46

284 32 7
                                    

"Weh cuba cerita dengan aku kau jumpa siapa dan kenapa tadi? Gue nak tau juga"

Soal Ji hee beriya iya. Aku pandang gadis bertudung disebelahku ini tanpa perasaan.

"Appa Raykal" jawabku acuh tak acuh. Rasa menyampah bila teringatkan dia, sebut nama je dah buat aku rasa ergh!

"Ouh Taehyung yang kau pernah cerita dekat aku tu eh? Yang dulunya kau pernah nak kahwin dengan dia pastu dia kata dia nak kahwin dengan mama dia pastu blablabla watevah pastu dia suka kau pastu dia--"

"Stop it Bae Ji hee" aku jeling Ji hee tajam, dia pandang aku dengan mata yang dikelip kelipkan. Mungkin seram dengan jelinganku.

"Aaa..mian"

"Haih It's okay..." aku menyandarkan badanku pada sofa yang sangat empuk. Raykal yang sedang bermain bersama sama dengan appa dan eomma aku pandang sekilas.

"..aku cuma nak balik sini dengan aman tanpa jumpa dia. Tapi baru je sampai sini boleh pulak terserempak dengan dia"

"Tu namanya jodoh, jodoh yang Tuhan dah turunkan untuk kau" aku palingkan kepalaku pandang Ji hee.

"Kalau dia jodoh aku, kalau dia sayang aku kenapa dia buat aku makin bencikan dia?" Soalku.

Ji hee pegang bahuku lembut. Matanya memandang tepat pada anak mataku.

"Tu maksudnya Tuhan nak uji kau"

Aku kerutkan dahi aku.

"Apa maksud kau?"

"Tuhan akan uji orang yang dia sayang dan antara orang yang Tuhan sayang ialah kau sebab tu Tuhan uji kau"

"Wait, tapi kenapa aku? Aku tak suka ujian bagai bagai ni. Kenapa Tuhan pilih aku?"

"Kan aku dah cakap Tuhan sayang kau faham tak? Jangan persoalkan kenapa Tuhan pilih kau. Tak guna kalau kau masuk islam tapi kau tak boleh terima ujian yang baru sikit Tuhan bagi dekat kau, Tuhan maha segalanya..dia dah tulis semua cerita kau dengan cantik Haifa Adanea"

Aku diam. Cuba menghadam setiap kata kata yang keluar dari mulut gadis disebelahku ini.

"T-tapi aku tak boleh terima dia"

"Aku faham tapi insyaallah kau akan boleh terima dia satu hari nanti, ingat Tuhan dah tulis cerita kau dengan cantik tanpa sesiapa tahu pengakhirannya macam mana"

+++

"Mama" panggil Raykal. Aku pandang Raykal yang berada di hadapanku.

"Bila kita nak jumpa papa? Mama dah janji dengan Raykal, mama pernah kata setiap janji mesti ditepati" Soal Raykal teruja.

Kenapa dia ni banyak bercakap? Dan kenapa budak ni terlalu pandai? Dia ikut DNA siapa pon aku tak tau.

"Okay tapi mama tak tau papa Raykal tinggal dekat mana"

"Takpe Raykal tau, Halmeoni dah cerita pasal papa Raykal dekat Raykal, alamat semua halmeoni dah bagi halmeoni kata jalan kaki pon boleh sampai, nah ni alamat mama bacalah Raykal tak faham lah"

Raykal menghulurkan sehelai kertas yang bertulis padaku. Aku melihat kertas itu sekejap sebelum bangun dan memimpin tangan Raykal.

"Weh bagitahu eomma, aku keluar dengan Raykal sekejap" arahku pada Ji hee, dia menganggukkan kepalanya.

"Arraseo bye Raykal"

Aku menutup perlahan pintu kayu tersebut dan berjalan keluar dari halaman rumahku. Perlahan aku dan Raykal jalan menuju ke alamat yang telah tertulis pada kertas yang aku pegang.

"Mama.."

"Ye"

"Halmeoni ada cerita dekat Raykal pasal papa, halmeoni kata papa baik pastu papa comel macam Raykal pastu halmeoni kata papa cintakan sangat sangat dekat eomma lepastu halmeoni kata lagi yang papa selalu datang rumah halmeoni tunggu mama balik"

Aku hanya berjalan dan mendengar setiap perkataan perkataan pelat yang keluar dari mulut Raykal. Tidak mampu untuk membalas apa apa.

Aku melihat alamat pada kertas yang aku pegang dan rumah yang berada di hadapanku ini bersilih ganti.

"Mama kita dah sampai ke?"

"Dah kot"

"Raykal bagi salam tau--"

"Jangan! Papa Raykal bukan orang islam, tekan je loceng tu" aku menunjukkan loceng yang berada di sebelah kanan pintu tersebut. Aku mengangkat Raykal supaya dia dapat menekan loceng itu.

"Nuguseyo?"

"Anak papa!"

Pintu rumah agam itu terbuka dan muncul seorang lelaki yang paling aku kenal sejak kecil lagi. Dia memberikan senyuman kepada kami.

"Ji hae"

"Aku datang sini sebab Raykal"

"Mama jangan guna kau akulah"

Aku mengeluh perlahan. Haish geram je tengok Raykal ni nasib baru 6 tahun.

"Saya datang sini sebab Raykal"

"Saya tak kesah asal dapat jumpa awak dengan Raykal dah boleh buatkan saya gembira"

+++

Aku xtau apa yg aku merepek dlm chp ni mohon kecam. Maafkan segala typo yg tersesat dlm tu

 Jom kahwin!+K.T.HWhere stories live. Discover now