Kapite 8 Utegångsförbud

59 1 0
                                    

Isabells perspektiv

Efter den kvällen så kändes det som all sorg bara försvan. Det som var minus på den kvällen var att jag fick utegångsförbud i en vecka. För att några av Ulerikas tavlor gick sönder. Så jag fick straffet för att det var mitt ansvar för festen. Jag har fått mycket sysslor jag ska göra nu när jag inte går i skolan. För att jag ska börja efter höstlovet. Killarna däremot går i skolan och Ogges föräldrar är på jobbet.

Så det är bara att börja med att städa neder våningen på huset. Men innan jag börjar så tar jag på mig ett par svarta jens och en långarmad lime grön tröja och lila sockar. Jag sätter upp håret i en hög häst svans. Jag börjar med köket så är det klart sen. Jag sätter ner disken i diskmaskinen. Jag torkar av trä bordet som har fyra stolar till. Jag dammsuger golvet som har en vitaktig färg nästan som stammen på ett björkträd. Ulerika sa att jag behövde bara dammsuga för hon kunde torka golven i helgen.  Jag går in i det mysiga vardags rummet för att städa. Det är ny renoverat men än då gammeldags på ett sätt. Jag sätter på musik på min mobil och kopplar in den i högtalarna. Jag torkar av glas bordet som står i mitten av rummet. Det passar så bra i hop med den svarta sofan och de vita hyllorna. Jag dammar av på hyllorna och ruskar av mattorna. Vardags rummet är en ganska stor yta så när jag har dammsugit golvet så tar jag hallen, tvättsugan och tolaletterna på samma gång. Jag sätter upp alla skor på hyllan i hallen och sätter på en maskin tvätt. Sen tar jag på min blåa dunjacka och går ut för att kratta löv på uppfartten.

Felix perspektiv

Jag sitter och försöker att lysna på vad läraren har att säga. Men svenska är inte mitt favorit ämne i skolan. Jag kollar ut i fönstret. Vi har lektion på tredje våningen så man ser den grå blåa himmlen. Tänk om jag inte hade kommit den kvällen hade Isabell varit död nu eller vad hade hänt?

Felix kan du vad detta är för ordklass? frågar läraren som väcker mig upp ur mitt tänkande. Jag kollar på tavlan. Jag har inte den blekaste aning om vad vi håller på med.

Kan du upprepa frågan tack? frågar jag läraren. Alla i klassen kollar på mig.

Felix har du inte varit med om vad vi har sagt? denna gången låter lärare irriterad.

Jacob kan du svara på frågan i stället, säger fröken. Jacob är klassens nörd han kan allt och han har inte så många vänner. Det han gör på fritiden är nog bara att blugga så att han får topp betyg i skolan. Jag har hyfsat bra betyg i skolan med allt jag har mycket med bandet men jag älskat att vara med killarna och crewet. Jag hinner inte med så mycket mer. Det är ju tidiga morgonar och sena kvällar. Jag försöket att få allt att fungera som jag vill ha det. Men idag så hinner jag kolla vad Isabell gör och fråga om hon vill hänga med till studion.

Okej bra jobbat allihopa nu slutar ni, säger läraren. Jag samlar ihop mina grejer som ligger lite överalt på min bänk. Alla trängs ut ur den gråa dörren till klassrummet. Jag har inte så bråttom så jag kommer sist ut ur klassrummet. Jag går igenom de långa och trista gångarna till mitt skåp. Till slut kommer jag fram till mitt gröna skåp, låser upp låset och tar ut min mattebok och min ryggsäck. Jag tar på min svarta jacka och tränger på min ryggsäck. Sen låser jag skåpet. Jag joggar ner för alla gråa, trista trappor. Jag går ut ur dörren till skolan och jag hinner precis med bussen. När jag går in i bussen så ser jag Ogge sitta längst bak. Jag går och sätter mig jämte honom.

Vad gör du här har du inte en timme kvar innan du slutar? frågar jag Ogge.

Jo, men jag har mycket läxer att ta igen så jag gick gå lite tidigare för att hinna gör de innan vi ska till studion. säger han och kollar på mig med en fundersam blick.

Änglar bär vingarTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang