Ustaz Hafidz melabuhkan punggungnya di atas bangku batu yang tersedia di pondok kecil itu."Ara duduk depan saya ni."arah Ustaz Hafidz sambil menunjukkan bangku batu didepannya itu.
Aku hanya menurut.
***
"Weh !!! Ustaz Hafidz bawak anak dia wehhh !!!Ustaz Hafidz !!!"jerit beberapa pelajar lelaki tingkatan satu yang kelasnya berada di bahagian bawah bangunan.
"Ustaz Hafidz bawak anak perempuan dia wehhh !! lawa lawa !!" jerit salah seorang pelajar lelaki di kelas 1S.
"JAp.BAju tu macam baju Ara lah weh "Bisik Wiena pada Ayu.
Ayu dan Ieda memandang tepat ke arah gerangan yang dikatakan Wiena tadi.
Gerangan yang dikatakan Wiena itu sedang suaikan dirinya dengan baju muslimah paras lutut berwarna nude oren , bertudung bawal jingga pekat dan berseluar treksuit hitam dan bersandle yang berjenama Bata.
"Tu Ara lah !!"Jerit Tiya kuat di dalam kelas 1R membuatkan tumpuan semua orang di dalam kelas itu berubah padanya.
"Serius ah ?!!"jerit Wiena,Ayu dan Ieda hampir serentak.
mereka terkejut ..
***
"Macam ni Ara .bagi saya, untuk pulihkan semua ni, adalah dengan kuat.kuatkan semangat awak.jangan kesah dengan mulut busuk orang.kalau ada masalah ,jangan pendam.kalau boleh ,luahkan dengan orang yang awak percaya.awak pon boleh jumpa kaunselor , GPK HEM , dan guru kelas awak untuk lepaskan masalah awak supaya awak rasa lega sedikit.Awak pon ada mama dan papa awak.abang awak pon.semua orang disekeliling awak ni baik.mereka sedia untuk menghulurkan bantu kepada awak.awak tak perlu nak rasa risau sangat dan sedih."kata ustaz hafidz panjang lebar.
"ni pon salah satu cara saya dan pihak sekolah untuk membantu awak untuk pulih daripada semua gangguan ni.kita ada masa lagi ni.sementara mama dan papa awak tak sampai lagi .kalau kalau awak nak mengadu dengan saya , awak boleh mengadu sekarang.saya okay."sambung ustaz hafidz lagi.
Aku hanya tersenyum dan mengangguk kecil .
"Saya tak tahu kenapa saya rasa takut sangat bila cakap pasal sekolah ni . ap tah lagi bila Ustaz Amir minta izin mama dan papa untuk bawa saya ke sekolah . saya takut , sangat rasa tak selamat . kalau saya dekat sekolah sebelum ni , saya nampak orang yang hodoh sangat . yang membuatkan saga lagi takut , bila orang yang saya nampak tu , orang lain tak nampak . Bila saya jumpa Ustaz yang rawat saya sebelum ni , dia kata apa yang saya nampak tu Jin . Means hantu .Ustaz tu cakap yang hijab saya dah terbuka sebab saya termasuk tanpa sengaja kawasan ' Benda ' tu haritu."
Panjang lebar Ara menjawab ."Tapi saya pelik satu benda ni .... " kata Ara tergantung .(acah² suspen jap )
"Apa yang awak pelik ??" Tanya Ustaz Hafidz.
"Bila saya dengan Ustaz daripada rumah sampai lah sekarang , saya masih tak nampak apa-apa pon . means , saya tak nampak hantu-hantu tu bila saya dengan Ustaz .And , saya rasa tenang sangat . Tak rasa takut macam sebelum ni . Rasa selamat . sangat-sangat ." sambung Ara lagi sambil tersenyum manis pada gerangan di depannya sekarang .
"Aku tak tahu kenapa , aku rasa selamat dengn Ustaz Hafidz ni. Baru aku perasan yang dia caring gile-gile .baik sangat .softspoken ,lembut je dalam masa yang sama , apa yang dia cakap berisi dengan semangat yang akan membuat sesiapa sahaja boleh terima ."kata Ara sendiri dalam hati .
Ustaz hafidz menghadiahkan senyuman yang tampak ikhlas di mata Ara.
*Throwback*
Di rumah agam keluar Datuk Izzudin ...
"Datuk , saya nak tumpang ambil wudhuk ."pinta Ustaz Hafidz.
"Oh ye . boleh-boleh .ni dekat si .... " tidak sempat Datuk Izzudin menghabiskan ayatnya , Ustaz Hafodz memotong .
"Eh eh ! Tak pe tak pe . tadi sebelum saya masuk , saya ada perasan ada paip tepi garaj tu kan ? Saya ambil di luar aje . boleh ?"
"Ye boleh .ye tepi garaj kereta tu ."
Ustaz Hafidz hanya membalas dengan anggukan kecil dan tersenyum kecil seraya bangun dari duduknya dan mengatur langkah ke muka pintu utama rumah agam itu .
Di mengatur langkah menuju ke paip yang terletak di sebelah garaj yang dikatakan Datuk Izzudin tadi . kemudian dia pusing pili paip air dan mengambil wudhuk seperti yang diniatkannya tadi .
Seusai mengambil wudhuk , Ustaz Hafidz memperbetulkan pakaiannya dn berdiri tenang . Dia pejamkan matanya . dia membaca sesuatu di dalam hati .selepas beberapa minit begitu , akhirnya dia membuka matanya perlahan-lahan .
Selepas membuka mata seluasnya , Dia ternampak makhluk yang serupa sesuatu bayang-bayang manusia yang berwarna hitam sedang berdiri di bahagian kiri rumah agam itu .makhluk itu tidak jauh daripadanya dengan lebih kurang 30 meter . makhluk itu tepat memandangnya.Ustaz Hafidz tidak resah mahupun takut kerana dia sudah terbiasa dengan perkara seperti ini .
YOU ARE READING
HAIRA ALIYA
Short StorySynopsis Jalan kehidupan Haira Aliya (Ara) yang hidup sebagai seorang anak orang kaya ,hidupnya mewah .dia masih di bangku sekolah menengah yang pelbagai cabaran yang harus ditempuh . ---- "Kalau boleh saya nak tengok Ara membesar depan mata saya...