11. dopis - Elwing

91 13 0
                                    

Emcee,

Vím, co pro trpaslíky znamená vykázání, a proto prosím, přijmi moji upřímnou soustrast. Jsem si jistá, že se se situací brzy zvládneš vypořádat. Je mi moc líto, že naše ‚setkání' se koná pouze skrz tyto dopisy a ještě ke všemu za takových okolností. Pověz mi, co tvoje rodina, máš nějakou? Musíš mít přece nějaké místo, kam se můžeš vrátit. Bohužel toho moc nevím o zvycích trpaslíků. Asi jsem si s žádným nikdy osobně nesetkala, nikoho blízkého mezi vámi nemám.

Opravdu se tam chceš znovu vypravit? Jsi teď přece na svobodě, zázrakem jsi ještě naživu. Proč takhle riskovat? Určitě existuje i další možnost, jak odtamtud dostat Silmaril. Můžeme se společně vrátit do hradu a vyslat pro něj armádu. Můžeme zkusit vyjednávat s Gordinem. Cokoliv bezpečnějšího.

Buď velice opatrný. Nemůžu si dovolit tě ztratit Emcee. Nejspíš jsme teď v celé Středozemi jen my dva, sami, kteří víme o těchto událostech. Když tedy nepočítáme druhou stranu. Naši spojenci Středozem s velkou pravděpodobností opustili.

Četla jsem kdysi příběh o trpaslíkovi, který byl posedlý zlatem. Sháněl ho v pořád větších nebezpečenstvích a nakonec se zcela obrátil zády ke svým bratrům. Prý ho ten mamon úplně zničil. Nemohlo se to samé stát i tvému pánu, Gordinovi? Přece by jen tak neprodal duše trpaslíků komukoliv pochybnému.

Děkuji ti za tvůj nákres. O těchto dvou stromech mi vyprávěl otec. Předpokládám, že tento, stejně jako všechny jeho příběhy, bude také pravdivý. Zkusím ti to trochu objasnit. Tyto dva stromy pocházejí z Valinoru - země božských Valar. Měly vzniknout, aby Valinor zalévaly světlem a teplem. Starší z nich nesl jméno Telperion, Bílý strom, a vyzařoval stříbrné světlo. S jeho prvním paprskem se začal počítat čas. Tato chvíle je již navždy zvána Hodinou otvírání. Mladší strom se jmenoval Laurelin, Zlatý strom, jehož světlo bylo teplé a zlaté. Každý z nich září pouze dvanáct hodin. Poté začne uvadat a je zastoupen druhým. Uvadající strom musí být zaléván světlem, aby přežil. Příběh bohužel nekončí dobře. Stromy byly již velice dávno zničeny Melkorem a pavoučicí. Jejich dva poslední plody známe jako Slunce a Měsíc.

Také mám zajímavou zprávu. Naposledy jsem se vrátila k Bílé věži v Ithilienu. V knihovně jsem před tím nenašla nic zajímavého nebo důležitého. Rozhodla jsem se prozkoumat zaprášené spisy trochu víc. Něco jsem našla. Je to kniha objasňující základní tajemství čarodějů Istari. Začínám si myslet, že to všechno tu bylo ponecháno kvůli mně. K tvé radě s vyhledáváním Modrých čarodějů. Zdá se, že tito dva se ve Středozemi již nenacházejí. Podle této knihy procházeli touto zemí ve Druhém věku spolu s elfem Glorfindelem. Píše se zde, že ve svém úkolu selhali, a žádná další zmínka o nich již není. Pokud je to všechno skutečné a pravda, Gandalf, který se stal hlavou rady, odplul za Moře do Zemí Neumírajících. Dalším z nich je Saruman, ten byl naštěstí poražen a jeho duch odešel ze Středozemě. Posledním čarodějem, který by nás mohl zajímat, je Radagast Hnědý. Kupodivu nikde není napsáno, co se s ním stalo. Je čarodějem nižšího řádu, stará se o rostliny a zvířata. Jeho posledním činem, který je zde zapsán, je vyslání Gwaihira, pána Orlů, na záchranu Gandalfa z Orthanku. Nic víc. Myslíš, že by se mohl někde ukrývat? Mohl by nám pomoci? Nechci se jen tak vypravit do města a vyptávat se na něj. Stále se bojím, že by mě někdo mohl hledat.

Narazila jsem ještě na něco - spis o tzv. palantírech. Slyšel jsi o nich? Já ano, ale netušila jsem, že mohou ještě existovat. Palantíry jsou kameny vypadající podobně jako křišťálová koule. Umožňují komunikaci na dálku, ačkoliv jen na telepatické rovině a pomocí myšlenkových výjevů. Také umožňují spatřit budoucnost. Dočetla jsem se, že sedm z nich mohlo dokonce přetrvat do dnešní doby. Pokud je skutečně stvořil Fëanor, vůbec bych se tomu nedivila. Nejznámější z nich je bezesporu kámen z Orthanku. Určitě jsi o něm slyšel. Využíval ho Saruman ke komunikaci se Sauronem. Je zde psáno, že právě tento jeden, se stal majetkem králů Obnoveného království. To znamená, že bych ho mohla nalézt v našem hradu! Co myslíš?

Spis ti pošlu po druhém, menším, orlu. Nebudeme přehnaně riskovat.

Tvoje Elwing

PS: Spis prosím uschovej. Myslím, že je docela vzácný.

***

PALANTÍRY (VIDOUCÍ KAMENY)

Vlastnosti:

- Vidění věcí vzdálených (v prostoru i čase

- Komunikace mezi palantíry

Arnorské palantíry:

- Amun Sul: Větrov, přemístěn do Fornostu, ztracen v ledové zátoceForochel

- Annuminas: Arnor, přemístěn do Fornostu, ztracen v ledové zátoce Forochel

- Elostirion: Emyn Beraid, hledí stále k Tol Eressëi

Gonlorské palantíry:

- Osgiliath, ztracen ve vodách Anduiny

- Minas Ithil: Přemístěn do Barad-dur, zřejmě zanikl po pádu temné věže

- Minas Anor: v moci Denethora II., vstřebává nadmíru duševních sil

- Orthank: Vzat z temnoty, majetkem králů obnoveného království

Vyrobeny Noldor pod vedením Fëanora. Byly darovány Středozemi, většinou zneužity.

Středozemě v nebezpečí - část 1. - DopisyKde žijí příběhy. Začni objevovat