1

17.7K 631 31
                                    

My First Love Story 🌈

'love is blind'

***

Tidur yang lena terganggu dengan bunyi loceng yang kuat . Bingit telingaku mendengarnya . Seperti biasa , tidak cukup dengan bunyi deringan loceng , pekikan suara mama menambah kesunyian pagi .

" Qashaf Izzat ! Bangun ! Dah lambat nak pergi sekolah ni ! " . Jerit mama dari bawah .

Bantal di sebelah dicapai . Telingaku ditekup . Baru sahaja mahu menyambung lenaku suara mama lagi sekali menyentak mimpiku .

" Qashaf ! Mama naik kamu tak bangun lagi ! Mama kerat kamu 14 ! " .

Dengan gaya malasku aku bangun dari birai katil .

Senyuman terukir dibibirku . Tuala dicapai sebelum bergerak menuju ke tandas .

Selesai memakai seragam sekolah . Segera aku turun ke bawah .

" good morning Ma . Eh , dah bangun dah budak kecik ni " . Aku mencubit pipi kanan adikku . Ara .

" apa abang ni ! Ara dah besar lah , Ara dah 5 tahun tahu tak ? " . Balas Ara.

" eleh ! Baru 5 tahun dah belagak . Cubit kang ! " .

" mama !! " . Rengek Ara .

" ishh , kamu berdua ni . Gaduh jer " .

" Ma ? Harini ayah balik kan ? " . Soalku .

Ayah aku seorang tentera laut . Dalam setahun , hanya 3 bulan jer aku dapat jumpa dia . Tu pun kalau dia balik . Kadang kadang setahun , sebulan jer dia balik darat .

" tak tahu lagi . Tapi nanti lepas Mama hantar Ara pergi tadika , baru mama call ayah " . Balas Mama

" ouh , okeylah . Qashaf pergi dulu . Nanti balik Qashaf amik Ara kat sekolah " .

" naik motor ? " . Soal Mama .

Aku mengangguk .

" jangan mimpi . Kalau ayah tahu , mahu kamu kena sembelih dengan dia " .

" ala , Qashaf bawak baik -baik lah " .

" tak payah . Nanti Mama yang amik . Kamu tu bawak moto bukan perlahan , janji jer nanti lebih " .

" yelah " . Aku mengalah .

Well , perempuan selalu menang .

***

Hari yang indah ,
Mulakan harimu dengan senyuman .

Langkahku disertai dengan nyanyian lagu . Kunci motor dipusingkan . Mulut membuat siulan .

Semua pengawas memerhati tingkahku .

" apa pandang -pandang ? " . Soalku .

Suka benar aku membuli pengawas junior ni . Dah lah kecil , ada hati nak jadi pengawas .

My First Love StoryWhere stories live. Discover now