"DAH tu caner?" Dia bertanya seraya menjungkit sebelah kening. Si kembar wajah tak seiras juga perangai tak serupa itu ditatap silih berganti.
Kenyataan kehabisan jualan tiket cerita yang teringin sangat dia nak tonton mulanya sukar diterima.
Tapi tak boleh nak salahkan Airel dan Aiden. Abang jaga kaunter tiket tu pun tak bersalah. Sendiri yang salah. Sendiri yang beriya ajak orang tengok wayang, tapi sendiri yang tak teringat nak book tiket awal-awal.
"Pukul sebelas dua puluh ada kosong. On tak on?"
Soalan dari Airel itu buatkan mata dia membesar. "Gila apa nak tengok wayang time tu? Aku kena balik asrama sebelum sepuluh setengah kot. Sebelum roll call."
"Tak payah balik ah. Tidur rumah kitorang. Pagi-pagi esok aku hantar kau balik asrama. Jarak rumah kitorang dari sekolah kau lapan belas minit je pun."
"Banyak ah kau!" Cadangan tak bernas dari Airel ditolak mentah-mentah. "Fikir Aunty Long tak report attitude aku kat mama ke?" Wajah ibu saudara merangkap kakak kandung kepada mamanya terlakar dipandangam Airis. "Kalau mama tahu aku fly asrama habislaaa..." Dia menggeleng laju. Membayangkan dia dibebel secara dahsyat oleh mama sendiri sangatlah tak syurga tahu?
Dengan mulut yang disumbat lollipop, Aiden bertanya. "So... Skyscraper tak on ah ni?"
Airis muka pasrah. "Memang tak ah. Siot laa... Aku kemain buat plan lawa-lawa. Lepas solat maghrib terus escape. Bajet kalau tujuh setengah cilok keluar, sempat tengok wayang pukul lapan. Dah tu paling lewat pukul sepuluh dah gerak balik asrama. Sekali dah full wei. Lahaii..."
Airel betulkan lipatan pada lengan kemeja kotak-kotak yang dipakai dulu sebelum melirik pada jam di pergelangan tangan. "Lapan lima minit baru. Plan B, anyone?"
Aiden yang masih gigih mengulum lollipop, menjungkit bahu. Kening dijungkit ke arah Airis.
"Naaa..." Laju dia menggeleng bila dua pasang mata tertala pada wajahnya. "Jangan tuding aku. Aku just petik plan nak tengok wayang je. Tak ada backup plan.
"Kau, Den?" Airis yang tak membantu itu buatkan Airel mengalih tumpuan ke arah Aiden.
Lollipop yang hanya tinggal batang, ditarik keluar dari mulut. "Dah plan A tak jadi, plan B pun kita tak ada, dan memandangkan korang tanya aku... apa kata kita pergi lepak kat dataran depan mall ni?"
"Dan atas alasan apa kau ajak aku lepak situ?" Tanya Airis, berpeluk tubuh.
"Layan busking...?"
"Ada busker muka acah Lay Zhang aku on!" Satu syarat dititip tegas. Hujung tudung bawal yang terjuntai dari bahu, dia betulkan semula. Tutup mana yang perlu ditutup.
"Bleh!" Serentak Airel-Aiden guling biji mata ke langit sebelum masing-masing mula mengorak langkah bergerak dari situ.
"Tak habis-habis dengan Lay Zhang dia. Padahal dia bukan kenal kau pun."
Walaupun dah menuruni escalator namun kritikan Airel sempat menjamah pendengaran Airis. "Eh ehhh! Korang patutnya bersyukur tau dia tak kenal aku..." Kalut-kalut dia mengejar langkah para sepupu. Dah berjaya berdiri dekat-dekat, Airis menambah lagi. "Kalau kenal confirm aku cipta rekod baru dalam keturunan kita."
"Rekod apa?" Nampaknya Airel berminat nak tahu.
Senyum seindah pelangi dia kupas lebar-lebar. "Kahwin bawah umur."
"Uwekkk!"
"Heyy! Sepupu-sepupu yang supportive mana sepupu-sepupu yang supportive?"
"Sepupu-sepupu yang supportive nak pergi muntah!"
"Oi!"
***
*To Be Continued.
Hai hai! Kenalkan... Double A! 😘😘
AIREL
AIDEN
YOU ARE READING
Tepi! Dia Aku Punya
DragosteCerita merapu kali ini berkisar tentang kisah budak sekolah yang menjalani kehidupan di asrama. Iqwal Azeem VS Airis Qaisara Mr. Head Prefect VS Ms Troublemaker