Bunyi deruman kereta mula menguasai kawasan persekolahan Smk Kuala Lumpur yang terletak megah di pusat bandar itu.Enjin kereta dimatikan.Dayana bersama abang longnya Aliff keluar dari perut kereta.
Kelihatan berpusu pusu orang pelajar dan guru mulai memenuhi kawasan persekolahan itu.Dayana memegang erat begnya.Welcome to new school !
Sekolah baru ! Suasana baru ! Kawan baru ! Dan pastinya cabaran yang dia hadapi pun mesti baru !
"Jom masuk".ajak Aliff.Aliff mengenakan baju kerjanya selalu.Kelihatan amat kacak dan bergaya.Tak hairan banyak pandangan gatal yang dituju ke arah abangnya itu.
"Along..Ezz takut lah".rengek Dayana.Dia memegang lengan alongnya erat.Sambil berjalan sesekali mereka di sapa oleh pelajar.
"Takut ? Kenapa pula nak takut ? Tempat ni ada hantu ke?".dan untuk jawapan itu.Dayana memberi satu cubitan khas ke lengan abangnya.
"Ishh ! along ne.jangan merepek boleh tak ? Orang serius ne".marah Dayana.
Aliff membuka kaca mata hitamnya.Barulah jelas sedikit pandangan.
"Dah tu ??asal nak takut pula ? Bagi along tak ada apa2 masalah pun yang perlu kamu takutkan kat sini".terang Aliff.
"Guru2 dia kat sini baik2 tak ??".soal Dayana lagi.Mereka melalui satu lorong pejalan yang agak panjang berwarma kuning.
"Mestilah..dah namanya guru kan.takkan jahat pula".kata Aliff.
"Kita nak pergi mana ne Long ??? Panjang betullah jalan dia ne.Sakit kaki Ezz".ujar Dayana.
Aliff melihat wajah adiknya sebelum tergeleng2 kepalanya.
"Kamu ne Dayana...merepek tak tentu hala tu kenapa? Membebel aje kerja.Tak reti nak duduk diam ke.Kita nak pergi pejabat pengetua ne.Nak daftar masuk kehadiran kamu.".ujar Aliff geram.
Banyak songeh betul minah celupar di sebelahnya itu.
"Owhh..".longo Dayana.
Usai sahaja melewati jalan itu , mereka memanjat anak tangga yang berhubung ke atas sebuah bangunan bercat cream.Luas sungguh kawasan itu.
"Okey kita dah sampai.kau tunggu kat sini kejap along nak masuk".kata Aliff.Dia meninggalkan Dayana yang terpinga pinga sebelum masuk ke dalam pejabat sekolah itu.
"Ishh along ne..kenapa tak bawa aku sekali aja ! Dah tahu aku tak boleh tinggal sendiri2 macam ne.Eii"..rengus Dayana.Semakin erat pegangan ke atas begnya.
Matanya kemudian di larikan ke sekeliling kawasan bangunan itu.Not bad ! Cantik juga sekolah ne.Luas lagi..komen Dayana diam.
Sedang dia sibuk menilai persekitaran sekolah itu.Satu pasang mata memerhatinya dengan pandangan yang pelik dan penuh tanda tanya.
"Aduh..sakitnya kaki aku.ish.sekolah ni pun tak ada bangku ke untuk pelawat duduk ke.Rehat ke..takkan lah kemudahan senang macam tu pun tak disediakan".rungut Dayana lagi.
"Erk ehem..kalau sakit boleh duduk kat sini".ujar satu suara.
Terkejut Dayana sebelum matanya dihalakan ke suara itu.Terbeliak matanya.Kenapa aku tak sedar kewujudan manusia tu kat situ tadi ? Matilah dia.
"Kenapa tercegat lagi kat situ ?? Duduk lah".arah suara itu lagi.
Dayana menelan air liur.Mampus lah dia.Dia dengar ke apa aku cakap tadi ?.fikir Dayana.
Seperti memahami apa yang terlintas di otak gadis itu..
"Jangan risau.saya pun pelajar baru kat sini.Baru nak daftar masuk sekarang.So saya tak ambil kesah sangat pun apa yang awak bebelkan tadi".terangnya bersama senyuman.
YOU ARE READING
Cikguku Crushku
RomanceZafiey Adlie - Kamu tak boleh jatuh cinta dengan saya Dayana.Awak sendiri dah sedia maklum yang saya ne guru kamu ! Ezz Dayana -Saya cintakan cikgu ikhlas.Bukan kerana cikgu kacak ataupun kaya.Tapi kerana penampilan luar dan dalam cikgu. Zafiey Adli...