•Lina•
Ogge tryckte mig närmare sig och blängde på Oscar med en kall blick.
"Vad gjorde du med Lina igår?" Frågade han anklagande.
Oscar tittade på mig med ledsna ögon, som om han verkligen var ledsen.
"Oscar?" Muttrade Ogge igen och Oscar skakade lätt på axlarna.
"Inget. Jag ska dra till syslöjden nu. Hej." Hans röst var lågmäld och jag kände hur rysningarna spred sig i kroppen.
Jag vände mig om mot Ogge och gav honom en snabb, vänskaplig puss på kinden.
"Om ni lagar något gott kan du väl ta med lite till mig?" Skämtade jag och försökte att lätta upp den pinsamma tystnaden som var så tydlig.
"Kanske det, om jag får för Suris." Blinkade han och jag skrattade, road av hans smeknamn på hemkunskapsläraren.
Jag vinkade hej då och joggade mot slöjdsalen, ville inte komma för sent.
"Är alla här idag?" Frågade Pettan när den sista eleven satt sig. (Förutom Rasmus.)
"Inte Rasmus, han är sjuk." Svarade Isabel och snurrade runt på sin sits.
Pettan nickade och tittade ner i sin mapp med alla klasslistorna.
"Isabel!" Viskropade jag och vinkade vilt med händerna till henne.
Hon flinade och vinkade tillbaka, fast mer normalt och mindre som jag.
"Ni kan hämta sakerna i skåpet, och sedan sätta igång." Utbröt hon och alla elever skyndade ut till skåpet där våra arbeten låg.
Någon klämde min sida med sina fingrar så jag hoppade högt på grund av chock.
"Isabel!" Skrattade jag när jag lugnat ner mig.
"Alltså din min!" Garvade hon medan vi ställde oss i kö fram till skåpet.
"K." Muttrade jag som en bebis och ställde mig med armarna i kors över brösten.
Hon flinade busigt och lade armen över mina axlar och stödde sig på mig.
"Längesen man såg dig." Sa hon och flinade mot mig.
"Kanske beror på din två veckors långa semester till Turkland, din heta kille Ragge aka Bagge (han heter egentligen Aaron men jag kallar honom för Ragge) eller så kanske det har med att jag är med Ogge och-" Jag tystnade och kände hur hon ställde sig rakt upp igen.
"Oscar?" Avslutade hon och jag nickade försiktigt och undvek hennes blick. "Har det hänt något? Mellan dig och Oscar?" Tvekade hon och jag tittade hjälplöst på eleverna framför mig.
Jag ryckte på axlarna och hon gjorde ett ljud med tungan.
"Om du nånsin vill prata finns jag i chatten bäjbä." Sa hon och fick mig att skratta.
Hon hade ett stort leende på läpparna. Jag matchade det när hon fick mig på andra tankar.
Vi tog fram våra arbeten och återvände in till träslöjdsalen.
"Jag måste använda borren." Suckade Isabel när hon tittade på sitt halvt klara skåp.
Jag flinade busigt och klappade löst på min spegelram, som inte behövde borras.
"Kul för dig. Hälsa." Skämtade jag och vinkade åt Isabel.
Hon himlade med ögonen och gick in i maskinrummet för att borra.
Jag tittade på min spegelram och suckade för jag skulle vara tvungen att olja den med linolja, och det är så kletigt.
"Lina? Behöver du hjälp?" Frågade plötsligt Pettan som stod bredvid mig.
Jag skakade snabbt på huvudet.
"Nej tack, jag vet vad jag ska göra." Sa jag och log lite.
Hon nickade och gick runt till de andra eleverna i salen.
Jag lämnade mina saker på bänken och gick ut från slöjden och in på toaletten som låg precis bredvid. Jag satte på kranen och tvättade händerna långsamt.
"Lina." Sa Oscar och dörren stängdes hastigt. Jag knuffades undan lite och höll på att tappa balansen men Oscar höll mig uppe.
"Vad gör du här?!" Frågade jag kvickt och skulle precis ropa på hjälp när;
"Skrik inte." Sa han och tittade rakt in i mina ögon.
"Vad vill du?" Frågade jag med gråten i halsen.
Hans min ändrades och han såg sådär läskig ut igen. Hans ögon var röda och blodådrorna under dem syntes.
"Vad berättade du för Ogge?!" Väste han elakt och jag drog efter andan.
Han hade ett hårt grepp om min axel så han kunde hålla mig still och kontrollera mina rörelseförsök. Jag försökte komma loss men det gick inte.
"Inget." Svarade jag och tittade förskräckt in i hans ögon. Jag ville rycka bort min blick från hans, men jag var för rädd.
"Lovar du?" Sa han tveksamt, fortfarande med hans hand på min axel.
"Ja!" Utbrast jag och kände hur tårarna var nära att komma.
Han slog upp dörren fort och försvann nästa sekund. Jag tittade på min axel och såg märket av hans hand där. Han tryckte så hårt så jag var säker på att det skulle bli ett blåmärke.
a/n
kom hem från lägret igår, svintrött. Trodde jag skulle somna hela dagen alltså. Hah
det blev en filler igen men med lite action på slutet.
Tycker väldigt synd om Lina, Oscar is being a bitch.
Hah
Kommentera, rösta och dela gärna den här boken om ni gillar den!
-linnea
PS. Jag läser alla kommentarer jag får ;) *hint*