wereld waar we geen enkele zeggenschap over hebben.
"Men talk of killing time, while time quietly kills them"
Een van de favoriete quotes van Carmen. Tijd. Tijd was haar grootste vijand. Maar tijd was niet alleen maar haar vijand, tijd hielp haar ook dingen te begrijpen.
Het is zoals die uitspraak van een bekende filosoof. "Het leven kan alleen achterwaarts begrepen worden, maar moet voorwaarts worden geleefd." Door terug in te tijd te kijken, kan je van je fouten leren. En door van je fouten geleerd te hebben, ga je wijzer je toekomst in.
Nee tijd was niet alleen haar vijand. Tijd was soms ook haar beste vriend.
Maar nu op dit moment. Op dit moment was tijd haar grootste vijand. Haar resterende tijd, die 6 dagen, die 143,048611 uur, die 8582,91667 minuten, die 514976 seconden. Die tijd was haar grootste vijand.
Het klinkt lang, maar als je niet meer hebt is het erg kort. Te kort...
JE LEEST
16 september 2024
Kısa HikayeIedereen wordt geboren met drie data op zijn of haar arm getatoeëerd. •Datum 1: De dag dat je je levensdoel bereikt. •Datum 2: De dag dat je je zielsverwant ontmoet. •Datum 3: De dag waarop je sterft. Deze datums zijn op de seconde nauwkeurig en kl...