الفصل التاسع

453 22 6
                                    

حور بعد أن ذهب عمر.....
أنا مقولتش حاجه بس.. بس هو قال كل حاجه كنت عايزه اقولها زى مايكون حاسس ايه اللي في قلبى بالظبط.. على الرغم من انه كان كلاما بسيطا الا انه كان كافيا ليضئ قلبى💖💗
نامت وهى تفكر في رفيق دربها وحبيب روحها ونبض قلبها...
_ترى ماذا سيكون شعورنا فى أول ليلة لجبر خواطرنا!؟
......
ونام عمر وهو يفكر في المفاجأة التى سيقدمها لحور...
~~~~فى صباح يوم جديد ~~~
استيقظت حور على صوت والدتها: حور.. اصحي ياحور.. عمر مستنيكي عشان تروحي الشغل..
ماان سمعت اسم عمر حتى ذهبت وفى خلال خمس دقائق كانت جاهزة
ام حور باستغراب: غريبة يعني بتصحي بسرعة كده من امتى ولا عشان فيها عمر يعنى
حور: ايون هى اى حاجه فيها عمر هنصحي ليها بسرعة.. يلا دعواتك بقى ياغالية..
حور نزلت الى عمر ورأته واقف بجانب السيارة منتظرها.. وماان رأها حتى فتح لها باب السيارة..
عمر مبتسمآ: صباح الورد والسعادة على قلبك ياصغيرتى
حور: صباح الخير ياعمر..
ركبوا السيارة ومتجهين الى مكان العمل..
حور فى نفسها: احنا قولنا هنعذبه شوى خليكى دبش معاه كده وشوفى هيستحمل ولا لا ومتقلبيش بطه بلدي فاهمة...
عمر: تحبى تفطري ايه ياطفلتى..
حور ببرود: اى حاجه.
عمر: انا عارف انك بتحبى البطاطس...
نزل عمر امام مطعم كنتاكي وبعد حوالى ربع ساعة اتى لها بدجاج كنتاكي وبطاطس مقلية لها
حور: بتهزر صح كنتاكي على الصبح
عمر: مقدرش أخليكى تاكلى بطاطس بس عايزك تتغذى ياصغيرتى مش عايز اشوفك فيكي حاجه تانى..
حور: هتفلس بسببى كده
عمر بحب: كله يهون عشان اشوفك بخير بس ياصغيرتى
حور: انت ليه بتقولى صغيرتي هو انا صغيرة..
عمر: لا انا اللى شايفك بنوتى وصغيرتى وطفلتى انا شكلى هحبك أكتر من بنتنا تخيلى!
حور: ده فى الاول بس بعد كده مش هتحبنا احنا الاتنين وهتبات برا كمان
عمر: انا مبحبش اتكلم بس بكره هتشوفي ياحور والايام هتثبتلك..
وصلوا إلى مكان الشغل.. وماان وصلوا الاثنين معا... حتى رأوا من يقتربوا منهم بحنق وغيظ وغيره...
محمود بغضب: الله.. الله بتعملي ايه مع حضرته فى العربيه لوحدك يابشمهندسة حور.
حور: انت ازاى تتكلم معايا كده اعرف حدودك يابشمهندس..
محمود بحزن: بغير عليكي ياحور من الهوا والله..
وماان انتهى من هذه الجملة حتى أتى عمر من خلف حور ولكمه لكمة قوية على وجهه مما جعل محمود يقع أرضا.. وضربه عمر ضربا مبرحا وقال له...
عمر بغضب: متحاولش تقرب منها تانى فاهم دى خطيبتى وكمان يومين هتبقى مراتى..
محمود وقد قام ليضرب عمر: مستحيل اللى انت بتقوله ده مستحيل فاهم..
عمر بغضب: متقربش منها تانى دى اخر مره هتقول..
محمود: على جثتي ده يتم ياعمر.. حور ليا انا بس ومش هسمح لحد مهما ان كان يقرب منها..
الاثنين يتبادلون اللكمات والضرب المبرح وكانت حور تبكى وتحاول تفرقتهم...
حور ببكاء: بطلوا اللى بتعملوه ده بس...
وماان رأت أحمد حتى ذهبت له مسرعه..
حور ببكاء لأحمد...: الحقنى يااحمد الحقنى
أحمد: حور أنا اول مره اشوفك بتعيطي.. فى ايه
حور: عمر ومحمود بيتخانوا وهيموتوا بعض مش عارفه اسلك بينهم..
ذهبوا الاثنين مسرعين إلى هناك...
أحمد وقد فرق بينهم بصعوبة وأخذ محمود بعيدا وحور أخذت عمر..
أحمد لمحمود: أهدى بقى ياابنى فى ايه.. ايه اللي حصل..
حور ببكاء لعمر: عمر!  انت كويس ايه اللى عملته ده بس... ورأت انفه يسيل الدم منه وبعض الدم فى شفاتيه... قالت بخوف وذعر: د... دم ياعمر... ياخبر.. أخذت منديلا وكانت تداوى جرح عمر...
عمر بنظر لها بحب.: خايفه عليا ياحور
حور: لا مش بخاف علي حد انا..
محمود بغضب وهو يشير لأحمد على حور وعمر..
شايف بتعمله إيه.. هتقتله انا مش هسيبه..
أحمد: ايه ده ازاى ده حصل ازاى حور قريبة منه كده
محمود: بيقولى خطيبها وبعد كام يوم هيتجوزوا ده بعينك ياعمر!
أحمد بصدمه: نععععم!  يتجوزها يعني ايه والله لأموته...
ذهب أحمد بأتجاه حور وعمر وقال بغضب: إيه اللي بيحصل هنا ياحور.. اللى سمعته ده صح
عمر: كلامك مش مع حور كلامك معايا انا..
حور بخوف: عمر ارجوك أهدى.
عمر: متخافيش ياحور.. هعرفهم بس يتكلموا معاكى بحدود..
أحمد وهو يمسكه من لايقه القميص: عمر متنرفزنيش.. حور مش هتتجوزك انت لا مستحيل..
عمر وقد ضربه بقوة: هو انا هاخد منك انت الاذن ولا ايه.. واخذوا يضربون بعض هما الاخرين حتى انضم إلى أحمد محمود الغاضب ايضا وكانوا يضربون عمر بقوة..
حور بغضب: سيبوه ياحيوانات... وذهبت إليهم وضربت محمود صفعة قويه وضربت أحمد الذى كان يمسك عمر.. وضربته فى بطنه بشدة..
عمر وهو يحاول ان يأخذ أنفاسه..: ابعدى انتى ياحور.. مالكيش دعوة بيهم..
قالت لمحمود وأحمد بغضب وتحذير: اللى هيحاول يقرب من خطيبي تانى أنا اللى هقتله بنفسي فاهمين..
محمود: خطيبك!
أحمد: ده الموضوع صح بقى!
حور: ايوة صح وشكرا جدا على المعاملة الزفت اللى زيكم دى..
حور وقد ساندت عمر: عمر أنت كويس..
عمر: طول ماانتى جنبى انا كويس.
أتى من بعيد عبدالرحمن  ومعه عبدالله وحازم اتوا بعد ان سمعوا الشجار الذى حدث..
عبدالرحمن: حور فى ايه اللي بيحصل هنا.. ياخبر عمر أنت كويس..
حور: الظاهر ان البشمهندس محمود والبشمهندس احمد مش عارفين بيباركوا ازاى للعرسان..
عبدالرحمن: عرسان ايه مش فاهم.
عبدالله: افندم!
حازم: أنا مش فاهم حاجه..
حور بتحدى للكل: العرسان انا وعمر.. كتب كتابنا كمان يومين..
عبدالرحمن بفرحة: بجد ألف ألف مبروك تستاهل حور والله ياعمر مبروووك عليك ياغالى
حازم: أزاى ده حور لا مش ممكن انتى مش هتتجوزى غيري.
قاطعته حور بحدة: مالكش حق تحكم انا هعمل ايه ولا هتجوز مين واظن ان حضرتك خاطب يبقى تقعد ف الارض وتبارك بأحترام يااما تخرس.
عبدالله: حور انتى اتجننتي يعنى ايه تتجوزى عمر.. وانا ياحور.. مش هضيعك منى تانى
حور بغضب: احترم نفسك.. هتجوز عمر غصب عن الكل ومحدش هيقدر يمنع ده فاهم!... وبعدين اللى ضيع حاجة من أيده مره قادر يضيعها ميت مرة.. وانا بصراحه استاهل اللى يقدرني ويحبنى ويحافظ عليا.. مش زيكم عيال فى كلمتكم....
محمود:. ده على اساس ان عمر مش عيل فى كلمته..
حور: عمر أرجل منكم كلكم عمر سيد الرجالة ياريت تبقى ربعه انت بس... للاسف مش هتعرف..
أظن دلوقتي كلكم تخرسوا وتشوفوا شغلكم وتخلى مناخيركم دى فى وشكم مش فى حياتى... يعني تسيبونا فى حالنا بقى..
حور لعبد الرحمن: واحنا اسفين يابشمهندس. شوف حد غيرنا يكمل المشروع
عبدالرحمن: حور لا متهزريش مش ممكن ده الموضوع يغرق من غيركم..
حور: اسفة يابشمهندس بس احنا مش مضطرين نشتغل فى مكان محدش فيه بيتمنى لينا الخير..
عبدالرحمن: لا ياحور انا عندي استعداد استغنى عنهم كلهم بس انتوا تفضلوا.
عمر: واحنا مش هنرضى يابشمهندس تقطع عيشهم عشانا..
محمود: كتر خيرك والله
أحمد: على اساس اننا هنموت من غيرك يعني
عبدالله: مباقش غيرك انت اللي تعطف علينا
حازم: مستغنين عن خدماتك يااخى..
عبدالرحمن بحدة لهم: انتوا اتجننتوا ولا ايه.. اعملوا ليا احترام حتى... من هنا ورايح ياتشتغلوا باحترام وتحترموا الكل يااما كل واحد يبتدى يدور على شغل فى شركة تانى حتى انت يامحمود.. فاهمين!
ثم تركهم وذهب
وذهبت حور مع عمر وكانت تقود هى السيارة
حور بقلق: عمر أنت كويس..
عمر: اه الحمدلله.. وماان تذكر خوفها عليه حتى قال: آه.. آه ياحور لا مش كويس..
حور اوقفت السيارة وقالت بخوف: فيك ايه ياعمر ايه اللى وجعك..
عمر: آه كل حتة وجعانى... آه.
حور: هروح بيك على المستشفى بسرعة.
عمر: لا عندك شنطة اسعافات اولية فى العربيه تعالى نروح المكان بتاعنا ونقعد فيه.
حور: حاضر.
بعد ان ذهبوا الى مكانهم المفضل..
حور وهى تسند عمر وجعلته يجلس على المقعد..
واتت بعلبة الاسعافات الاولية
كانت تداوى جرحه بخوف.. وهو ينظر لها بحب: مكنتش اعرف انك بتحبيني اوى كده..
حور.: وهحبك ليه.. يعنى انت شايف فيك حاجه تتحب..
عمر: كفاية عليا انى.. بطلى بقى والله هقولها..
حور وقد انتهت من تطهير جرحه: انا خلاص خلصت.
عمر: ازاى دى لسه وجعانى..
حور: لا يزول الآلآم فورآ ولكنه يخف مع مرور الوقت.!
عمر: حور أنا اسف.. بس غيرت عليكي ياحور مش بحب حد يبصلك حتى.. متزعليش مني
حور: وانا محدش يهمنى منهم كفاية انى أخترتك انت ووثقت فيك انت كنت هموت من الخوف عليك ياعمر!
عمر.: نخليتك تعترفى.. بتخافى عليا اهوو وايه كمان..
حور: انا لازم اا.. اروح.
عمر: اول ماتتكسفى تقزلى اروح.. كلها يومين ياحور وورينى هتروحي ازاى..
حور ذهبت إلى مبنى الاذاعه والتليفزيون.. وذهبت إلى صديقتها هاجر..
حور: طب اسألى طااه
هاجر: معلش بقى والله عندي شغل من امبارح..
حور: سماح المره دي.. عندي ليكي اخبار حلوة
هاجر: بجد وانتى كمان.. خير قولى
حور: ايه ده بقى عندنا اخبار حلوة اهو قولى بقى..
هاجر: مفيش يابنتى ده اليوم اللى كلمتيني فيه وروحتى قعدتى لوحدك في المكان بتاعك دلقت القهوة على واحد واتعرفنا وكده... و..
~~~~Flash back ~~~~
كانت هاجر فى مكتبها حتى سمعت صوت دق الباب
هاجر: أدخل.
ياسين: جبتلك قهوة مكان اللى دلقتيها عليا ولبست قميص جديد اهو عشان لو حبيتى تدلقى تانى
هاجر بضحكة: اه شكرا..
ياسين وهو ينظر لها: هو انتى فى حد فى حياتى
هاجر: لا والله سنجل بائس حضرتك 🤦‍♀️😂
ياسين: الحمدلله.. طيب استأذن انا بقى..
~~~Back~~~
وبعد ماكنتى فى المستشفى فى اليوم ده لما روحت جيه اتقدم والخطوبه كمان شهر كده.
حور وهى تحتضن هاجر.:يالهوووي ياجوجو فرحتلك اوى..اخيرا ده انا كنت فقدت الامل انك هتتخطبي كنت لاكرة هتفضلي سنجل بائس على طول هذل مين انا دلوقتي..
هاجر:لا ياحبيبتي خلاص احنا بقينا ناس مهمة وبنتحب اهوو
حور:ايوة وفى ضوابط خطوبة ومفيش فون ولا كلام حلو ولا خروجات غير بعد كتب الكتاب ولو فكرتى تعملى كده هاخد منك الفون انتى حره.
هاجر:انتى ليه بتعملى فيا كده..خلاص مبقاش فى صحاب..!
حور:اه كان زمان وخلص
هاجر:طب اكلمه اطمن عليه طب
حور:نوو.. ضوابط خطوبة يعنى ضوابط خطوبة
هاجر:انا مكنتش هقولك اصلا حسبى الله....قوليلى بقى ايه الخبر الحلو بتاعك..
بعدان قصت عليها حور كل ماحدث...
هاجر:يابنت الايييه الزهر لعب معاكي اهو
حور متصنعة الثقة:احنا اى حد يابنتى ولا ايه
هاجر:ارحمى اهلى بقى 😂..الا قوليلى انتى بتحبيه...
حور:حبيت نفسي بيه..وقع العالم من عينى حين أحببته.
هاجر: زيدي يازيدى...خلاص فى ضوابط خطوبة بقى
حور:يعني ابه خطوبة.
هاجر:يعنى ممنوع الكلام فى الفون
حور.؛ يعني ايه فون 😂😂💔
🌺🌺🌺🌺
~~~يتبع
نهاية الفصل التاسع
#ثم_إن_بعد_الصبر_جنة
#بقلمى_هدى_محمود

ثم إن بعد الصبر جنة 💙حيث تعيش القصص. اكتشف الآن