Bab 15

44 1 0
                                    

"Weih Eff kita nak pergi mana ni?"-Hani

"Aku pon tak tau asalkan tempat tak ramai orang."

"Apa kata kita pergi taman yang aku jumpa Angsana tu? Dari haritu aku tak menyempat nak kenalkan Eff dengan dia. Aku tengok haritu bukan main teruja Eff"

"Okay cun! Aku pon lupa pasal saka tu. Sibuk sangat dengan Zikri tu enn"

Maka tiga hamba Allah yang biul itu mula jalan menuju ke taman yang dicakapkan tadi.

"Wei kau nampak tak apa yang aku nampak Eff?"

"Apa dia Hani?"

"Aku nampak....
Aku nampak"

"Apa sial yang kau nak cakap?"

"Aku nampak pakcik jual ice cream kon!!!! Wei nak duit wei patt laa nak beli ice cream tu!"

"Ciss..taraguna punya sepupu. Terkejut aku. Nah duit. Beli tiga jangan shok sendiri pulak. Aku dengan Nad duduk kat bawah pokok tu dulu ehh"

"Horray. Okay cus."

"Nadia. Kat sini kau jumpa Angsana?"-Eff

"Haah. Tapi sekarang ni dia macam tak de je."-Nadia

"Dia ada. Aku nampak."-Eff

"Ha?? Kat mana wei?"-Nadia

"Buaian tu" dengan menggunakan jari tengahnya menunjuk ke arah buaian.

"Buto kau tunjuk?"-Nadia

"Aeh..sorry. Salah jari"-Eff

"Ehh kau memang saja je kan? Mana doh tak nampak pon."-Nadia.

"Kau memang tak kan nampak sebab dia tak tunjukkan diri dia. So apa kata kita pegi kat dia. Aku akan soh dia tunjukkan diri dia"-Eff

"Korang!!meh sini amik ais krim ni. Cepat!"-Hani

"Ha otw"

"Hani kita gi buaian tu jom. Eff kata kat situ ada Angsana"

Hani hanya mengangguk. Mereka bertiga mula mendekati buaian itu.
Angsana yang khusyuk bermain dengan salah satu buaian itu tidak sedar akan kehadiran mereka.
Eff terus menyapa Angsana.

"Hai. Kau Angsana kan?"

"Oh mak kau main buaian terjelopok!!" Aihhh Angsana melatah pulak.

"Oii aku cakap dengan kau ni. Kau munculkan la diri. Biar member aku dapat nampak gak. Tak la diorang cakap aku gila."

"Ehh jap. Kau?..."

"Ye aku boleh nampak kau. Aku Eff. Kawan Nadia."

Tiba tiba Angsana mengangis. Mengangis gembira. Pelik.

"Ohh goshh. Tak sangka..hiks hiks.. ada juga manusia boleh nampak aku. Layan aku. Tegur aku. Selama ni ada yang boleh nampak buat bodo je. Aku pon nak kawan jugak. Diorang tu over sangat takut kononnya jumpa aku. Aku lawa kot bukan macam hantu Kak Limah tu."

"Seriously Eff.. Angsana ni drama queen gila" bisik Hani kepada Eff.

"Anjakan paradigma wei. Sekarang dah 2018. Memang la. Dah maju. Diorang henfon pon entah2 ada."-Eff

"Angsana. Aku memang bersimpati kat kau. Tapi aku tak leh nak dengar sebab kitorang pon ada problem sendiri. Aku just nak kau munculkan diri kau jap. Ada hal kitorang nak bincang dengan kau. Boleh kan?"-Eff

"Oh okok. Aku munculkan diri"

Maka Hani dan Nadia pon boleh melihat susuk tubuh Angsana. Mereka terpana. Sebab Angsana ni memang cantik. Flawless gituw gaknya. Hoho. Jeles.

"Ha apa yang korang nak soal aku ni?" Soal Angsana.

"Kau ingat tak. Masa aku dengan Amsyar kat taman ni kau pesan kat aku kena hati-hati dengan abang dia,Zikri. Apa maksud kau sebenarnya?" Soal Nadia dengan serious.

"Ohh pasal tu. Kau akan tau jugak nanti. Tapi benda tu ada kaitan dengan kau. Aku tak berani nak cakap apa-apa. Aku takut kalau Satria Kepumpum marah aku. Dia jahat." Raut muka Angsana berubah muram. Nampak sangat dia takut dengan Satria tu.

"Akan tau? Tapi macam mana?"-Nadia

"Aku nak tanya kat kau. Kau ni saka kan?"-Eff

"Haah"

"Siapa tuan kau?"-Eff

"Kau akan tau nanti. Buat masa sekarang ni aku tak ada tuan. Tapi Satria ada. Tuan dia memang jahat. Sama macam Satria. Tapi percaya lah Nadia. Kau kena berhati-hati. Ada bahaya menunggu kau. Pasal mimpi-mimpi tu semua petunjuk untuk kau.
Aku yakin korang boleh selesaikan masalah ni. Masalah ni ada kaitan dengan Zikri. Tu je aku boleh cakap."

"Huh.. Its okay Angsana. Aku tau. Aku akan cuba siasat siapa Zikri tu sebenarnya. Dan apa kaitan dia dengan mimpi aku. Thanks sebab sudi tolong kitorang"-Nadia

"Welcome babe. Aku nak balik dulu. Bye."

Mereka bertiga hanya menghantar Angsana dengan pandangan mata. Tidak tahu hendak membalas apa. Diam lebih baik.

"Aeh aku lupa pulak pasal Zikri tadi"-Eff

Suara Eff memecahkan kesunyian antara mereka. Terus mereka mulakan perbualan tentang Zikri.

"Okay lets start. Seriously aku tak sangka apa yang aku nampak kat sebalik pintu tu. Aku ingat benda biasa je. Rupanya... its a gay club"

"Okay..then?" Respon Nadia dengan bersahaja. Dia memang sudah agak sejak awal tadi.

"Zikri. He is gay. Dia gay wei. Geli geleman aku tengok dia ber 'lovebite' bagai."

"Apa?? Bapak dia!!"-Nadia
"Oh my... Gila!"-Hani

Respon Nadia dan Hani serentak. Terkejut agaknya. Mana taknya. Zikri ni memang hensem. Siyes tak tipu. Tinggi pon tinggi. Putih. Flawless. Tapi tu laa gay. Dah nak kiamat ke ni?

"Yes.. so tu ja laa yang aku dapat. Aku pon tak dapat kat mana dia tinggal. Susah nak cari. Just kerja dia je aku tau. Tak silap aku dia ni ahli forensik."

"Wahhh..forensik."

"So, Nadia. Kau kena cari jalan nak siasat mana dia tinggal or keluarga dia dulu tinggal kat mana. Sebab dia tu just anak angkat mak tiri Amsyar tu je. Mesti sebelum ni dia ada tinggal kat man-mana waktu kecik"

"Haishh ye la.. tapi asal mesti siasat tempat tinggal lama dia? Apa kaitan?"

"Aku syak saka tu saka turun temurun. So mesti mak dia atau bapak dia yang bela saka tu. Kalau kita dapat tau kat mana dia tinggal waktu kecik2, maybe kita boleh tau nenek atau sedara mara dia. Kita bileh tanya. Kita pon boleh siasat manatau mimpi kau ada kaitan dengan tempat tu. Angsana sendiri yang cakap mimpi kau tu ada kaitan dengan Zikri kan? So kita cuba la dulu siasat" panjang Eff memberikan hujahnya.

"Hmm betul apa yang Eff cakap. Benda ni ada kaitan dengan Zikri. Maksud aku mimpi kau. So, kita krna siasat semuanya pasal Zikri. Termasuk keluarga dia. Tu paling penting untuk kita dapat info"-Hani 

"Okay aku akan cuba. Seriously guys. Aku nak benda ni settle cepat. Aku dah malas nak hadap semua ni dah. Mimpi2 tu buat aku takut."

"Nadia,stay strong okay? Insya allah Allah akan bantu kita selesaikan masalah ni" Hani memujuk.

"Okay. Aku akan pikir satu plan. Boek punya."

.
.
.















Waiting You Where stories live. Discover now