MUKA SURAT DUA BELAS

140 6 0
                                    

"Rindu Ara."itu yang mampu diungkap Ieda setiap hari apabila teringatkan Ara yang sudah hampir 1 bulan tidak hadir ke sekolah .

"Aku pon ."kata Wiena dan Ayu hampir serentak.

"Ustaz ,ustaz tak perasan lagi ke Ara mana satu ?"Tanya Ayu tiba-tiba.

"Tak.lagipon,dia kalau dalam kelas saya,dia diam je kan kamu semua cakap ."kata Ustaz Hafidz.

"Ha ah ,dia diam aje .tapi kalau dengan orang yang dia dah kenal,rapat ,dia lah yang paling bising."Kata Ayu lagi.

"Tu biasa.kalau saya pon lah kan ,memang saya pon jadi macam Ara."

"Tapi yang tak biasa nya ,bila dia ni tak reti nak datang sekolah.dia tak tahu ke yang kitorang ni tunggu dia kat sini ?!!"

"Sabar .. Nanti dia datanglah tu ."

"Dah terlebih sabar dah ni Ustaz.dah nak sebulan dah tak jumpa dia ,nak sabar berapa lama lagi ?!!haisyy Ara ni !! "Kata Wiena berang .

***
" Welcome Home Haira Aliya !!! "Kata Shah kuat selepas membuka pintu utama rumah agam milik keluarganya itu.

"Miss home so much !!"kata Ara kuat seraya berlari ke arah sofa kegemarannya seraya melepaskan tubuh di atasnya.

"Penatnyaaa !!" kata Ara sambil menggeliat.

"Penatlah sangat ! Awak tu punya lah rehat one mounth dekat hospital ,takkan tu pon penat ?!! Along ni kerja kat PH tu bertimbun lagi,tak pernah mengeluh tau ! " Sindir Shah.

"Heh . Along ni .. Riak plak ."kata Ara seraya menjeling tajam Alongnya.

"Ara.Can I ask you something ?"

"Sure.What is it ?"

"About last time,yang Ara pengsan masa Along tengah panggil bantuan orang luar tu.Along perasan bila Along masuk  ward Ara,Ara dah pengsan. Why?"

"Before Ara jawab ,I want to ask you first.Apa yang Along nampak sampaikan Along kene panggil bantuan tu ?"

"Eh . Along tanya Ara ,Ara tanya Along balik pulak .. Eemm okay lah .. Along panggil bantuan tu ,because when I open the door , I saw girl yang tergantung dekat siling toilet tu.position dia like gantungkan diri sendiri .macam bunuh diri .Ada seutas tali tebal warna coklat cair dekat leher that girl.Rambut dia serabut ,tak terurus.baju lusuh.banyak gila darah .sebab tu along pergi panggil bantuan.But ,bila bantuan dah sampai , that girl dah tak ada ,hilang . Yang Ada ,Ara yang dah pengsan kat atas katil tu ."terang Shah panjang lebar.

"Ohhh .okay"

"Why you asking me that ?"

"Because Along tanya Ara dulu why Ara pengsan."

"HAHAHHAHAH !! Okay why you pengsan masa tu ?"

"I just thing that girl yang Along nampak tu , HANTU.that girl ,means benda tu kacau Ara lepas Along keluar dari bilik Ara .benda tu keluar dari toilet merangkak babe !! You can bayangkan tak macam mana Ara masa tu ?"

"Ara .. Kita pergi berubat nak ?berubat cara kampung .cara Islam."pujuk Shah tiba-tiba.

"Berubat apa lak ni Long ..Along pon nak cakap yang Ara ni sakit jin ke apa ?"kata Ara merajuk dan pelik.

"Along bukannya nak kata terus yang sakit ni ,sakit jin.But ,apa kata kita ikhtiya dulu ?cuba berubat cara kampung.Kita pergi ye ?"

"Taknak .." jawab Ara perlahan.

"Jomlah Ara.Sekali Aje .lepas ni dah tak ada dah.Along boleh teman Ara .Along cuti one week tau sebab nak dating dengan Ara .jom lahh .."pujuk Shah.

"Nanti lah Ara fikirkan ."

"Kalau Ara pergi ,Ara cakap je nak apa .Along payung .Ara nak fon baru ? Nak baju baru ? Nak pergi holiday ? Kata je nak apa ,Along Shah belanja .."

"Okay deal ! ara ikut cakap Along .Ara pergi .bila nak pergi ni ? ara tak sabar nak mintak ni.Apa-apa je kan ?... Ermmm hah ! Ara nak fon baru lah . boleh ?"kata Ara bersemangat.

"Ehh bersemangat nya .. Tadi kata nak fikirkan dulu la ,taknak lah .. Heh !"

"Dah habis fikir dah ni.Ara nak pergi tau.pergi berubat.Ara nak fon baru tau Long.Ara nak fon Huawei P20 yang baru keluar niii .. Tau !!"

"Yelah-yelah Ara.Apa-apa pon boleh ,sayang.Tapi jangan lupa pulak deal tu .So yaaaa !"

"Nanti Along inform kat mama papa tau .Ara nak naik bilik ,rehat.Bye !"seraya itu  Ara bangun dari pembaringannya dan berlalu meninggalkan Shah di ruang tamu utama rumah besar itu.Ara berlalu menaiki tangga dengan senyuman yang tidak lekang di bibir munggilnya sambil bernyanyi riang .Shah hanya memerhati gelagat adik kesayangannya itu dengan senyuman.

HAIRA ALIYAWhere stories live. Discover now