MUKA SURAT ENAM BELAS

121 5 0
                                    

Diketuk pintu bilik anaknya ..

tuk ! tuk ! tuk !

"Ara .. Dah siap ke belum tu ?Mereka dah sampai ni ."laung Datin Zarina.

"Ye.kejap ma !"balas Ara dari dalam bilik.

Tidak lama kemudian tombol pintu bilik itu dipulas dari dalam.

"Dah ?"tanya Datin Zarina pendek.

"Dah ..."jawab Ara dalam keadaan terpaksa.Dia memang malas nak jumpa orang sekarang ni.lagi-lagi tengah kesihatan dia yang macam ni.memang sebelum ni , terperuk dalam bilik je . kalau keluar tu , memang strangle lah Along Shah dia pujuk .

Seraya itu , Datin Zarina mengatur langkah menuruni anak tangga satu persatu dan digenggam tangan kecil anaknya menuju ke ruang tamu rumah agam itu.

"Cantik susunan dalam rumah Datuk ni."kata Puan Faridah bagi memecah kesunyian.

"Oh ye.ni semua titik peluh isteri saya.Saya berpeluh keluarkan duit aje ."selepas Datuk Izzudin menghabiskan ayatnya , terdengar gelak tawa mereka yang berada di ruang tamu itu.

"Yes,come Ara.duduk sebelah Puan Faridah ni."kata Datuk Izzudin selepas melihat kelibat isteri dan anaknya yang sedang menuju ke ruang tamu.

"Kenapa diam je ni sayang ?"tanya Datin Zarina kepada anaknya yang sedari tadi lebih mendiamkan diri.

Ara hanya tersenyum.

*Ara p.o.v*

"Ara malu lah ma . diorang masing-masing pandang Ara.Ni Ustaz Hafidz pandang Ara tajam semacam asal?!! Help me !!"kata Ara dalam hati.terasa terjerit dia bercakp sendiri.

"Tulah.saya dalam kelas dia ni , 24 orang tapi rasa 23 orang je .dia senyap je dalam kelas.saya pada mulanya memang tak perasan dia lansung.puas lah saya fikir siapa lah Ara ,mana satu orang nya , macam mana orangnya.sekarang nampk depan mata , baru lah ingat."kata Ustaz Hafidz tiba-tiba.di hujung ayat nya terdengar tawa perlahan.

Aku hanya tersengih dan menjeling tajam Ustaz Hafidz.

"Haih! Sebok je !macam lah aku hamak sangat kau perasan aku !"kata Ara dalam hati.

"Okay Ara.macam mana perasaan awak sekarang ?awak demam lagi ?"tanya Ustaz Amir.

"Saya okay.demam dah beransur baik."jawab aku.

Lepas aku cakap macam tu ,tetamu leka membincangkan pasal aku dengan mama and papa.aku ni ditinggalkan macam tunggul pulak dekat situ . kekadang terfikir nak bangun tinggalkan diorang je . tapi aku fikir balik , takut biadap pulak kalau aku terus blah.aku hanya mempu diam dan mengeluh.

"Haih.."

"Datuk, kami nak minta izin Datuk , Datin nak bawak Ara ke sekolah .pusin-pusing sekolah sekejap.Dah nak dekat 2 bulan kan Ara tak tengok sekolah .tapi nanti ,Datuk Datin follow kami kemudian.nanti balik, Datuk Datin bawaklah ye .kami tak boleh nak hantar Ara balik ke sini semula , sebab kami ada sedikit urusan di sekolah .tu pon kalau Datuk, Datin tak keberatan lah ye ."tanya Ustaz Amir.

"Ye ,boleh.kami memang terfikir jugak.bawaklah Ara dulu. Kami follow kemudian."balas Datuk Izzudin sambil mengangguk perlahan.

"Jemput minum ... " sampuk Datin Zarina.

"Lepas ni boleh berangkat ke sekolah."tambah Datin Zarina sambil menjeling-jeling Ara.

"Ishhh !!! Diorang ni !! "

----

"Baiklah Datuk , Datin .kami jalan dulu . Jumpa di sekolah nanti ."kata Puan Faridah lalu masuk ke dalam perur kereta vios putih itu.

Kereta vios putih itu meluncur laju di atas jalas raya.Datuk Izzudin dan Datin Zarina hanya berbalas senyuman.

*tiba di sekolah *

"Okay sampai !"kata Ustaz Hafidz seraya menarik handbreak.

*Ara p.o.v*

"Alah ..."keluh Ara dalam hati.

Aku keluar dari perut kereta itu dan berdiri disebelahnya.Ustaz Hafidz menghampiri aku dan tersenyum manis.aku hanya membalas senyuman yang kecil dan hambar dengan paksa.

"Hah bang.Saya naik atas dulu. Abang bawaklah ye Ara pusing-pusing."kata Ustaz Amir pada Ustaz Hafidz.Ustaz Hafidz hanya membalasnya dengan senyuman nya yang dari tadi tidak lekang di bibir.

Selepas Ustaz Amir dan Puan Faridh beredar dari situ ...

Ustaz Hafidz memandang tepat pad mataku.

"Haih asal tho Ustaz ni .aku yang baru F1 ni pon nak try ke apa wehh.aku tak nak weehh !! Laki tua !"kata Ara dalam hati.

"Okay jom.saya bawa awak pusing-pusing."kata Ustaz Hafidz yang baru selesai merenung tajam mata ku.

Aku hanya mengangguk kecil.

Aku hanya mengikuti langkah Ustaz Hafidz yang berada di depan ku.Aku merasakan student yang kelas nya di bahagian bawah , masing-masing memandang tepat ke Arah aku dan Ustaz Hafidz.

"Ermm malu.."

Ustaz Hafidz membawa aku ke sebuah pondok yang tersedia di sekolah itu sejak 7 tahun yang lepas.pondok itu berada di hadapan asrama lelaki.tapi luar aspura lah takkan dalam pulak ! Gile apa ?!!

Ustaz Hafidz melabuhkan punggungnya di atas bangku batu yang tersedia di pondok kecil itu.

"Ara duduk depan saya ni."arah Ustaz Hafidz sambil menunjukkan bangku batu didepannya itu.

Aku hanya menurut.


HAIRA ALIYAWhere stories live. Discover now