الحلقه الرابعه

6.4K 145 22
                                    

** من أجل ابنتي **

**صفاصفوتى**

الحلقة 4 

بسنت تصرخ وتبكي على فستانها الذي أصبح متسخ...

بسنت : إزاي هدخل الحفله كدا    فستاني  اتبهدل مبقاش  ينفع ...

يقترب منها سيف ويمسك يدها ويقول

سيف : ليه  بتبكي  أهدى الموضوع بسيط تقدري  تبدليه ...

بسنت بالدموع : إزاي أبدله  وأنا  مش معايا فلوس جيت هنا بس  واول مرة علشان  أحضر عيد ميلاد صحبتي  وبيتي  بعيد مقدرش  أرجع  والساعة  دلوقتي ٩  ....(وزادت الدموع مرة أخرى).... أنا غلطت وزمان ماما   بتدور عليا   كنت مبهوره بالمكان والنادى وسبت  من غير ما أحس  مكان القاعه ودلوقتي  ماما  بتدور عليا  كمان .....

سيف يتحدث بهدوء :  انتى إسمك إيه ؟وجاية عيد ميلاد مين؟

بسنت: أسمى بسنت حسام وجاية عيد ميلاد خلود محمود ...

سيف :انتى صحبتها في المدرسة ؟

بسنت : أيوه  ولكن  أنت مين  وليه  بتسألني كدا ؟!!!

سيف يرى الخوف في عينيها

سيف : متقلقيش  وإهدى أنا كمان  رايح  عيد ميلاد دا   وهوصلك في المعاد ..

بسنت بدموع : و الفستان اللي  اتوسخ جدا ....

سيف في كلين هنا في النادى ومش  هيأخذ دقايق في التنظيف والمكوة  ...

بسنت بدأت عيونها تلمع وهى ملئه بالدموع ..

بسنت :  بجد  فين هو ؟!!!

سيف :  تعالي معايا أوصلك ليه ....

بسنت وجهها ينقلب ويكشر مرة واحدة تتركه وتمشي

بسنت  : شكرا ليك ....

سيف :  لماذا مشيتي ليه  وأنا بكلمك  م انا من سن والدك وم أفكرش  أني أذيكي لكن غلطت أني  قدمت المساعدة علشان  تمشي .... 

بسنت تنظر له بنظرة تحدى :  أيوه .. هاروح ولكن من هنا علي بيتي  مش عايزه   أحضر أعياد ميلاد خلاص ....
 

سيف :  إذا انتى حره انتى فاكره إيه  يا بنت انتي من عمر بنتي اللي فقدتها تفتكري أني  بضحك عليكي  انتى صغيرة ...

بسنت تتوقف عندما تسمع بنتي إللي  فقدتها....

بسنت : إزاي فقدتها ؟ في  حادثه  برضو ؟ 

سيف : أيوه  إزاي  عرفتي أنها حادثة ؟...

بسنت : بابا  برضو  مات في حادثة وأنا صغيرة وراح  مع بنتك وسابني وهي كمان  سابتك آسفة انى فكرتك بيها وإذا سمحت توصلني   للكلين ..

سيف :  اتفضلي  اركبي ..(ويركبون  السيارة) انتى تعرفي انا  مقدرتش  أن  انساها يوم ... ربنا يرحمهم  جميعا ...

2) من أجل ابنتي الكاتبة صفاء حسنيحيث تعيش القصص. اكتشف الآن