Kapittel 2 - Rømmningen

1.6K 42 5
                                    

Jeg skjekker klokka på armen min. Den viser seks. Seks om morgen altså. Foreldrene mine står opp klokka sju. Så jeg er trygg. Jeg har rom i første etasje og foreldrene mine i andre. Så dette skal gå greit. Jeg har pakket alt jeg skal ha med så nå må jeg bare komme meg ut utgangsdøra. Og det uten å lage en lyd. Foreldrene mine våkner ganske lett, så jeg må være forsktig.

Jeg tar bagen og går mot døra til soverommet mitt. Jeg ser inn på rommet mitt en siste gang. Soverommet mitt er ganske fint enkelig. Alle veggene mine er hvite og er fulle av alle slags malerier og bilder. Jeg ganske glad i male. Jeg maler enkelig aldri noe bestemt, jeg liker bare å leke med farger.

Jeg har hvit klesskapet her, som nå er tomt for tøy. Ved siden skapet er det ett sminkebord. Som nå også er tomt for sminke. Eller ikke helt. Jeg har kun tatt med maskara og øyneskygge. Så det er enkelig ganske mye sminke igjen på bordet.

Borte ved vinduet mitt, som et avlangt er det en hvit pult. På pulten er mange små innrammed bilder fra da jeg var liten. Pluss ett av meg og flekken som ble tatt på bursdagen min i fjor. Jeg smiler på alle bildene selvom jeg var langt fra fornøyd i virkeligheten når bildene ble tatt.

Rett ovenfor pulten min står det en hvit himmelseng. Og hvis du lurer, så nei. Hvit er ikke yndlingsfargen min. Yndlingsfargen min er blå. Men av en eller annen grunn liker ikke foreldrene mine den fargen og de sier at verden kunne ha vært bedre uten ting som er blått. De sier at blå presenter kulde. Og at verden ville ha vært bedre om kulde ikke fantes. Hvorfor de sier det? Ikke spør. Men det sikkert noe av det meste merkelig de noen gang har sagt. Tror jeg.

Og det minne meg på, jeg må komme meg vekke herfra.

Jeg lukker døra lydløst igjen. Jeg sniker meg bortover en korridor. Døra til gangen er i enden av korridoren og jeg har soverommet mitt rett ovenfor den. Jeg sinker meg forbi fire dører. En av dem fører til trappen som går til andre etasje. Jeg må være ekstra forsktig når jeg går forbi den.

En av de andre fører til badet. Ett til det lille bibloteket vi har her og ett fører til TV-stua.

Plutselig hører jeg skritt. Og stemmer. Du tuller nå. Okey, jeg må komme meg på badet fort. Hvis jeg blir oppdaget så er jeg ferdig.

Jeg nøler ikke ett sekund. Jeg fyker bort til badet, lukker opp døra, fyker inn og låser.

- Carrie er det deg? Hører jeg mamma spørre. - Ehh, ja. Jeg er på badet. - Hvorfor er du så tidlig oppe? - Jeg fikk ikke sove, så jeg sto opp. - Seks om morgen? - Ja, jeg hørte ett eller annet og våknet. Jeg tror det var fugl som fløy på vinduet. - Okey, men kom opp når du er ferdig. Jeg og faren din har en overraskelse til deg og vi må snakke med deg om noe. - Greit, jeg kommer når jeg er ferdig. - Bra, når tror du at du er ferdig. - Om ett kvardter. - Greit, hva vil du ha til frokost? - Vet ikke. - Okey, jeg kan lage pannekaker. Det er tross alt bursdagen din i dag. - Okey, takk, men vet du hvor flekken er? Om han er her ned vil han bare være i veien for meg. Han kommer til å bjeffe og hoppe på meg. Han er ganske leken. Og veldig søt. Jeg kommer til å savne han.

- Han sover i sengen sin i stua opp. - OK, jeg bare lurte. - Jeg får komme meg opp å lage frokosten. Ser deg snart. - Ja, ses.

Jeg hører at en dør smeller igjen og at skritt som går opp trappa. Okey, det var nære på.

Jeg låser opp døra og ser meg raskt ut. Ikke en sjel å se. Flott. Jeg sniker meg ut og går lydløst gjennom døra til gangen. Jeg setter fra meg bagen og tar på meg sko og ytterjakke. Jeg løfter så bagen og låser stille opp ytterdøra. Jeg lukker den stille opp.

Lyden av fugler som kvitterer møter meg. Jeg puster inn den friske luften.

Trærne til skogen er grantrær. De står tett i tett. Like ved tærene er det en liten grussvei. Den vei pleier pappa å bruke når han skal på jobb. Han jobber i ett eller annet firma. Det er mamma som passer på at jeg blir huset. Jeg har fått hjemmeundervisning av henne. Hun er utdannet lærer så hun vet hva hun skal lære meg.

Jeg sukker. Jeg må komme meg avgårde nå.

Jeg fyker forbi bilen vår som står parkert foran huset. Jeg fyker over den lille brua som pappa bygget over en liten bekk. Brua er hvit malt og pyntet meg rosa og rød blomster.

Jeg løper inn skogen. Jeg ser meg ikke tilbake. Jeg tør ikke. Jeg bare løper.

Det er ingen som roper på meg i det jeg forsvinner inn i den dype skogen. Endelig er jeg fri.

IldhjerteDonde viven las historias. Descúbrelo ahora