"Ara tak pernah bagitahu yang takut apa dekat sekolah tak nak pergi school ,tapi tak bagi sebab.Ara , why tak nak pergi sekolah ni ?" kata Shah dalam hati.
"Along tahu tak dekat sekolah tu Ara nampak banyak gila bayang-bayang.terbang sana ,terbang sini. It look like ghost ! Kadang-kadang Ara nampak ada nenek tua tengah jalan dekat aspuri . I'm so scared lah Along ! macam-macam yang Ara nampak ! Ustaz yang rawat Ara pon , cakap yang my hijab terbuka, right ?!! "Kata Ara bersungguh-sungguh.
" What ?!! So, betul lah yang Ara nampak ? Why Ara tak mengaku bila Ustaz tu tanya ? Kenapa Ara cakap , Ara tak nampak apa-apa ?!!" tanya Shah.
"I don't thing apa yang Ara nampak tu ghost mula-mula.Ara cuma anggap Ara salah pandang je , sebab tu Ara cakap tu bukan Hantu dekat Ustaz and semua orang . bila Ara selalu nampak, dekat rumah ni pon Ara nampak Ara search google , rupanya apa yang Ara nampak selama ni Hantu . But bukan dekat dalam , dekat luar rumah lah ." kata Ara lagi .
"Kalau pergi dating dengan Along , dekat Mall , memang Ara akan nampak . lagi-lagi bila dekat school . banyak gila !!" tambah Ara lagi .
"So how sekarang ? Ara okay tak ni ? Nak suruh Ara buat apa ?"tanya Shah
"I'm just think , Along simpan rahsia ni dulu . Kalau nak bagitahu mama dengan papa tu , nanti-nanti aje . "
"Mana boleh nak tangguh bagitahu mama papa. Parents kita kena tahu lah sayang ." pujuk Shah .
"I dont think so lah Along . Ara tak nak mama papa tahu sekarang . Ara nak Along tahu , benda yang selalu Ara nampak dekat mana-mana je Ara pergi , ada dekat your back now ... "
"WHAT ?!!!!!" Seraya itu Shah dengan segera menoleh ke belakangnya dengan muka yang terkejut plus cemas .
"Mana ??! Tak ada pon ? "tanya Shah apabila dia tidak nampak apa-apa di belakangnya.
"Memanglah Along tak nampak . your hijab tak terbukak. Muka dia hodoh gile !" kata Ara beria .
"Jom blah dari sini ! " kata Shah seraya menarik lengan Ara.Dan membawa Ara keluar dari bilik adiknya itu dan
***
"Hello , Assalamualaikum . ye Datuk . ada apa-apa yang saya boleh bantu ?" jawab suara di sebelah sana ."Waalaikumsalam , ye Rohani . Maaf saya ganggu awak malam-malam ni . saya nak bincang sedikit tentang Ara . dia masih dengan keadaan yang awak tahu . Saya nak minta bantuan pihak awak untuk pujuk Ara dan bantu Ara untuk ke sekolah semula. Boleh ?" kata Datuk Izzudin dengan gerangan yang di dalam talian itu.
"Ouh .. Ye insyaa Allah kami pihak sekolah akan membantu . saya akan cuba bincang dengan kumpulan kaunseling Dan guru-guru disiplin tentang Ara ." kata Pengetua Sekolah Agama Dato' Haji Mustafa itu .
"Baiklah terima kasih ye . saya harap sangat dengan bantuan awak , Ara boleh kembali ke sekolah Dan belajar seperti biasa . I hope that so much . "
"Baiklah Datuk . kami akan Cuba yang terbaik . baiklah ,Assalamualaikum ."seraya itu panggilan di matikan.
"Insyaa Allah . Anak aku akan sihat seperti sebelum ni." Kata Datuk Izzudin dalam hati .
***
1 minggu kemudian ,"Weh kau tak rasa pelik ke ? Yelah , Ara dah lama gile tak datang kot . dah sebulan lebih tak nampak dia kat sekolah ni . ke dia dah pindah do ?" kata Ieda kepada Wiena dan Ayu setelah mereka duduk di meja kosong kantin sekolah itu.
"Eh eh ? Tiberrrr ? "Kata Wiena selamba .
"Hamboi kau . orang tengah feeling-feeling nak siasat pasal Ara , boleh pulak dia tiber tiber kan kita."kata Ayu panda Wiena .
"Hehe sorry lah . aku saje je . maklumlah , virus tiber ni makin berleluasa dekat Malaysia sejak abang Jaa tu buat parody .hehe . sorry again."kata Wiena tersengih sengih.
"Errmm . aku pon rasa macam tu weh Ieda . Aku rasa dia ada masalah lah . kalau ye pon dia ada family problem , takkan dia nak terjebak sekali ? Parent dia boleh je settle kan walaupon Ara tak ada sekali . lagipon , Ara stay rumah nenek atok Tiya kan . tak ada masalah pon aku rasa kalau Ara sekolah sekali pon ." kata Ayu pada Ieda.Wiena hanya diam memerhati.
"Ermmm" gumam Ieda .
YOU ARE READING
HAIRA ALIYA
Short StorySynopsis Jalan kehidupan Haira Aliya (Ara) yang hidup sebagai seorang anak orang kaya ,hidupnya mewah .dia masih di bangku sekolah menengah yang pelbagai cabaran yang harus ditempuh . ---- "Kalau boleh saya nak tengok Ara membesar depan mata saya...