Part 19

8.9K 246 11
                                    

Seminggu berlalu.
Whatsapp berbunyi. Bella melihat siapa yang mesejnya. Naif.
I'll see you in 15 minutes. On my way! - Naif
Bella melihat jam. Bella memakai seluar jeans dan tshirt biasa.

"Bella turun. Kawan kamu datang!" Jerit Mama bella dari aras bawah. "Aunty, tak apa dia tengah bersiap lah tu. Saya tunggu kat luar je" kata Naif sambil senyum ke arah mama Bella. "Lah kenapa nak duduk luar, meh lah masuk dalam" pelawa mama Bella. Naif menggaru kepala dan tersengih "saya segan lah Aunty" . "Takde apa pun nak segannya, masuk aja" pelawa mama Bella lagi. Sedang Naif berfikir, Bella menuruni tangga. "Kamu nak pergi mana dengan Bella?" Tanya mama Bella. "Oh saya ada assignment nak kena siapkan dengan Bella. Kat library sekolah aunty" jelas Naif. Mama Bella angguk cuma "iyalah hati hati".

Sampai di sekolah.
"Kenapa ni?" Tanya Naif. Bella mengerutkan dahinya. "What?" . "Dari tadi awak diam je" kata Naif dengan muka yang tenang. Bella gelak perlahan lahan. "Saya okay je" balas Bella. "It's okay kalau awak tak nak share story but i want you to know something.." kata Naif . Bella pandang pelik. "What is it?" Tanya Bella. "Saya pernah cakap ni kat awak dan saya nak awak sentiasa tahu saya sayang awak" kata Naif. Bella cuma diamkan diri.

Library sekolah kosong. Mereka masuk. Laptop jenama Hp dikekuarkan dari school bag Bella. "Okay now we start about, how.." Belum habis cakap Bella, tiba tiba ada orang masuk library. "Cikgu Afiq! Cikgu buat apa kat sini" tanya Naif. Afiq menghampiri. Bella hanya memandang laptop nya. Afiq perasan Bella tidak mahu melihat mukany. Rasa dirinya dicabar. 'Kau keluar dengan lelaki lain Bella? Tunggu lah kau nanti' namun kata kata itu hanya terluah di hati sahaja. "Cikgu ada kerja nak buat kat library" balas cikgu Afiq. Naif mengangguk. Nail menghadap Bella semula. "Shall we continue?" Tanya Naif. Bella senyum dan mengangguk. Afiq memerhati dari belakang rak buku.

Sedang mengemas barang. "Naif, awak balik dulu lah. Saya naik grab aja. Saya nak pergi popular book lah" Bella membuat alasan. "It's okay. Saya ambil awak, saya lah yang hantar awak balik, sayang" kata Naif sambil gelak di hujungnya. Bella senyum tawar. Afiq yang dengar makin panas. 'Betul betul mencabar aku lah' monolog Afiq. Tiba tiba phone Naif berdering. "Otw!" . Nampak sepertu tergesa gesa sahaja. "Bella sorry i can sent you. Awak naik grab ye. Ada emergency" kata Naif kepada Bella yang sedang bermain iphonenya. Bella mengangguk. Afiq yang dengar akan hal itu terus berkata dalam hati 'peluang!' . "Bella aku hantar kau balik. Kang mak kau marah pulak" kata Afiq yang sedang berdiri menyimpan buku. "Grab" separah sahaja Bella jawab. 'Panas hati aku ngan kau ni budak' jerit Afiq namun dalam hati sahaja. Afiq menarik lengan Bella. "Auch" Bella mengaduh sakit. Bella cuba meraih tangannya kembali. Namun gagal. Afiq tersenyum menang. "Aku cakap aku hantar kau" kata Afiq sambil menekan suaranya seperti sedang menahan marah dan membulatkan mata nya. Bella seram. Bella akur.

Afiq membawa keretanya. Bella pelik kerana ini bukan jalan balik ke rumahnya. "Where you want to go?" Tanya Bella. "Hell" balas Afiq sambil fokus dengan pemanduannya. "Saya nak balik!" Jerit Bella. Afiq menekup sebelah telinganya. Bingit! . "Baik kau diam. Aku ada banyak benda nak discuss dengan kau" balas Afiq. Kereta diberhentikan di satu taman permainan yang tiada orang. "Now tell me. Who is Naif?" Tanya Afiq yang sedang kawal barannya. "My friend" sepatah aja Bella jawab. "You're lying" kata Afiq. "Kenapa? jealous? Kata tak suka huh" kata Bella. Saja menyimbah minyak. "Aku tak suka kau. Tapi aku tak suka kau layan lelaki lain. Aku rasa tercabar. Kau jangan cabar aku Bella" kata Afiq. "Tak. Tak cabar pun" balas Bella selamba. "This is the last warning. Jangan rapat dengan mana mana lelaki" kata Afiq. Bella mengangguk "whatever".

Afiq menekan pedal minyak hantar Bella balik ke rumah. "Patutlah lambat balik, keluar dengan cik bakal suami rupanya" kata mama. Bella menjulingkan mata ke atas. "Eleh malu lah tu" kata Danial. "Sorry ma.. Afiq bawa dia pusing taman je tadi. Tak buat apa apa pun hehe" kata Afiq. "Okay lah ma.. Afiq balik dulu. Ada kerja ni" kata Afiq. "Baiklah" tersenyum mama Bella.

Cikgu Suami ku?!Where stories live. Discover now