Chapter 18: Unforgetable Memories

5K 391 12
                                    

"Jadi, tinggal apa kita kena buat sekarang?" soal Eric  tiba-tiba selepas keluar dari bilik air.

"Apa lagi? berlatih lah!" balas Rean yang sibuk membaca komik.

"Dah, tepi" arah Eric.

Rean pun bangun daripada katil Eric dan meniarap di atas lantai.

"Kenapa tak meniarap atas katil sendiri?" soal Eric yang suspicious dengan perbuatan Rean.

"Oh, aku takut aku terkentut atas katil aku nanti" balas Rean.

"Eh, jap... maksudnya tadi kau meniarap atas katil aku maknanya..." Eric membuat andaian.

"Ya, aku kentut atas katil kau tadi. Nasib baik aku tak makan petai hari ni" balas Rean sambil ketawa.

"What?" soal Eric.

"Wei, aku nak tanya something boleh tak?" soal Eric tiba-tiba.

"Apa yang kau nak tanya?" soal Rean. Dia menutup bukunya dan menumpukan perhatiannya kepada Eric.

"Kenapa kau third class?" soal Eric.

"Apa maksud kau?" soal Rean kembali.

"Kau ada skill dan weapon kau mampu tahan mana aku yang banyak tu. Kau best of the best kan? Kenapa kau duduk kelas ketiga?" soal Eric dengan lebih terperinci.

Berminat jugak nak tahu apa jadi dekat Rean ni.

"The world never be fair, aku abang kepada seorang adik. Keluarga kami taraf baron je. kira pangkat tu rendah jugaklah..." ucap Rean membuka cerita.

"Lepas tu?" soal Eric.

"Dua tahun lepas, memang aku ambil kelas engineer sebab aku tak boleh guna magic, jadi aku ambil kelas engineer sebab aku masih boleh guna null magic..." sambung Rean.

Eric mengangguk faham.

"Lepas buat test, null magic aku 'create' yang membolehkan aku reka apa-apa sahaja tanpa sebarang batasan. Ability tu membuatkan aku masuk first class dengan mudah" 

Rean menggaru kepalanya yang gatal.

"Tapi, first class tu dipenuhi dengan noble high class macam keluarga count, duke macam-macam lah. Disebabkan keluarga aku rank bawah dari diorang, aku jadi mangsa buli. Biasalah pembuli nak tunjuk yang dia berkuasa dia akan hentam yang mana dia rasa lemah"

"Kau tak report kat cikgu ke?" soal Eric.

"Report? Cikgu tu pun sekutu dengan pembuli-pembuli tu. Walaupun ability aku lagi hebat, dia tak pernah bagi aku gred tinggi untuk weapon yang aku reka. Untuk engineer, diorang boleh support family dengan dapat grade yang tinggi. grade tinggi tu boleh tukar dengan duit" 

Rean terdiam seketika.

"Waktu tu pulak ekonomi tak elok, keluarga aku yang makan cukup-cukup pun dah kekurangan makanan. Mak ayah aku sanggup ikat perut semata-mata nakbagi adik aku makan" cerita Rean.

"Baron bukan masih noble ke? Kenapa family kau tak cukup makan?" soal Eric yang masih tidak faham.

Maklumlah baru keluar 'gua' tiba-tiba nampak kereta terbang. Memang tak faham apa lah tentang sistem dunia ni.

"Bukan semua noble mampu hidup senang, ayah aku dulu orang kaya jugak. Dia dermawan, selalu tolong orang susah dekat kawasan dia. Sampaikan kami dah sama taraf dengan keluarga normal" 

"Kau tak marah ke ayah kau buat macam tu?" soal Eric.

"Aku pernah tanya ayah aku, dia pesan dekat aku... apa gunanya banyak harta tapi tak guna? Macam mana nak rasa kesenangan dengan duit kita sedangkan ada orang yang mati kelaparan kat luar sana" 

"Lepas tu baru aku faham kenapa mak aku tak pernah cakap apa dengan keputusan ayah aku"

"Macam mana kau yakin yang cikgu tu pilih kasih?" soal Eric.

"Cikgu tu pandang pangkat je, dia sekali pun tak pernah layan aku. Ada seorang pelajar ni anak duke. Layanan dia.... ish.. ish... ish.. anak duke tu tak payah hantar kerja sekolah, dia dapat grade tinggi walaupun benda yang dia reka tu tak berfungsi. Terang-terang cikgu tu pilih kasih" 

"Kau buat apa lepas tu?" soal Eric.

"First, aku sabar. Aku merana aku tak kisah, tapi yang sakit hati tu dia bagi aku grade rendah walaupun weapon aku berfungsi dan tak berbahaya. Hari-hari aku kena buli. Last sekali tau jadi apa?" Rean menyuruh Eric meneka apa yang berlaku.

"Kau buat something amazing ke?" soal Eric.

"Hehehe, hari tu cikgu tu suruh kami semua reka weapon untuk grade bulanan kan? Kau tahu aku buat apa? Aku kumpul semua perasaan benci aku kan, aku reka satu weapon ni. Dia lalu depan weapon aku kan. Dia bagi aku grade paling rendah"

 Dia bagi aku grade paling rendah"

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Lepas tu?" 

"Aku provoke dia, aku kata "saya rasa mana cikgu pun tak mampu nak kawal weapon ni" dia patah balik, dia ambil weapon aku.. dia cuba patahkan weapon tu" 

Rean bercerita sambil membuat gaya cikgu itu sedang cuba mematahkan weapon yang direkanya.

Booooooommmm!!!!

"Weapon tu keluar kan satu dark energy dan buatkan cikgu tu tercampak ke belakang. Weapon tu terlalu hebat sampai sesiapa yang tak layak kawal dia, dia ambil semua mana kau" cerita Rean dengan penuh drama.

"Jadi, mana cikgu tu hilang lah?" sola Eric.

"Tepat sekali" balas Rean.

"Aku kena menghadap pengetua masa tu, yang peliknya pengetua tak marah aku pun. Tapi aku kena punishment jugak... aku kena jadi third class engineer mulai hari tu. Dia kata, third class tu orang dia semua baik-baik memang boleh buat kawan. Jadi dia kata... anggaplah punishment tu punishment paling sesuai dengan aku" 

"Dia jugak tak bagi aku sesuka hati create weapon selagi tanpa kebenaran dia. Dia nak tangok sketch dulu baru dia izinkan" senyum Rean.

"Weapon tu kat mana sekarang?" soal Eric.

"Oh, kat Muzium Kerajaan siap dalam kotak kaca lagi. Kembang hidung aku" 

Memang kembang...

Nama group diorang akan diumumkan nanti! Readers mana tak komen lagi kat chapter sebelum ni cepat-cepat komen!!!

Angel Of SorrowWhere stories live. Discover now