2minggu yang dinanti nantikan telak tiba. Hari ini Bella bakal bergelar isteri kepada Afiq. Cikgu sekolahnya. Bella meneliti dirinya di cermin. Kemudian lama ditenung diri ke arah cermin. Air mata mahu menitis. Berkahwin dengan orang yang bukan pilihan hatinya? Bagaimana mahu meneruskan semua ini.
"Await hang menangis?" Tanya mak cik Bella paling muda. "Takda pa lah aih. Tak percaya Bella jadi milik orang dah" balas Bella dengan pura pura senyum dan mengesat air matanya. "Ha tulah kau. Gatai sangat kan? Ha ni malam ni hang hati hati na" kata mak ciknya. Bella membulatkan matanya seakan akan terkejut. 'What?!' Jerit hati Bella.
Baju pengantin yang berwarna biru cair itu di betulkan. Ketukan di pintu dibuka oleh mak cik Bella. Puan Khatijah "Mama.." . "Hei anak mama ni dah nak jadi bini orang dah" kata mama. Jauh di sudut hati Bella tahu mamanya sedih akan berpisah dengannya. "Nanti jadi bini orang, jaga suami elok elok, dengar cakap suami, layan suami, makan pakai suami tu jaga ye Bella" kata Puan Khatijah. Bella mengangguk. Tidak tahu mahu berkata apa. "Dah cepat. Pengantin lelaki dah sampai" kata mak cik Bella. Bella gementar. Dia menuruni tangga dan melihat Afiq sedang duduk berhadapan dengan tok kadi. Afiq memandang Bella lama. 'Lawanya' desis hati Afiq. "Woi sabar, jangan pandang lama lama, malam nanti dapat lah. Chill dulu" bisik Danial di sebelah sebagai wali Bella. "Your head! Hahaha" balas Afiq perlahan. "Okay kita mulakan sekarang" kata tok kadi di sebelah danial. Danial menghulur tangannya. Afiq menyambut. "Afiq Dani bin Md Dollah, aku nikahkah kan dikau dengan adik kandung aku Bella Nadelia binti Ahmad Nadzmi dengan mas kahwinnya 500 ringgit tunai" .
Saat ini hati Bella berdebar-debar.
"Aku terima nikahnya Bella Nadelia binti Ahmad Nadzmi dengan mas kahwinnya 500 ringgit tunai" . "Sah!" Dengan satu lafaz sahaja Bella sudah sah bergelar isteri Afiq Dani. Bella menitiskan air matanya kerana berfikir apakah nasib hidup nya selepas ini. Dai menghampiri Bella dengan membawa sekotak cincin. Cincin dikeluarkan. Bella menghulurkan tangannya. Afiq memasukkan cincin di jari. Jurugambar menangkap gambar mereka. "Woi ciumlah dahi" jerit Danial. Afiq dan Bella serentak terkejut terus memandang muka abangnya. Danial mengangkat kening. 'Aku okay je, perempuan ni tak tahu lah' monolog hati Afiq. Afiq menundukkan wajahnya dan mencium dahi Bella. "Bro berhenti kat situ jap" kata jurugambar. 'Aduh cepatlah. Seram sejuk je rasa ni' jerit hati Bella. "Okay dah bro" balas jurugambar itu.Bella yang sedang berbual bual dengan makcik makcik sambil berdiri itu dipandang jauh oleh Afiq. Disebabkan baju pengantin itu mengikut betuk badan, Afiq meneliti bentuk badan Bella walaupun dari sudut jauh. Afiq meneguk liur. Kemudian Afiq terus bangun dan pergi jauh supaya tidak nampak Bella. 'Fuh budak tu lah, memang buat aku tergoda' kata hati Afiq.
Dania menghampiri Afiq. "Amacam?" Tanya Danial. Afiq mengangkat kening tanda tidak faham. "Dah plan?" . Afiq masih dalam keadaan blur . "Dah plan ke belum malam ni macam mana?" Tanya Danial sambil mengangkat keningnya. "Uish. Belum lagi. Tak ready lah. Takut adik kau je" balas Afiq. Danial menepuk bahu Afiq kemudian berbisik "Dia tak nak, kau paksa je. Dia tu kena cara paksaan. Kalau tunggu, orang lain lah dapat" jelas Danial sambil tersengih nakal. Sebaik dengar perkataan 'orang lain dapat' Afiq terasa tercabar. Tapi dikawal riak mukanya. Dia memandang Danial. Danial gelak terbahak bahak. Bukan Danial tidak tahu, Afiq pantang dicabar.
YOU ARE READING
Cikgu Suami ku?!
РомантикаTerpaksa berkahwin atas kehendak keluarga Bella. Afiq membuat syarat dimana dia akan ceraikan Bella apabila masalah di antara mereka selesai Namun, selepas berbulan bulan menjadi sepasang suami isteri mampukah Afiq meneruskan syaratnya? "I love yo...