SHSN2 05

551 29 16
                                    

SUASANA sejuk dingin di subuh hari membuatkan semua manusia lena dibuai mimpi. Tiada tanda untuk bangkit dari lena tetapi berbeza dengan Aidin. Pagi subuh ni dia lebih suka duduk belajar. Mungkin sudah terbiasa dari dulu. Aidin melihat Kayla sedang lena tidur berpeluk dengan Bibi. Teringat peristiwa semalam.

Muka suram Kayla menjadi tanda tanya Aidin.

"Kenapa ni sayang? Monyok je muka tu," soal Aidin seraya mencubit pipi Kayla.

"Abang..." Kayla terus menangis dan memeluk Aidin.

"Eh! Kenapa tiba-tiba menangis ni?" Kalut Aidin dengan kelakuan Kayla.

Kayla tidak memjawab. Dia hanya memeluk Aidin. Apabila tangisan Kayla reda. Aidin bertanya lagi kepada Kayla.

"Kenapa sayang menangis ni?" soal Aidin lembut sambil menyeka sisa air mata Kayla.

"Rara mintak maaf. Tak sangka jadi macam ni." Kayla dah menunduk memandang lantai.

"Kenapa tiba-tiba menangis dah minta maaf ni. Cuba terangkan dekat abang," pujuk Aidin.

"Kesian abang tunggu lama, tapi..."

"Tapi apa sayang?" pintas Aidin.

"Bendera Jepun naik..."

"Ha! Bendera Jepun naik?" Berkerut dahi Aidin nak memahami apa yang dimaksudkan oleh Kayla.

Tiba-tiba Aidin ketawa. Baru dia faham apa maksudnya.

"La... Abang ingat apa tadi. Bukan salah sayang. Dah tak ada rezeki abang."

"Abang tak marah?"

"Kenapa abang nak marah?"

"Sebab tak dapat nak layan abang."

"Lah... Ni bukan sayang boleh control. Dah semulajadi dan fitrah seorang perempuan setiap bulan."

"Terima kasih abang."

Bila teringat hal malam tadi Aidin hanya tersenyum melihat gelagat Kayla. Hai, cik isterinya ni. Hal bendera Jepun naik pun nak menangis bagai. Suami awak ni kuat la. Dulu boleh bertahan tak akan sekarang dah tewas. Walaupun kecewa juga ingat balik dapat tunaikan bil tertunggak tapi tak dapat juga. Nasiblah badan. Tunggu lagi dua minggu la jawabnya.

Kring!

Bunyi jam loceng menyentakkan lamunan Aidin. Jam loceng ditekan dan menunjukkan pukul 06.15 pagi. Aidin bangun lalu mengambil tuala untuk mandi. Selesai mandi, Aidin pergi menunaikan solat subuh sendirian di dalam biliknya. Selesai bersolat, terkejut Aidin melihat satu kelibat hitam di tepinya dengan rambut mengurai.

"Eh! Sayang kenapa duduk dekat sini? Terkejut abang."

"Hehe... Sorry sayang." Kayla masih lagi memeluk Bibi. Di cium-cium kepala Bibi berulang kali. Rindulah tu.

"Nanti pukul 7.00 pagi kita pergi jogging ya. Ambik angin pagi boleh segarkan badan dan minda," ajak Aidin.

"Okey, abang. Rara ikut je. Dah lama tak jogging ni. Lemak pun dah banyak ni," kata Kayla seraya memegang lipatan perutnya.

📌📌📌📌

AIDIN membuat senaman ringkas sebelum memulakan larian. Kayla hanya mengikut segala pergerakan Aidin.

"Okey, kita mula ya sayang."

"Okey," Kayla sudah mengenyit mata kanannya kepada Aidin.

"Adoi, sayang ni. Pagi-pagi ni janganlah goda abang. Tergugat abang. Ada nanti tak jadi jogging, jadi lain nanti."

SURI HATI SI NERD 2Where stories live. Discover now