0.1 • How we met

2K 40 0
                                    

•Lina•

"Lina, upp med dig! Du kommer att komma för sent!" Ropade mamma från nedervåningen medan hon lagade frukost åt mig och Matilda, min storasyster.

Jag rev av mig täcket så snabbt som möjligt och fick nästan en hjärtattack av hur kallt mitt rum var. Jag ville kräla tillbaka under täcket igen och stanna där resten av dagen, även om jag skulle sett ut som en mask där jag låg inrullad i täcket.

"Seriöst, upp med lilla rumpan så vi kan dra någon gång." Matilda stack in huvudet i mitt rum och beordrade mig att skynda på.

Jag mumlade ett ja till svar.

Mamma och jag hade redan valt vad jag skulle ha på mig dagen innan, så det var bara att dra på sig dem. Ett par byxor och en tröja.

Jag skuttade ner för trapporna, gick in i köket och blev välkomnad av den utsökta doften av nygräddade pannkakor. Det fanns inget bättre en pannkakor på morgonen.

"Mamma får jag ta socker på min?" Frågade jag sött och tittade på henne hoppfullt.

"Nej det får du inte, för det fick inte jag." Sa Matilda kaxigt och himlade ögonen mot mig.

"Men jag vill ha socker!" Bråkade jag och stampade med högerfoten i marken som ett barn.

"Lina! Du får absolut inget socker om du beter dig såhär." Sa mamma och jag knep igen och vände blicken mot golvet.

"Förlåt." Mumlade jag och satte mig runt bordet och lade upp en pannkaka på tallriken. "Det går bra ändå."

"Bra bra. Matilda se till att hon äter upp och att hon borstar tänderna efter. Glöm inte låsa och ha en bra dag ni båda." Mamma pussade mig och Matilda i pannan, sedan gick hon och hämtade sin väska innan hon vinkade till oss och gick till garaget för att köra iväg till jobbet.

Jag skyndade mig att äta upp så att jag och Matilda kunde åka fortare. Jag ställde tallriken på diskhon innan jag skuttade iväg till badrummet för att borsta tänderna.

"Fem minuter, sen åker jag!" Ropade Matilda och jag kände tidspressen.

Jag borstade mina tänder i två minuter som tandläkaren har sagt och sedan sprang jag ut i hallen och tog på mig min jacka och klängde på min ryggsäck på ryggen.

"Klar!" Utbrast jag glatt och Matilda gav mig en hi-five. Hon tog min hand och drog ut mig genom ytterdörren innan hon vände sig om och låste.

"Hur känns det att börja trean?" Frågade hon och jag skrattade och svingade våra händer fram och tillbaka mellan oss.

"Det ska bli kul." Sa jag och såg hennes bil som stod på garage uppfarten. Jag släppte hennes hand och sprang mot den, öppnade dörren och satte mig i framsätet. Jag vände mig om och la ryggsäcken försiktigt på baksätet. "Jag sätter på musik." Sa jag och försökte sätta på radion.

Inget hände.

"Nyckeln måste va i dumbom." Skrattade Matilda och jag nickade, som om jag förstod varför.

Hon satte nyckeln i tändningen, vred om så att bilen startade och satte i backen. Sedan var vi ute på vägen och Matilda körde mot skolan.

Jag försökte få på radion än en gång, och vips så var den igång och spelade musik. Någon bra låt spelades, och jag nynnade med även om jag visste att Matilda inte gillade när jag gjorde det.

"Framme." Sa hon och parkerade i en av de markerade platserna. "Ha en bra dag Lina."

Jag nickade och log mot henne.

"Kommer du när jag slutar?" Frågade jag och hoppade ur bilen och tog min ryggsäck från baksätet.

"Jepp. Ha det nu så kul!" Log hon och jag vinkade och slog igen dörren. Jag skuttade över parkeringen och såg till att inte komma för nära bilarna.

"Hallå? Vilken klass går du i?" Ropade en kille och sprang upp till mig med stora steg.

"Jag ska börja trean. Vilken klass går du i?" Frågade jag och vi började gå mot ingången tillsammans.

"Jag ska också börja trean! Går du i 3a eller 3b? Jag ska börja i 3b." Sa han och log och sprang den sista biten så han höll uppe dörren för mig.

"Tack. Jag går i 3b, jag med!" Skrattade jag och vandrade in genom dörren med honom efter mig. "Så, vad heter du? Jag heter Lina."

Han log och nickade. "Fint namn."

Han tittade på mig.

"Oscar." Paus. "Heter jag alltså." Sa han och rodnade lite.

a/n

Hola hola people. Jag är inte ny här, har bara startat en ny account där jag skriver och faktiskt publicerar, haha :-)

Vet att jag inte kommer få Nobel priset i litteratur eller något för hur jag skriver, men let's face it, hur många får det priset ändå? Eller säger man endå ._.

Kommentera och rösta gärna om ni gillar det jag skriver!

- linnea

Vampire | EnestadOù les histoires vivent. Découvrez maintenant